Nu zwanger van een tweeling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Knokke, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Aks je twijfelt, zou ik gewoon even bellen dat t even gecheckt wordt

2. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    @kannietslapen: Ik heb links ook een hele drukke en rechts een hele rustige. Nu de laatste paar dagen is de links en de onderste iets minder druk maar ik vermoed dat die is ingedaald nu. Maar als je het niet vertrouwd dan moet je gewoon eerder bellen hoor daar zijn ze voor.

Ik had vannacht een droom dat ik een van de twee enorm voortrok de hele dag. Echt zo raar. Lang leven de hormonen die je zo levendig laten dromen. Ik was echt even van slag vanochtend toen ik wakker werd.

3. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Red Thanx. Stuur maar heel veel deze kant op. Hopelijk helpt het ;)

kannietslapen Hier is het heel wisselend. Kindje A voel ik altijd wel maar kindje B kan soms dagen rustig zijn en dan ineens weer heel erg druk.

Little man Eng he die gekke dromen. Als je zwanger bent droom je soms van die gekke dingen. Kan me voorstellen dat je even van slag was.

Ik heb dit voedingskussen: THE TWIN Z PILLOW 6 in 1 Twin Nursing Pillow|Breast & Bottle feed twins!

4. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hee, ik dacht, misschien leuk om te delen, mijn bevallingsplan. Ik was niet van plan er een te maken maar de psycholoog waar ik vorige week naar toe was raadde me aan vooral duidelijk op te schrijven waarvan ik panisch kan worden en hoe men mij kan helpen. Nuttige tip vond ik dus dit is het geworden:

Bevallingsplan

- Mijn man gaat bij de bevalling zijn.
    - Ik zou graag de verloskundige er zo vaak mogelijk bij hebben. Mijn vorige bevalling ging snel dus ik verwacht dat nu weer: Met inleiden, 2 uur ontsluitingsweeen, 2 uur persweeen.
    - Ik wil zo min mogelijk medische ingrepen. Ik ben bang voor ziekenhuizen/artsen en ingrepen met slangetjes en medicijnen.

Paniek

- Tijdens het laatste trimester heb ik regelmatig last gehad van hyperventilatie en paniekaanvallen. Ik verwacht hier mogelijk tijdens de bevalling (en erna) ook last van te krijgen.
    - Mijn paniek gaat over ernstige fysieke aandoeningen die ik zou kunnen krijgen, met name gericht op mijn hart.
    - Ik ben extreem angstig voor luchtbellen in de infuuslijn (ontstaan tijdens ziekenhuisopname week 29 zwangerschap)

- Paniek kan zich langzaam opbouwen of accuut ontstaan
    - Langzaam: ik sluit me af en fixeer me steeds meer op fysieke 'symptomen' zoals pijn in mn arm, tussen schouderbladen en op borstbeen.
    - Accuut: een onverwachte situatie zoals: bij aansluiten infuus komen er luchtbellen in de lijn.

- Ik kan geholpen worden door: mijn angst te herkennen en serieus te nemen.
    - Samen op de ademhaling te letten, zo weer kalm te worden.
    - Geduldig/streng te worden aangesproken op mijn gedrag.
    - Duidelijk te zijn over wat er met mij aan de hand is en wat er gaat komen aan ingrepen.

5. Sonnie83

Sonnie83 Actief lid

30 mei 2016
    114
    0
    0
    Bedrijfsjurist
    Amsterdam
    Hi dames, ik heb echt flink bij moeten lezen, twee weken weg te zijn geweest had ik veel in te halen :) Hier gaat het goed, lekker uitgerust, veel gezwommen, gewandeld en verder weinig gedaan. Komende maandag gaan we voor de 20wk echo en vind het erg spannend - met name op de positieve manier hoewel je natuurlijo ook wel gespannen bent om te horen of alles helemaal goed is met de groei en de organen.
    Anyway, @kannietslapen: dank voor het delen van je bevallingsplan. Echt supernuttig dat je dat zo voor jezelf hebt verwoord. Ik heb zelf ook veel ervaring met hyperventilatie en paniek. Twee jaar geleden heb ik een paniekstoornis gehad en liep toen bij een psych. De reden voor paniek was ook alles wat met gezondheid te maken had - bang voor hartaandoeningen, dat ik dood zou gaan, etc etc. Fysiek was ik supergezond dus totaal geen reden voor paniek, maar ja, je gedachten kunnen een eigen weg gaan... Mijn grootste redding: yoga. Ik ben toen zeker 3x per week yoga gaan doen, de rustige meditatieve vorm en ik merkte snel dat ik veel rustiger werd. Een van de dingen die ik daar geleerd heb en die jou ook mss kan helpen is: afstand leren nemen van je gedachten. Dus op het moment dat je angstig wordt, tegen jezelf zeggen: dit is alleen maar een gedachte. je niet ermee identificeren en ook vooral niet oordelen als goed/slecht. Je bent alleen aan het observeren en zo laat je alles over je heen komen. Dat kan echt helpen als je straks in het ziekenhuis bent.
    Nu tijdens mijn vakantie heb ik ook regelmatig 10min per dag gemediteerd en ik merk hoe relaxter ik ben...

