wat leuk donkie 2 meiden. Wat vervelend dat de ijzertabletten niet werken.. misschien nog roosvice ferro erbij proberen? Al lijkt me dat erg ranzig.. haha. Hier over 1.5 week de volgende echo en dan gaan mijn meisjes mee... ben zo benieuwd hoe ze reageren. ze hebben er wel zin in. sandy welkom en gefeliciteerd met je zwangerschap. Je loopt zowat gelijk met mij en Donkie.
Welkom aan de nieuwe tweeling mama's to be!! Hier ben ik weer flink aan het rommelen met harde buiken/voorweeen. Maar denk daar nu ook wel een verklaring voor te hebben, want ik ben nog even gezegend met een blaasontsteking. Nu voor 5 dagen aan een antibiotica kuur en urine is weggestuurd voor een kweek. Nu hoop ik de beebjes in ieder geval nog even binnen te houden tot de kuur klaar is. En hopen dat er geen gekke dingen uit de kweek komt voor tijdens de bevalling. Pfoeh wat vallen die laatste loodjes vies tegen zo. Mijn lichaam wordt flink op de proef gesteld. Als er maar gezonde beebjes op de wereld mogen komen straks! We zijn druk bezig met het ontwerpen van de geboorte kaarten. Wordt super mooi. Heb dan ook de mazzel dat mijn man werkt voor een groot kaartenbedrijf. Komt in dit geval goed van pas Liefs, Daantje
@daantje, had je nog andere klachten van de blaasontsteking? @donkie, was je hb laag en hoe vaak per dag moet je slikken? Is het normaal dat ik zo moe blijf? M'n lijf voelt enorm moe aan. Snel duizelig en buiten adem gevoel. Hb was 7,2 die wilden ze t liefst op 7,5 hebben maar slik al ferro. Daarnaast hoge dosering D, foliumzuur, visolie en vitamine B complex.
@redd88, ik ging nog vaker naar het toilet dan ik anders al deed, het gevoel dat ik in mijn broek moest plassen zó nodig, maar uiteindelijk steeds minder plassen en het geboel hebben dat je niet goed uit kunt plassen, wanneer je net geweest bent het gevoel dat je weer moet. Later ook veel pijn bij plassen en in onderbuik. Ben blij dat ik nu de antibiotica heb, voel vandaag al een hele verbetering. En die vermoeidheid is zeker herkenbaar, heb ik ook altijd heel erg gehad. En dat terwijl mijn Hb altijd boven de 8.5 zit. Zal misschien toch ook te maken hebben met het feit dat je lichaam 2 kindjes moet laten groeien
OK thnx, hier wel met regelmaat nog wat menstruatie krampjes. Maar bedacht mij net dat t ongeveer 2 weken aardig weg was en nu weer wat begint. Dus misschien weer groeispurt.
Hmm... Dan moet ik t er waarschijnlijk toch gewoon mee doen. Vanmiddag maar even een uurtje geslapen, misschien daar ook maar s een gewoonte van proberen te maken. In zoverre dat lukt met een 3 jarige thuis
Red, ik ben ook zo moe, had de poli gebeld voor m'n bloed waarden maar m'n hb is nog heel netjes (8.2 of 8.9 weet ik even niet meer) en slik ook ferro en foliumzuur extra. De assistente zei zeker overdag een slaapje of met de kids op bed als dat nodig is! Vanmiddag dus maar manlief met de kids op pad gestuurd en zelf gaan liggen, werd alleen nog gaarder wakker. Heb nu ook flinke bandenpijn als ik een vreemde houding heb gehad en opsta. Het kost gewoon veel meer als 1 kindje bouwen merk ik!
Pinkflower gefeliciteerd met je meiden! Hoop dat de bevalling goed is gegaan en dat jullie nu lekker aan t genieten zijn. Daantjuh, hou ze nog even binnen. Zoveel fijner voor jullie alle drie! Nieuwe dames, gefeliciteerd! Hier alles nog rustig, ik moet alleen goed mn rust pakken tussen de middag. Ik hoop alleen dat ze me na de 37 weken grens een uiterste datum mee geven. Ben er inmiddels wel echt aan toe. In huis is nu ook bijna alles voor elkaar, dus wat mij betreft komen ze over en week of 3
@koekie. Roosvicee ferro heb ik nog niet geprobeerd. Geen idee hoe het smaakt. Maar altijd te proberen. Kan nooit erger zijn als appelstroop. Dat krijg ik echt niet weg zonder te kokhalzen. @red. Mijn HB was 7,5 dus nog net goed. Ijzer was 11 terwijl de minimale waarde 15 moet zijn. Ik slik 1 tablet per dag.
