Als ze iets delen weet je het zeker, anders weet je het niet zeker. Blijkt je tweeling een jongen/meisje tweeling te zijn dan weet je vrijwel zeker dat het twee-eiig is. Mensen denken wel eens 100 procent zeker twee-eiig als het een jongen/meisje tweeling is, maar in geval van een genetische afwijking bij het meisje kan er een jongen/meisje tweeling eeneiig zijn, maar dat komt bijna niet voor. Als je een ivf tweeling hebt als je twee embryo's terug gekregen hebt is de kans het grootst dat het twee eiig is. Als je het honderd procent zeker wilt weten zou je een test na de geboorte kunnen doen. Via de vereniging voor meerlingouders zou het goedkoper zijn. Ik heb een twee-eiige tweeling
Neyomi; nee de vermoeidheid is niet weggegaan, maar dit komt door een laag hb. Hopelijk trekt je moeheid bij. Ze zullen je hb waarde ook nog gaan prikken. Ik kreeg standaard ijzertabletten trouwens. De gynaecoloog neemt het over van de verloskundige. Je krijgt controles; hartje luisteren en tevens kun je meekijken op het echobeeld (uitwendig). Elke keer wordt je bloeddruk gemeten en in het algemeen gekeken naar hoe het met je gaat en je krijgt wat informatie over de zwangerschap. Soms een keer bloedprikken. Maartje; bedankt voor de info. Hoe oud is je tweeling?
hoi allemaal, Mag ik ook mee kletsen? toevallig kom ik jullie hier opeens tegen...Leuk! ben ook op 2 andere fora hier actief... (zwangerschap> nog meer zwanger van 1- eiige tweeling? en de mama's> tweeling mama) Het begint hier echt spannend en zwaar te worden... Moet behoorlijk rustig aan doen... (pas opgenomen geweest in ziekenhuis..) We weten het geslacht nog niet, maar ik word errug nieuwsgierig! Doe het lekker rustig aan,.... en geniet van deze bijzondere zwangerschap....
2xwonderlijk; jij bent al mooi opweg! Waarom ben je opgenomen geweest? Heb je veel klachten? Ik ga ook eens kijken bij het tweelingmama's forum.
hey dames, ik heb een vraag.. konden ze bij jullie al in vroeg stadium zien dat het er twee waren? Ik vroeg het mml aan de VK die de echo maakte, maar ze zei dus dat je dat nog niet echt kunt zien.. Dat lijkt me sterk.. dat moet je toch gewoon al kunnen zien??
Givency; dat was hier al wel gelijk duidelijk; 2 vruchtzakken met mini's erin. Lijkt mij wel gelijk te zien (?). Ook in een vroeg stadium. Bij 6 weken klopt een hartje vaak al.
@pinkflower; ik bleek toch een klein beetje vruchtwater verloren te hebben, m'n baarmoederhals was flink verkort voor 29 weken ... (hoort 4cm te zijn, ik had 1,5 cm..) En in het ziekenhuis aan de CTG bleek ik toch meer harde buiken/ lichte weeen activiteit te hebben, zonder dat ik dat in de gaten had.... Heb dus longrijping prikken gehad en 48 uur aan de weeënremmers gelegen met bedrust. Dat heeft goed z'n werk gedaan, heel blij mee!! En na die ene x geen vruchtwater meer verloren/ (of zelfs discutabel of dat het wel was geweest... opnieuw getest; gelukkig negatief en geen infectie verschijnselen.) Dus ik mocht naar huis! Heerlijk! zeker omdat ik nog een zoon van 5 heb, en een peuter zusje van bijna 3..... Nu met hulp van familie etc in de huishouding gaat het goed gelukkig. Harde buiken af en toe, wat normaal is. Het begint echt zwaar te worden... slecht slapen, vermoeiend dus, maagzuur en rusteloze benen... Maar verder geen ernstige klachten. Ben echt heel blij mee dat de pukkies nog in mn buik zitten! Die van jou 1 of 2 eiig?? En lukt het nog een beetje of ook al klachten??
