Ja had mijn bloed resultaten binnen en ijzer was erg hoog zoals ook bij de voorgaande zwangerschappen. Ben bang dat extra ijzer dus geen enkele nut heeft. .. Was die dag een beetje van slag maar nu gaat het prima Had nog even een afspraak bij de verloskundigenpraktijk vanmiddag om even bij te kletsen en dat deed ons goed. Voel me daar toch stukken beter en menselijker behandeld. Ook even over afgelopen vrijdag gepraat en ze zei ook dat er teveel over de risicos wordt gepraat terwijl het vaker gewoon wel goed gaat. Nou ik hoop dat alles verder goed zal gaan. Lijkt me zo apart om de tweeling te voelen. Hoe zijn de reacties bij jullie als mensen horen dat je een tweeling krijgt. Wat ik bijv zo vreemd vind is de opmerking :van dezelfde man? ? Of is de vader nog in het spel? Dan denk ik wat bedoel je nu? Denk je dat ik een sloerie ben of dat de vader 2 kids erbij teveel vindt. ..
Wat een vreemde opmerkingen Neyomi! Blijkbaar hebben mensen heel gauw een vooroordeel.. Ik moet zeggen dat ik dat soort opmerkingen niet heb gehoord, meer dat iedereen erg enthousiast maar ook verbaasd en soms wat geschokt reageert. Die tweede is dan toch een heel erg big deal blijkbaar
@pinkflower; Mmm, balen dat je Hb niet echt gestegen is... geweldig he dat bewegen.... echt genieten! Leuk voor moeders ook om mee te kijken! Wordt het voor hun ook iets echter... . Mijn moeder is nog steeds er lyrisch van.... had t nooit gedacht dat ze het zo speciaal zou vinden... Mn controle was gelukkig tóch goed! Ze checken vanwege 1 -eiige twin op 2 syndromen die voor vervelende complicaties kunnen zorgen. Dus komende maandag weer controle en op naar week 35... @MarjoP: inderdaad dat herken ik ook wat reacties van mensen betreft; ha ha ha; geschokt zijn de meeste wel ja! (hier helemaal omdat het nr 3 & 4 zijn...;'ik moet er niet aan denken...!' En; was je er wel blij mee??? of: 'wow wat zullen jullie het druk krijgen!!' of: 'gewoon op natuurlijke manier of via IVF?' hoezo brutale vragen....
2xwonderlijk wat fijn dat de controle goed was!! En goed dat zo zo goede controle houden. Week 35 al, je bent er bijna! Spannend zeg. Helemaal klaar voor? Wat zul je een mooie flinke buik hebben bij mij begint t nu wel echt maar lijkt nog zo'n flubberbuikje haha. O wow 3 en 4, dat is dan wel even anders dan 1 en 2 natuurlijk, maar wel heel erg leuk! Worden de andere twee kids trotse grote broer/zus! Ja gek he die opmerkingen. Die laatste kreeg laatst ook familie te horen, of we 'op de normale manier' zwanger waren geworden van een tweeling. Pff.. en ja druk zal t vast worden daar hoeft niemand ons voor te waarschuwen, maar je krijgt er ook dubbel zo veel voor terug!
Hoi dames, Wil niet zomaar met de deur in huisvallen en zo in jullie onderwerp komen. Maar aangezien jullie wss ervaring hebben met echo wilde ik jullie toch vragen een blik te werpen op onze echo van afgelopen week met 7 weken. De echoscopiste vermoed 2 vruchtjes maar omdat 1 zich in de rand verstopt op alle mogelijke echo manieren hadden we nog geen duidelijkheid. Mogen wel terug komen donderdag al om weer even te kijken. Maar vroeg me af of jullie iets van jullie echo herkennen
Hoi allemaal! Ik ben nu 22 weken in verwachting van 2 jongens (2-eiig) Zwangerschap valt me wel zwaarder dan verwacht, zonder Buikband ben ik nergens Heb ook al een jongetje van 2 rondlopen. Waar ik me wel druk om kan maken is de bevalling (probeer er niet te veel aan te denken.. Maarja..) Ik zou graag ervaringen willen weten van tweelingmoeders. Natuurlijke bevalling & keizersnee. Nu ben ik nieuw hier en nog niet helemaal wegwijs. Hier zijn ongetwijfeld forums over.. Of kan ik het beste zelf 1 openen?