Die vermoeidheid nekt mij ook Red. Zie dat we even ver zijn. Sommige dagen gaat het wat beter maar vooral de weekenden breng ik veelal op de bank door van slaapje naar slaapje. Door de weeks werk ik nog vier dagen en lig ik na het werken meteen plat. Ijzer en hb zijn bij mij ook iets laag maar gelukmig aardig beter als de eerste 12 weken. Was toen een wandelend lijkje! Indd de enige tips zijn, luister naar je lichaam en rust waar nodig! Roosvicw fero vind ik echt smerig, maar klok het toch iedere dag braaf achterover. Je proeft dat er ijzer in zit zeg maar. Vooral de nasmaak. Maar het is te doen. Die appelstroop komt mij mn neus ook echt uit hahaa!
Donkie; wow, 2 meiden, leuk hoor! Marjo; Getsie dat NORO virus is echt niet fijn. Gelukkig ben je er nu weer van af, maar kan me voorstellen dat je je verschrikkelijk voelde. Ook fijn dat de blaasontsteking niet doorgezet heeft. Daantje; Hopelijk blijven de kleintjes zitten tot na de kuur. Nog even volhouden!! Annacatherina; Kan me voorstellen dat je wel graag een datum wil horen. Dan kun je er naar toe leven. Lijkt me zeker niet makkelijk die laatste weken. Neyomi; ik ben ook blij dat de gewichten zo goed zijn. Als de gyn de curves laat zien zit ik net boven de gemiddelde curve, maar dat is minimaal. Als ze zo doorgroeien (150 gram per week) wegen ze zo'n 2600 gram bij 37 weken, dat zou echt geweldig voor de kindjes zijn. Wat betreft mijn eigen lijf, ik merk dat ik bij inspanning sneller harde buiken krijg, dus daar moet ik wat op letten. Daarnaast zitten ze erg hoog, regelmatig een por tegen mijn ribben.....Nu is het nog wel te doen. Ben erg benieuwd hoe het aan het eind is. Wat betreft moeheid, volledig herkenbaar. Ik ben vooral 'savonds helemaal gaar, waar ik voorheen nog makkelijk was of schoonmaakwerk deed hang ik nu op de bank. Heb me er maar bij neergelegd. Ik kom van een hb van 6,8, maar ja dat was mij bij mijn eerste zwangerschap ook al bekend. Slik braaf vanaf 12 weken staal-tabletten en hoop er vooral na de bevalling geen last van te hebben (lees: ik wil graag snel naar huis)
Haha ik ook, wil maximum 1 nachtje blijven Vindt al helemaal niks om in t ziekenhuis te moeten bevallen, laat staan daar nog een poosje te moeten blijven. Fijn dat de vermoeidheid wel herkenbaar is. Hoewel t nu wat beter lijkt nu ik vitamine B complex slik. Wisten jullie dat foliumzuur B12 uit je lichaam ontrekt? Zeker als je extra en hele zwangerschap foliumzuur moet slikken, is t goed om er minimaal B12 en liefst ook B6 bij te slikken. Heb al sinds half 9 krampen aan 1 kant van m'n buik, menstruatiekrampen zeg maar, zeurderig aanwezig met steeds een hele korte lichte piek, een seconde ofzo, die vervelend voelt en zakt dan weer af. Lijkt op voorweeën denk ik van de andere zwangerschappen. Maar heb t alleen rechts, kant van de rustigste baby. Straalt wat uit naar m'n lies en been. Vorige keer bij controle gaven ze aan dat af en toe krampen niet erg was zolang ik geen bloedverlies had. Maar blijf t lastig vinden wanneer je er wat mee moet.