Bij mij wisten ze bij de eerste echo bij 5 wk 4 dagen al dat t n tweeling was (moest zo vroeg ivm bbz). Alleen de hartjes klopten toen nog niet. De keer erna bij 6,5 week duidelijk 2 kloppende hartjes. Hier wordt t ook wat zwaarder, baby 1 is al helemaal ingedaald dus ligt klaar voor de bevalling. Stiekem mag het van mij ook wel gaan gebeuren, al weet ik dat t voor de kleintjes natuurlijk beter is om nog even te blijven zitten. Maar ik kan gewoon niet meer zo vooruit, durf eigenlijk niet te ver van huis etc. Hoe gaat het met jullie allemaal??
Hoi dames Ik heb vrijdag een afspraak bij het ziekenhuis en dan gaan ze checken of het een eeneiige of twee eiige tweeling is Als het te zien is. Ben benieuwd Wat erg dat je zo erg vermoeid bent. Ik ben ook echt op Mijn ouders hebben vanochtend mijn andere 2 kids meegenomen zodat ik kon rusten. Over een kwartiertje zijn ze er weer Zie er tegen op. Nu is mijn man ook nog geblesseerd en ziek dus heel vervelend. Moeten we voor elkaar zorgen Ben wel blij wetende dat dit mijn laatste zwangerschap is. Vind het erg bijzonder 2 baby's. Maar ontzettend pittig.
Givenchy; toch een beetje vaag van de verloskundige. 2xwonderlijk; wat vervelend dat je vruchtwater verloor en lichte weeen had bij 29 weken. Het cervix moet toch minimaal 3cm zijn? Ik heb een meting gehad bij de 20wk echo en daar werd gezegd minimaal 3cm en dit stond tevens in een voorlichtingsboekje. Lijkt mij toch niet dat het rond de 30wk langer moet zijn? Ik zal wel vreemd staan te kijken als het is gegroeid haha. In ieder geval balen dat het bij jou 1,5cm is. Word je nu nog extra in de gaten gehouden? Fijn dat je hulp in het huishouden hebt! Ik kan mij indenken dat het zwaar begint te worden. Ik hoop toch dat ze nog even blijven zitten voor hun welzijn. Hier zijn ze 2 eiig. Ik heb vanaf het begin een laag hb met klachten als moeheid en kortademigheid bij inspanning. Tot 12 weken nog andere klachten, maar dat hoort erbij. Ik werk nu nog 50%. Meer is niet haalbaar naast mijn huishouden en ontspanning. Ik heb trouwens sinds een paar dagen wat last van mijn middenrif. Beetje spierpijnachtig met soms een beetje maagzuur, meestal vanaf het einde van de middag. Heb het idee dat het komt door bepaalde zithouding. Jullie hiermee bekend? Miss86; spannend zeg dat één kindje al is ingedaald. Ook voor jou kleintjes hoop ik dat ze nog even blijven zitten. Kan mij indenken dat je niet meer ver van huis durft. Zou denk ik ook in de regio blijven. Zeker als je alleen ergens heengaat. Neyomi; leuk dat je vrijdag te weten krijgt of ze 1 of 2 eiig zijn! Moeheid is zeker vervelend, maar ik heb mij aangepast. Gewoon toegeven aan het einde van de middag en 's avonds optijd naar bed. Wel een beetje saai voor mijn man, zeker in het weekend, maar het is niet anders. Wat ik lastiger vind is met sociale contacten. Soms sla ik mijn middagdutje een keer over, maar ik moet het dan meestal 's avonds of de volgende dag bezuren (meer moe of hoofdpijn). En rond 21.00 uur wil ik weer graag thuis zijn, soms een half uurtje later...wat minder gezellig. Vervelend dat jij ook erg moe bent en je hebt ook nog eens twee kinderen rondlopen. En nu heeft je man ook nog een blessure en is ziek...geen goede combinatie Fijn dat je ouders je soms even kunnen ontlasten. Een tweelingzwangerschap is zeker bijzonder! En ik denk zeker zwaarder dan een eenlingzwangerschap, al heb ik daar zelf geen ervaring mee. Probeer tussen alles door te genieten! Wij hebben gisteren de meubeltjes gekocht. Nu nog een bed afbreken en dan kan alles neergezet worden. Een kast hebben we pas al naar een andere kamer verhuisd. Donderdag weer controle. Ben wel benieuwd na 4 weken! Mijn moeder gaat mee...ze wil graag een keer een echobeeld zien.