@Twinena & Rosalyn; gefeliciteerd en welkom!! Spannend zeg Twinena.... Ik had pas met 11 weken n echo... @ Rosalyn: Heel herkenbaar dat deze zwangerschap zwaarder is.... Hier o ook vanaf het begin... Fijn dat je alweer zover bent! Doe rustig aan... Ik ben ook nog aan t uitvogelen hoe t hier het allemaal werkt, qua vragenstellen ... Dus jouw vraag over de bevalling ben ik in diverse soorten topics hier tegen gekomen. Als ik t zo n beetje lees en juist interpreteer van afgelopen 1,5 jaar, is het merendeel bevallen via keizersnee voor 36 weken... Maar exact weet ik t dus ook niet... Ik hoop dat ik volgende week gewoon beval.... Wel spannend, maar tot nu toe staan alle seinen op groen en zijn we op de beste plek...
Er zijn op facebook veel tweeling groepen waar deze vragen voorbij komen. Zijn besloten groepen dus niet te zien op je eigen tijdlijn. Even zoeken op tweelingouders en tweeling mama's. Daarnaast heeft de NVOM veel info op hun site staan. Twinea, leuk ik ben bijna 21 weken ook van 2 jongens.
Hoi allemaal, Ik was al een tijdje stil aan het meelezen. Mijn partner en ik hebben een dochter van bijna 4, vervolgens veel ellende met 4 afgebroken zwangerschappen (mk, ma, verdenking mola). Maar nu zwanger van een tweeling! Ik ben nu 13wkn+3dgn, ze zijn eeneiig. Dus veel controles, maar dat vind ik ook wel een prettig idee.
Heey 2opkomst We zijn precies even ver..ik zaterdag 14 weken. Ook 1eiig Bij jullie ook monochoriaal? vreselijk de afgebroken zwangerschappen Hoe voel je je verder? Momenteel heb ik een week de griep en zere hoest misselijk dus het valt me zwaar tegen. Hoop dat de baby's hier niks van overhouden. Het herstel lijkt zo langzaam te gaan.. Iemand tips tegen de hoestbuien? Verkoudheid. Het ergste is dat ik hierdoor steeds moet kokhalzen..en de hoest lijkt niet minder te zijn geworden..k moet dit weekend beter zijn ivm een hele belangrijke afspraak.. Maandag controle..blij om. Spannend spannend spannend 2x koninklijk Je bent echt een vb voor mij. Serieus...en ik hoop het net zo ver te schoppen als jij....fijn dat de controle goed ging. @rosalyn dat lijken er dus echt wel twee!!!!! Maar houd ons op de hoogte.
Hey Neyomi, Leuk dat we gelijk op gaan. Altijd fijn om een beetje vergelijk te hebben. Bij ons ook monochoriaal, wel allebei een eigen vruchtzak gelukkig. Wat ontzettend vervelend dat je griep hebt. Het enige wat ik kan bedenken is veel drinken, strepsils eten en 'snachts dampo op je borst en onder je voeten. Daar ga je wel enorm van zweten maar is goed voor je luchtwegen. Persoonlijk denk ik dat het herstel langzamer gaat om de de tweeling alle overige energie neemt. Fijn dat je maandag controle hebt, wij volgende week donderdag. Met mij gaat het goed, heb al wel echt een buikje en ben behoorlijk moe. Ik kan me niet echt aanzetten tot actief dingen doen, terwijl ik normaal gesproken juist niet stil kan zitten. Rare gewaarwording. Ben het met je eens voor wat betreft 2xwonderlijk, hoop echt dat ze bij ons ook zo lang in onze buik blijven.
Ik persoonlijk zie een meerlingzwangerschap niet als een reden om een keizersnede bij voorbaat al te overwegen. Mijn oudste is vaginaal bevallen en dit ging super vlot. Daarom wilde ik met mijn tweeling ook heel graag vaginaal bevallen. Ik had keuze, want bij mij lag de onderste steeds in stuit en de bovenste dwars dus ik mocht echt kiezen. Ik vond het heel moeilijk, wilde niet 'fout' kiezen. En ik ben heel erg van 'het team natuurlijk bevallen' maar ik werd ook bang gepraat door mensen die ergens ooit een eng verhaal hadden gehoord. Uiteindelijk na veel gesprekken met de gyn besloten om het toch maar gewoon te doen, gewoon vaginaal te gaan bevallen. Maar wel op de voorwaarde dat men bij een volledige ontsluiting een OK voor mij ging reserveren, voor het geval dat. Men zou dan mij binnen enkele minuten kunnen opensnijden, in geval van foetale nood. Ik wilde nl natuurlijk geen risico's voor mijn baby's. De gyn had mij eerder uitgelegd dat ook een keizersnede voor risico's zorgt... Dus ja, waar ga je dan voor? Uiteindelijk is m'n onderste kindje goed gedraaid mbv Moxa therapie (Google is gewillig) en ben ik zonder een gereserveerde OK vlot bevallen.