6. Leeuwinnetje14

Leeuwinnetje14 Fanatiek lid

26 sep 2013
    1.907
    0
    36
    Als ik die laatste reacties zo lees ben ik wel benieuwd wanneer ik het verschil tussen 2 kindjes ga voelen. Ben nu bijna 18 weken en voel iedere dag al plopjes.

Ook alle dames bedankt voor het warme welkom in deze groep! Super leuk omdat we straks allemaal een tweeling hebben of zelf nu al ;)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @leeuwinnetje, Ik voelde hier vanaft begin verschil tussen beide kindjes. Ze lagen ook overduidelijk op hun 'eigen helft'. Dus links onderin voelde ik de ene, rechts onderin de ander. grappig dat dat dus voor iedereen anders is.

@sonnie, klinkt als een heerlijke vakantie! Fijn zeg!

@kannietslapen, goed zeg! En goed om te delen! Hopelijk wordt er goed naar je geluisterd en gekeken.

8. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Wauw wat goed je bevallingsplan. Ik heb er geen... ik zie het tzt wel.. eerst een beslissing maken hoe te gaan bevallen maar ik heb nog even.

Leeuwinnetje, hier voelde ik ook heel duidelijk verschil. Bij mijn meiden ( als ik ze voelde toen ) ook maar deze blijf ik voelen en merk heel duidelijk of het A of B is...

Sonnie, ooh dat klinkt echt als een fijne vakantie. Altijd lekker om er even op uit te zijn. En welkom terug :)

Hier hebben we flink opgeruimd vandaag. Wilde eigenlijk voor de 28 weken klaar zijn met alles... helaas niet gelukt maar het einde is in zicht. Nog even de laatste dingen doen en dan heb ik wat meer rust

9. Leeuwinnetje14

26 sep 2013
    1.907
    0
    36
    Wat ik vandaag gevoeld heb was zo bijzonder. Voelde eerst 1 kindje bovenin helemaal draaien. Ruggetje denk ik zelf. En daarna voelde ik een kindje helemaal onderin. Dus waarschijnlijk ze nu allebei gevoeld. Maar kan je ze met 18 weken al zo goed voelen? Mijn man, moeder en vriend konden het ook goed voelen. Zo trots ben je dan even hé! 😍

10. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    @leeuwinnetje. Wat gaaf dat je ze nu al zo goed voelt! Heel bijzonder :). Zelf had vanmiddag de onderste de hik waardoor mn onderbuik licht trilde en de bovenste probeerse zich een weg naar buiten te banen tegelijkertijd. Heb ik een leuk filmpje van kunnen maken ;)

11. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    @leeuwinnetje: Leuk he als je eindelijk door hebt wie wie is. Maar nu is het nog een leuk gevoel straks als ze allebei wat minder ruimte hebben en elkaar gaan lopen schoppen.

Wij weten nu ook wat het gaat worden. We hebben het geboortekaartje door iemand laten tekenen en we hebben nu de proefdruk gekregen. Dat was nog wel even een geregel om het zo voor elkaar te krijgen dat wij allebei niet wisten wat het ging worden en zij wel. We hebben haar uiteindelijk een briefje gestuurd waar de gyn op had geschreven wat de geslachten zijn. Het was best een leuke manier toch om erachter te komen.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat leuk little man! Knap dat het zo lang een verrassing is gebleven!

13. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    @littleman wat grappig! Ik hoorde onlangs idd het idee van een 'reveal party' voor het geslacht. Bijv door de bakker cupcakes met een gekleurde vulling te laten maken. Zodat het voor je gasten (en wellicht jezelf) een verrassing is. Heel cool :)

14. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eigenlijk hadden we gehoopt dat we het weer totdat ze geboren waren uit hadden kunnen stellen maar toen bedacht ik dit idee en ja we moeten toch wel even kijken of we de proefdruk mooi vinden. Bij ons zoontje wisten we het ook niet van tevoren.