hoi hoi, Nog 1 nachtje en weer een weekje verder @ neyomi; spannend komende vrijdag! En oh zo herkenbaar die vermoeidheid... enne bereid je alvast maar voor.... t is best pittig zo.. Volgens mij hebben we een beetje dezelfde gezinssituatie. Bij jou ook nr 3 en 4 toch?! Hoe oud zijn die van jou? Zoonlief van ons is 5 en dochterlief is bijna 3.... En zag dat je ook van plan bent om proberen zelf te voeden? de andere 2 ging ook goed begreep ik. Bij mij net zo! Fijn dat je ouders ook al inspringen! Hier bij mij nu ook echt heel erg blij met alle hulptroepen! En dat zijn er al best veel.... Kids brengen/ halen van en naar school... beide moeders het huishouden.... zo scharrel ik nog een beetje rond... Alles voor elke dag dat ze blijven zitten! @pinkflower: 3cm bmh is inderdaad met die termijn minimaal... en kán dus 4cm zijn... (zo werd mij verteld door de perinatoloog) intussen je Hb wel wat gestegen door ijzer tabletten hoop ik??! Dat je last hebt van je middenrif ken ik niet zo, wel van maagzuur... bleh....! Leuk zeg meubeltjes straks in elkaar zetten! Geniet ervan! Donderdag voor ons beide dus ook weer een spannende dag! ik heb op dit moment nog geen extra controles.... ben dan ook wel benieuwd wanneer ik 1x per week voor controle moet... @miss86; hou je het nog een beetje vol?! of vindt je het ook pittig (worden)??! Ik heb afgelopen vrijdag 2x écht een klein rondje buiten gelopen... was zulk prachtig weer... Maar dat resulteerde dus sávonds dus echt in met regelmaat harde buiken, richting weeen activiteit... en duidelijk activiteit '' van onderen' ... Dus rustmomenten blijven nemen is echt geen overbodige luxe hier.... Nou, kalm an maar weer!
Hallo allemaal Ik ben gister bevallen van een j/m tweeling. Een hele zware bevalling waardoor ik een complete bloedtransfusie heb gehad vanwege 5 ltr bloedverlies. Maar de kindjes doen het super, ze liggen beide nog ij de couveuse maar ze zijn superknap en superlief!! Ik blijf iig nog tot zondag in het ziekenhuis om aan te sterken.
@miss86: Wow bevallen! Van harte gefeliciteerd met je twin!! Wat fijn dat ze het zo goed doen... bijzonder he.... Wow, dat was zeker pittig als je n complete transfusie hebt gehad..... Nou meid, doe echt kalm aan... en geniet van je kids....
Miss86; gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon en dochter! Heftig zeg dat je een bloedtransfusie hebt gehad. Hoe gaat het nu met je? Wat fijn dat het goed gaat met de kindjes! Hoe groot en zwaar zijn ze? Doe het rustig aan aankomende dagenen laat je verwennen! 2xwonderlijk; maagzuur...ja dat heb ik sinds een week ook wat. Meer maagbrand eigenlijk. Vannacht ook heerlijk als ik op m'n zij lag. Ik heb niet het idee dat mijn HB gestegen is door de ijzertabletten. Ik slik ze sinds half december, maar voor mijn gevoel dus geen vooruitgang. Ik zal het straks de uitslag horen bij de gyn, want 4 weken terug is er nog geprikt op HB. Flink je rust pakken hoor!