Neyomi; extra ijzer lijkt mij dan ook niet nuttig. Bij mij schijnt het bestanddeel ijzer een normale waarde te hebben, maar de HB waarde is wel laag. Geen idee, wat er dan niet helemaal goed is. De gyn had er 6 weken terug ook geen zin in om het uit te leggen...ik moest niet zo diep erop ingaan. De vorige keer had ik 2 AIOS en ben ik het vergeten te vragen. Wat een vreemde opmerkingen zeg! Ik zou dat niet kunnen waarderen. Hier eigenlijk alleen maar leuke reacties. Wel zo van 'je zult je handen straks vol hebben of word lekker druk', maar ja dat is ook zo. Vreemden of via mijn werk vragen dan wel weer 'zit het in de familie' of soms zelfs 'is het wel op natuurlijke manier gegaan'? Die laatste vraag vind ik dan wel minder prettig, want het gaat vreemden niets aan hoe de kindjes zijn verwekt. Bij ons zijn ze toevallig wel via IVF ontstaan. Vervelend dat je de griep hebt. Geen idee wat je kunt gebruiken bij hoestbuien. Ik had een paar weken terug luchtweginfectie en kreeg antibiotica. Voor het hoesten nam ik Vicks blue snoepjes. Succes maandag bij de controle! MarjoP: dat buikje komt vanzelf Wacht maar tot je de 20wk voorbij bent. 2Xwonderlijk; ja heerlijk die bewegingen Steeds vaker en krachtiger. Fijn dat je controle goed was! Weet je al wanneer je gaat bevallen? Rosalyn; gefeliciteerd met je zwangerschap! bij mij was er duidelijk een scheidingslijn te zien; 2 eiig. Dus mijn echo zag er anders uit bij 7wk. Ondertussen al duidelijkheid? Tiwena; gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap! Vervelend dat het je zwaar valt. Vooral lichamelijk? Probeer je niet te druk te maken over de bevalling...het loopt zoals het loopt. Ik laat het op mij afkomen. Maak mij soms dan wel weer druk over borstvoeding...hoe gaat dat, heb ik wel genoeg melk etc. Ook dat is nutteloos; dus ik parkeer dat zoveel mogelijk in mijn hoofd. Annacatharina; hoe gaat het met jou en de kindjes? 2opkomst; gefeliciteerd met je tweelingzwangerschap! Wat heftig zeg 4 afgebroken zwangerschappen. Fijn dat je goed in de gaten wordt gehouden. Moeheid is vervelend. Hopelijk zakt het binnenkort af. Al op HB geprikt? Ik heb sinds deze week het idee dat mijn conditie achteruit gaat. Fietsen is vermoeiend en ik hijg meer. Voel zelfs mijn beenspieren tijdens het fietsen, terwijl ik altijd veel fiets. Ben de weken naar mijn verlof nu wel aan het aftellen. Gelukkig nog maar 5 weken dankzij de nieuwe meerlingverlof regels die per april gaan gelden Mijn buik groeit lekker en de kindjes zijn steeds actiever Donderdag weer een controle en groei echo. Ben benieuwd hoe het ervoor staat. Eerst morgen een 3/4D echo. Lijkt mij erg leuk om de kindjes in 3D te zien!