Ik lees me suf, maar ik post gewoon maar ff wat ik gehad heb van onze P&O afdeling, misschien kunne jullie me verder helpen als mede aanstaande tweelingmamas die misschien alles al hebben uitgezocht: "Ze kan kiezen voor 4 of 6 weken verlof voor de uitgerekende datum, hiervoor tel je een dag op de uitgerekende datum en dan 4/6 weken terugtellen. Mocht zij eerder uitvallen als gevolg van de zwangerschap dan wordt het automatisch 6 weken. Als ze bevallen is kunnen we de einddatum berekenen." Ik denk dat de P&O-dame niet op de hoogte is van de tweelingzwangerschap, maar als ik hier af en toe berichten voorbij zag komen is het verstandiger om 6 weken aan te geven toch? En niet voor die 10 te gaan.. Heb ik dat correct? Want wil het wel even goed geregeld hebben En nog een vraag: ik werk niet voor een onderwijsinstelling, maar wel in het onderwijs, wat betekent dat ik elke week overuren draai om de schoolvakanties (verplicht) vrij te nemen. Maar met verlof is het toch zo dat vakantieweken niet meetellen en die achter je verlof worden geplakt? Bij mij valt de kerstvakantie (2wk) in m'n verlof, en mogelijk de herfstvakantie in m'n ziekteverlof (als ik eerder dan m'n zwangerschapsverlof 'uitval')...
@popcorn. Bij de tweelingzwangerschap heb je recht op 20 weken zwangerschap. Als je 10 weken voor je uitgerekende datum stopt heb je daarna nog recht op 10 weken. Als je 8 weken voor de uitgerekende datum stopt heb je nog recht op 12 weken na die tijd. Ook als je eerder mocht bevallen hou je je recht op 20 weken. Ik werk zelf op een P&O afdeling en dit is wat ik samen met de medewerkster van afdeling verzuim heb uitgezocht en nagevraagd bij het UWV. Dit zijn de regels zoals ze vanaf 1 april 2016 gehanteerd worden. Ik kan helaas het formulier met het antwoord van het UWV niet in dit bericht plakken.
@ Red; vervelend die klachten, hopelijk nemen ze snel weer af. Misschien een groeispurtje? @ Donkie; Zou je mij die antwoorden van het UWV in een persoonlijk bericht willen sturen? Als je op mijn naam klikt kun je mij pb-en (is dat een werkwoord? ) @ Popcorn; zoals Donkie het zegt werd het in eerste instantie ook bij mij uitgelegd, maar dat is inmiddels weer teruggedraaid. Je hebt recht op 10 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. Alleen indien je zwangerschapsverlof korter dan 6 weken duurt wordt dit bij je bevallingsverlof opgeteld. -------- Dit heb ik via onze HR-afdeling gekregen, informatie via www.rijksoverheid.nl Uitgangspunt is Je mag met een meerling 10 weken, maar moet 8 weken voor vermoedelijke bevallingsdatum (40wkn) met verlof te gaan (6 weken voor bevalling kan dus niet bij een meerling) Je hebt een wettelijk recht op 6 weken zwangerschapsverlof VOOR bevalling. Je hebt zo wie zo recht op 10 weken bevallingsverlof. Als je onverhoopt eerder bevalt en je hebt daardoor minder dan 6 weken VOOR de bevalling verlof gehad, dan tel je dat bij de periode van 10 weken op die je NA je bevalling hebt. Voorbeeld 1: Je gaat 10 weken voor vermoedelijke bevallingsdatum met verlof: Bevalling 4 wkn voor datum: je hebt dan 6 weken zw verlof genoten, waardoor je alleen recht hebt op de 10 weken na bevalling. (6+10 = 16 wkn verlof) Voorbeeld 2: Je gaat 10 weken voor vermoedelijke bevallingsdatum met verlof: Bevalling 6 wkn voor datum: je hebt dan 4 weken zw verlof genoten, en de gemiste 2 weken voor bevalling worden bij het bevallingsverlof van 10 weken opgeteld. (4+12= 16) Voorbeeld 3: Je gaat 10 weken voor vermoedelijke bevallingsdatum met verlof: Bevalling 2 weken voor datum: je hebt dan 8 weken zw verlof genoten, waar door je alleen recht hebt op de 10 weken na bevalling. (8+10=18) ------- Indien bovenstaande het geval is het verstandig je werkgever niet wijzer te maken dan ze zijn, want dan heb je 10 weken na je uitgerekende datum en ga je vroegtijdig de ziektewet in. Wat betreft de regelgevend mbt onderwijs, daar kan ik je niet verder mee helpen. Wellicht iemand anders?