Hoi hoi, @Neyomi; en??! hoe was het vandaag?? Manlief ook weer opgeknapt? @Pinkflower: Hoe was je controle gisteren?? En je Hb?? Je moeder mee genoten?! Controle hier was goed! Mooi gegroeid! Vanaf nu elke week op controle. Wel een fijn idee. Ik vorige week een x dat ik pukkie nr 2 een dag echt minder voelde, maar had ook de indruk dat hij/ zij wat anders lag; dus niet gebeld.. en voelde snachts weer dat hij/zij de hik had... Kreeg ik nu toch echt op m'n hart gedrukt van de gynaecoloog, dat ik de volgende x toch wel echt moet bellen als ik er 1 minder voel.... . Wel prettig om te horen... (wil niet graag zeuren en kon t ook wel verklaren...) Ze gaan volgende week de doorbloeding van de navelstreng en placenta controleren, van met name nr. 1, die startklaar ligt... Blijkt wel een heel klein beetje te verminderen nml. niet zorgelijk, maar wel reden om volgende week opnieuw te controleren. Echt fijn om te merken dat ze zo alert zijn!! Op het moment zijn ze heerlijk bewegelijk samen! mn hele buik gaat heen en weer hi hi hi... Maar pfff, ben het echt zat aan het worden.... Komende week gaan de kids bij opa en oma logeren, heerlijk!! Nou dames: goed weekend en kalm aan maar weer!
@miss 86 Gefeliciteerd! !! Veel sterkte verder met het herstel en dat de kids gauw met je naar huis kunnen Nou. .ik krijg een 1 eiig tweeling Gaaaff hé! Tegelijkertijd maak ik me zorgen Ze waren steeds aan het praten over de risicos. Vond het niet tactvol gebracht. Ik ben mij bewust vd risico's maar ging er echt weg met een rotgevoel. Kan ook liggen aan de hormonen. Ze had het erover dat van mij monochoriaal is....dus moet elke twee weken terug..spannend. moet er niet aan denken dat er iets mis is met ze. . Idd mijn 3e en 4e en tevens de laatste Heb nog 2 zonen van 3 en 1 bijna. Dus word druk de eerste tijd Krijg nog extra ijzer en foliumzuur. Hoop dat dat mijn vermoeidheid ook wegneemt Hoever ben je ook alweer wonderlijk
@miss86; en lekker met z'n allen thuis??? Hopelijk voel he je iedere dag sterker worden! Doen je kids t goed?? Fijne dag!
Ik had gister een herl verhaal getypt en toen ging er iets niet goed, dus nu nog maar even snel een bericht. 2xwonderlijk; fijn dat alles goed is met de kindjes! Vanaf nu dus elke week op controle. Super dat ze alles goed in de gaten houden. Volgende week een spannende controle voor jou. Lijkt mij grappig om je buik heen en weer te zien gaan. Hier af en toe een bult op mijn buik. Volgens mij steeds hetzelfde kindje. De ander kriebelt/klopt op een andere plek. Geniet van je vrije week zonder kids! Mijn HB was hetzelfde gebleven ondanks de ijzertabletten. Kan wel zijn dat het zonder ijzertabletten lager is, dus ik blijf ze braaf slikken. De kindjes groeien goed Mijn moeder vond het leuk om eens een echo te hebben gezien. Neyomi; een monochoriale tweeling, bijzonder! Maar inderdaad wel wat meer risico's. Kan mij indenken dat het niet leuk is dat er vooral over risico's werd gesproken. Veel artsen zijn gewoon minder tactisch Vervelend dat je er met een rotgevoel wegging. Kun je ondertussen weer wat genieten? Hopelijk doen de ijzertabletten wat goeds voor je.