Wat leuk! weer nieuwe tweeling mama's in spé erbij! Gezellig! En ook leuk om te lezen dat ze 1 -eiig zijn... Toch prettig om vergelijking te hebben .. @neyomi & 2 opkomst; grappig dat ik voor jullie een voorbeeld mag zijn/ ben... Nou, de tips die ik nog kan geven vanuit mijn ervaring tot nu toe: écht rustig aan doen.... Vanaf 20 weken merkte ik t al aan mn lichaam... Dus manlief gevraagd om boodschappen te gaan doen, en wasmanden tillen; dochterlief ( wordt morgen 3 jaar) aan gaan leren toch zelf ergens in/ op te klimmen, ipv tillen... En de oudste als grote broer toch echt zelf zijn eigen speelgoed op te ruimen. En verder; ik kreeg vanuit de omgeving en familie spontaan al veel hulp aangeboden. (met name voor na de geboorte natuurlijk, maar ook wel met de mededeling 'als t eerder nodig is, zeggen hoor' Dat heb ik dus in mn oren geknoopt... En ben normaal absoluut niet snel van hulp aan nemen.... Maar dacht nu; oké; ik heb toch iets meer risico zwangerschap.. ook volgens de gynaecoloog(!) en álles ervoor over dat t goed blijft gaan...! en dus al rond 23 weken concreet met mensen wat afgesproken, welke hulp ze konden bieden. Mn beide moeders heb ik vanaf 27 weken ingeschakeld om de grote dingen in het huishouden over te nemen; badkamer schoonmaken, dweilen etc.... (ja... was best wennen) En ja, toen ik met 29 weken dus toch n week in het ziekenhuis terecht kwam (met verkorte baarmoederhals, en lichte weeen activiteit etc...) Was dat echt t signaal; rust rust rust....! En sindsdien scharrel ik dus in huis wat rond, en doe alleen echt kleine klusjes; was opvouwen, zittend de vaatwasser uitruimen, aardappels schillen etc... hele kleine afstanden buiten lopen... ( in de rolstoel door een groot warenhuis heen...) De rest wordt door de beide moeders gedaan! ik ben het zeker zat zo beperkt te zijn... Maar ik merk t direct als ik iets meer doe..... dus dan nog maar weer bankhangen en plat gaan liggen.... maar; hopelijk heeft de rust mee mogen werken dat ze tot nu toe nog in mn buik zitten én groeien....... en dus straks hopelijk ook snel mee naar huis mogen. @ Rosalyn; en? hoe was het gisteren??! al meer duidelijkheid??Spannend zeg...
Hier inmiddels bevallen van J.ack & E.llie dmv keizersnede, wij stellen het allemaal zeer goed! Omdat het zo druk is, heb ik wel amper tijd om nog te reageren
Van harte gefeliciteerd!! Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat met jullie allemaal!! En wat een mooi gewichten van de kids.... Ik geloof graag dat het erg druk is.... Hopelijk lukt het wel om tussen alle drukte door te genieten??! Heel veel geluk!!
Van harte gefeliciteerd LadyLien! Leuk zeg, een jongen en een meisje! Veel geluk, en natuurlijk succes met de (leuke) drukte!
Ladylien; gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon en dochter! Fijn dat het goed gaat. Ik kan mij indenken dat het druk is. Is alles meegevallen? 2xwonderlijk; fijn dat je beide moeders helpen in het huishouden. Gisteren nog met mijn man over gehad of we niet een huishoudelijke hulp moeten gaan nemen. Sommigen klussen zijn ondertussen te zwaar en mijn man zit er ook niet op te wachten om elke avond of steeds in het weekend met het huishouden bezig te zijn naast een volledige werkweek. Maar waar vind je een betrouwbaar persoon? Wij hebben namen gekozen voor de kindjes Hebben jullie bij twee kindjes van hetzelfde geslacht (bij een combinatie is het nogal logisch ) de kindjes een naam gegeven toen ze nog in de buik zaten (bijvoorbeeld kindje links heet Sven en kindje rechts Luuk)? Of de eerstgeborene wordt Sven en nummer 2 Luuk? Of gekeken welke naam jullie bij het kindje vonden passen, dus nummer 1 is meer een Luuk en nummer 2 een Sven? Ben wel benieuwd We hebben trouwens een 3/4D echo gedaan. Ontzettend leuk om de kindjes op die manier te hebben gezien en hun profiel . Helaas geen super foto's/beelden, want ze lagen niet geweldig. Eentje met het gezicht tegen de billen van het andere kindje. En de ander had de navelstreng en placenta half voor het gezicht zitten. Kindjes werkte niet echt mee. Maar toch leuk!
Gefeliciteerd LadyLien; fijn dat het goed gaat. Kan me voorstellen dat je druk bent. Hoop dat je over een tijdje tijd hebt om je ervaring te delen. @ 2xWonderlijk; hoe gaat het nu? Vandaag alweer 36 weken, top hoor! @ Pinkflower; eerlijk gezegd zijn wij nog niet bezig met namen, dus ik heb nog geen idee hoe we dat gaan doen. Fijn dat je een leuke echo hebt gehad, jammer dat ze niet erg meewerkten. Jullie hebben in ieder geval fijn kunnen kijken