Slapeloosheid

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sophie2019, 11 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.013
    1.558
    113
    Vrouw
    Hey,

Ik ben 20 weken zwanger en heb last gehad van extreme misselijkheid incl. erg onrustige nachten.

inmiddels is de misselijkheid in de nacht weg, overdag gaat het ook steeds beter.

waar ik nu tegenaan loop is dat ik erg slecht slaap. Ik ben wel moe maar lig elke nacht wakker. Maakt niet uit of ik om 19 of 22 naar bed ga. Tussen 1 en 4 word ik wakker en lukt het me niet weer in slaap te vallen.

vervolgens ben ik in de ochtend en overdag erg moe. Overdag slapen doe ik vrijwel nooit ivm werk en peuter. Ik heb geen last van ongemakken waardoor slapen niet lukt (buik niet in de weg, geen maagzuur, niet aan het piekeren).

herkenbaar? Tips? Hoopte me na de eerste pittige helft beter te gaan voelen en deze vermoeidheid helpt echt niet mee helaas.

2. Mini1989

Mini1989 Lid

23 dec 2021
    21
    29
    13
    Vrouw
    Hoi Sophie,

Tips helaas niet maar wel herkenbaaar. Ik wilde net een zelfde vraag stellen. Hier 16 weken zwanger en echt last van slapeloosheid. Ook ik pieker niet en toch slaap ik niet. Ik ben wel enorm moe en kan met moeite mijn ogen open houden maar wat je zegt, echt slapen lukt niet. Als ik eenmaal in slaap val dan slaap ik hooguit 2 uurtjes om vervolgens weer wakker te liggen.
    Het begint mij ook aardig op te breken nu.....

3. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.069
    1.037
    113
    Vrouw
    Herkenbaar, bij mij verliep het precies zo - toen de kwalen van het eerste trimester verdwenen kwamen de nieuwe kwalen, waaronder dus slapeloosheid. Lag echt uren wakker.

Ik raad Magnesium 150 bisglycinaat van Vitakruid aan voor het slapen gaan! Ik word soms nog steeds wakker om bijv te plassen, maar ik kom wel weer terug in slaap en slaap sowieso beter en rustiger.

Mini1989 vindt dit leuk.
  4. Sugarsnap

Sugarsnap Actief lid

8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Tip: in het gezonheidsforum staat er ook een topic over. Danwel echt de extreme variant, maar wie weet heeft iemand daar idd nu nood aan. Zelf probeer ik momenteel 2x in de week temazepam maar als dat geen zoden aan de dijk zet wordt het wss tussendoor een aantal uur infuus slaap in het ziekenhuis.

Beste tip: geef het echt op tijd bij je gyn / vk aan als het te erg wordt. Want slapeloosheid in extreme mate is niet gezond voor zowel jou als je kindje.

Mini1989 vindt dit leuk.
  5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Heel herkenbaar, juist ook dat tijdstip: tussen 1 en 4... Ik had vaak dat ik met veel moeite ergens tussen 4-5 weer in slaap viel en om 6 uur was mijn peuter weer wakker... gaaaaap!

Uiteindelijk hielp het mij beste om structureel middagslaapje te gaan doen, zo kwam ik per 24 uur toch aan 7-8 uurtjes...

Het was bij mij hormonaal, ik had het al vanaf begin van zwangerschappen. Ik heb nu nog dat ik in de week voor menstruatie (als de progesteron op zijn hoogst is) onrustiger slaap en vaker wakker wordt of moeilijk in slaap val. Zodra de menstruatie doorbreekt, slaap ik weer veel vaster en beter.

Mini1989 vindt dit leuk.
  6. DangerBlonde

DangerBlonde Fanatiek lid

3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Hier ook periodes van slecht slapen gehad. En nog steeds. Het blijft iets hormonaals helaas.
    M’n moeder zei vroeger altijd: als je rustig kunt ontspannen rust je ook. Ik probeer vaak een slaap meditatie in m’n oortjes aan te zetten, vaak val ik dan wel weer in slaap. En kreeg laatst de tip van iemand om luisterboeken te luisteren. Dan ben je niet intensief bezig met lezen en heb je geen licht nodig, kan gewoon met oortjes in. Werkt hier goed voor nu :) sterkte!

Mini1989 vindt dit leuk.
  7. minimee

minimee Bekend lid

3 dec 2011
    852
    79
    28
    Yess dat was ik! Haha! Ik ben ruim 2 weken echt slapeloos geweest. Als in: 0 uur per nacht. Op een gegeven moment begaf alles het geloof ik. Mn gezond verstand, mn lijf..mn geduld haha vreselijk.. nu kwam dat wel deels door een heftig griepvirus/hoesten en alle ellende die daarbij komt kijken maar ook daarvoor was het al raak. Ik heb op een gegeven moment idd de vk gebeld en gevraagd om medicatie. Ik kreeg wat tabletjes temazepam mee om in te slapen maar dit deed helaas ook niet veel. Uiteindelijk is het (cliché I know..) "vanzelf" goed gekomen, want inmiddels slaap ik wel weer wat beter. Nog steeds 20x wakker 's-nachts maar slaap iig beter in en door. Geef het op tijd aan, aan je gyn/vk. Want idd; slaapgebrek is verschrikkelijk! Bij mij lijken mn vitamine waardes ook wel wat te doen.. ik slik sinds 2 weken ijzertabletten, neem extra magnesium en vitamine d.. misschien dat nog een optie?

Mini1989 en Sugarsnap vinden dit leuk.
  8. Mini1989

Mini1989 Lid

23 dec 2021
    21
    29
    13
    Vrouw
    Ik heb het aangegeven aan de VK en zij raadde de standaard dingen aan zoals warme melk of een warme douche voor het slapen. Allemaal al geprobeerd; helaas zonder resultaat.
    Als het volgende week niet beter was dan moest ik de huisarts bellen om te zien of hij iets voor wilde schrijven. Alle vitamines worden hier al geslikt; voel me net een pillen-fabriek :eek:
    Ik hoop dat het in de komende week alsnog een beetje op orde gaat komen en anders gaat er toch een telefoontje naar de huisarts want dit houd je ook geen weken vol. Qua homeopathisch durf ik niet echt wat te gaan halen want ik weet niet goed of je het wel of niet mag hebben. Overal staat "raadpleeg je arts bij zwangerschap" dus dan durf ik het al niet meer te kopen.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ik gebruikte temazepam 2 a 3x per week. Was t enige dat wat hielp. De gyn had t overlegd met de apotheker, geen slaap was minder verantwoord dan die pillen

Deel Deze Pagina