Bij mij gaven ze al dat ik er rekening mee moest houden om met 28 weken met verlof te moeten. Ik denk ook een groeispurt, t is nu weer afgezakt gelukkig. Als je in de ziektewet komt, gaan automatisch die 10 weken verlof in.
@2 op komst. Ook een PB sturen lukt niet. Ik krijg de tekst niet geplakt via deze site. Kan hem wel mailen als je je mail adres verstuurd in een PB.
Ik las ook dat de regeling van eerder verlof, pas dit jaar begonnen is, lucky us!! Ik heb een vraag; Hoe gaan jullie de tweeling laten slapen? Onze dochter en zoon hebben eerst in een wiegje en al snel in een co sleeper bij ons op de kamer geslapen. Nogsteeds (ze zijn bijna 4 en 5 jaar oud) ligt er een "bedlade" met matras onder ons bed en de jongste kruipt nog elke ochtend rond 5 uur tussen in. Onze slaapkamer is klein, met het matrasje op de grond is de slaapkamer echt vol. Een tweeling wieg of überhaupt twee wiegen past niet en een co sleeper ook niet (kan kan ik m'n kamer gewoon echt niet in. We neigen er dus naar, wat voor ons heel dubbel voelt, om de tweeling direct op hun eigen kamer te leggen. Samen natuurlijk. We twijfelen over een wieg. De anderen sliepen ook lang in de wieg. Geborgen, schattiger dan ooit en leuk/lief. Maar een tweeling wieg huren of kopen is een aardige investering. Direct (samen?) in een ledikantje kan ook, maar voelt zo "anders" voor ons gezien we samen slapen gewend zijn. Scheelt wel 160-200 euro als we geen wieg huren of aanschaffen. Toen dacht ik aan het formaat van een box, dat zal ook wel horen passen? Maar dan je slaap uitzet nog (lakentjes dekentjes, matrasjes) Wieg, ledikant, samen, alleen, of toch samen slapen (wat eigenlijk niet past, en we willen de oudsten ook niet ontzeggen bij ons te komen, er verandert al zoveel en als ze dan niet meer bij ons mogen kruipen als ze wakker worden vind ik niet eerlijk. De oudste gaat al naar zolder wat ze erg spannend vind. De tweeling ligt tenminste samen, dat willen de oudsten niet omdat broertje vervelend doet (teveel knuffelt!)
Okee, interessant.. Want zo staan de rekenvoorbeelden zeker niet op Rijksoverheid.nl, waarnaar in mijn CAO wordt verwezen (en die 2opkomst heeft gepost). Zoals jij het stelt is het inderdaad WEL gunstig... Hmm... Moet het toch nog eens verder uitzoeken! Wat red88 zegt is overigens niet waar, dat als je automatisch 10 weken hebt als je eerder in de ziektewet komt. Dat is misschien zo als je voor het meerlingenverlof hebt gekozen, maar niet als je voor de 'gewone' regeling van 6 weken hebt gekozen. Het is wel zo met de 'gewone' regeling, dat als je voor 4 weken hebt gekozen en je valt eerder uit, dat je dan automatisch 6 weken verlof krijgt.
@popcorn, maar het blijft zwangerschapsverlof toch? Het maakt toch geen verschil voor je bevallingsverlof? @suusjeuh, deels herkenbaar. Hier nu jongste in cosleeper en oudste op matrasje ernaast. Maar daar komt straks een hemnes ladekast voor de tweeling te staan dus dat past niet meer. Oudste slaapt meestal wel door de laatste tijd. Jongste gaat binnenkort weer naar haar eigen kamer, moet even haar gordijnen verduisteren, en verwacht die tegen de ochtend nog wel weer. Gaan even tijdelijk de cosleeper aan m'n man z'n kant zetten zodat ze leert daar te gaan liggen. En uiteindelijk komt de cosleeper weer aan mijn kant en gaat de tweeling daar samen in. Op eigen kamer van baby's is hier echt een no go de eerste 6 maanden en ze hebben daarna ook geen eigen kamer haha. Gaan nog wel s verhuizen. Is een hangwiegje boven jullie bed geen idee?