Hoewel het wel heel leuk was om toch zo samen uit te vinden wat het is. de rest van de omgeving weet het nog niet. dat vinden we toch leuker dan het ze wel vertellen.

15. Sonnie83

Sonnie83 Actief lid

30 mei 2016
    114
    0
    0
    Bedrijfsjurist
    Amsterdam
    @littleman echt leuk! Wij gaan zo om 14h naar het ziekenhuis voor de echo en dan krijgen we ook het geslacht te horen! Zo benieuwd!

Trouwens, twee vragen:
    - hoeveel kilo's zijn jullie aangekomen vanaf het begin van de zwangerschap? Zelf zit ik nu op +9 kg met bijna 20wk, en was benieuwd naar jullie ervaringen.
    - vanaf wanneer zijn jullie minder gaan werken en voor hoeveel uur per week? Heb deze week een gesprek met HR en mijn manager dus wilde eea goed voorbereiden - heb ze al gewezen op de Arbo richtlijn maar het kwartje lijkt bij ze niet echt te vallen...

16. MarjoP

MarjoP Bekend lid

9 dec 2015
    853
    579
    93
    Vrouw
    @red88 ik heb nu ook een tweeling voedingskussen aangeschaft via MP.heel lomp ding haha maar als het maar werkt. Toch blijft 2 tegelijk lastig vind ik. Als 1 loslaat en je wilt ff helpen laat je de ander los. En als er 1 spuugt of wat dan ook en tegelijk laten boeren... hele onderneming🙈
    Succes nog alle zwangere tweelingmama's!

17. Leeuwinnetje14

26 sep 2013
    1.907
    0
    36
    @Littleman, wat leuk om er zo achter te komen. En ook een eigen geboortekaartje ontworpen. Heel gaaf.

Wij krijgen een jongen en een meisje. Gisteren op vakantie 2 schattige pakjes gekocht. Zo leuk hier allemaal.

@Sonnie ik weet niet wat ik ben aangekomen o het moment maar voor de vakantie was het 4 kilo. Dus valt nog mee..... minder werken weet ik nog niet. Gyn zei vorige keer dat de meeste tweelingmoeders stoppen tussen 24-27 weken. Ik hoop het nog langer vol te houden maar doe staand wel dus nog even afwachten

18. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ sonnie: spannend hoor!
    Ik ben nog helemaal niets aangekomen. Ik word gewoon opgegeten door deze twee.
    Ik ben vanaf 12 weken opgehouden met mijn stage in de zorg. ik was helemaal kapot en kon echt niet anders meer. Meestal is dit pas vanaf 24 tot 26 weken vertelde de gyn maar zwaar lichamelijk werk ging echt niet meer.

19. kannietslapen

kannietslapen Actief lid

12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    #1379 kannietslapen, 12 sep 2016
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016
    @sonnie. Ben nu 8 kilo aangekomen (week 34) maar heb ook overgewicht (bmi 32). Dus das niet raar. Normaal voor een tweeling is tussen de 12 en 18 kilo geloof ik.

Mijn gyn gaf aan: met 20 weken halve dagen en 28 weken stoppen. En dat was geen overbodige luxe! Ik heb het maar tot 26 gered en werd toen met de ambulance op het werk opgehaald. Toen was het dus einde oefening.

20. Sonnie83

Sonnie83 Actief lid

30 mei 2016
    114
    0
    0
    Bedrijfsjurist
    Amsterdam
    Dank voor de reacties!

We krijgen een meisje en een jongen! Superblij! De echo zag er verder ook helemaal goed uit!

Ze hebben wel alleen bij mij een iets verkorte baarmoederhals gemeten (rond 3, zou 3.8 moeten zijn) dus krijg nu of progesteron of pessarium om risico op vroeggeboorte te verkleinen... vind het wel eng allemaal, maar ga nu gewoon meer rust nemen. Heb vandaag ook meteen mijn manager gebeld om te zeggen dat ik voorlopig vanuit huis ga werken om de inspanning zo min mogelijk te houden (ben anders 2x 45min met OV aan het reizen, en als het niet meezit 1h) en gelukkig reageerde hij positief...

Deel Deze Pagina