zoals jullie in de titel lezen, ik krijg met 30 wkn( ben nu 28 wkn) weer een echo omdat ik met 20 wkn een voorliggende placenta had. nu vroeg ik me af of dat een inwendige of uitwendige echo gaat worden. kan ik me alvast mentaal voorbereiden. en wordt er verder ook nog even goed naar t kindje gekeken of niet?? kijken ze echt alleen waar de placenta ligt? lijkt me wel gelijk leuk om te weten hoe t ligt met groei enz... iemand ervaring hiermee? alvast bedankt! groetjes Tresje
Ik had met 32 weken een echo voor de groei en de placenta ligging. Volgensmij kijken ze altijd wel ook naar de hoeveelheid vruchtwater en hoe het kindje er in zijn geheel bijligt! En als je graag iets wilt zien of weten kan je dit altijd vragen tijdens de echo, ze zijn daar meestal heel makkelijk in. Ohja, vergeten de echo is gewoon uitwendig hoor.
Heb daarvoor een uitwendige echo gehad, ze kijken idd ook gelijk naar de ligging van het kindje en naar het vruchtwater. Succes!
Ik heb rond de 32 weken een tweede GUO gehad omdat ik een afwijking aan de placenta had (omslaande rand). Dat was uitwendig, had je bij de 20 weken dan een inwendige echo? Ze hebben alles gemeten en ik kreeg zelfs een prachtige 3D echo kado in het zh. Dat ook bij de 22 weken GUO (vervolg op de 20 weken echo waar dus die afw. gezien werd). Erg fijn, maar heb natuurlijk wel een beetje in de rats gezeten met die placenta... Succes!
Voorliggend of laagliggend? Bij Thirza een echo gehad bij 30 weken, omdat bij 20 weken de placenta tegen de baarmoedermond aan lag, en dus om te checken of die voldoende mee omhoog was gegroeid. Dat was uitwendig gewoon. Als ze bij 20 weken kunnen zien dat ie wat in de weg ligt, moeten ze bij 30 weken ook gewoon kunnen zien of het dan wel OK is, niet? 9 van de 10 keer komt dat helemaal goed trouwens en slechts bij zo'n 10% blijft de placenta voor de baarmoedermond liggen en moet er een keizersnede gedaan worden.
Bij mij lag de placenta tegen de uitgang aan. Met 32 wk een extra echo gehad. Die zou inwendig gebeuren zodat ze de placenta goed konden bekijken. Ze wilde het eerst uitwendig bekijken en tadaaa de placenta was opgeschoven en kon uitwendig alles bekeken. Ze heeft daarna even kort de baby bekeken.
Ik heb bij beide zwangerschappen een placenta gehad die te dicht bij de bmm lag. Ook beide keren een echo gehad tussen de 30 en 32 weken en beide keren uitwendig. Bij mij hebben ze ook nog even mooi het hoofdje/gezichtje van de baby laten zien en kreeg ik nog wat mooie foto's mee. Oh ja, en beide keren was de placenta mooi mee omhoog gegaan met het groeien van de baarmoeder.
bedankt voor jullie reacties meiden!! had ergens gelezen dat iemand daarvoor een inwendige echo kreeg( wat me al gek leek) dus vandaar mn vraag! hoop dat de placenta verschoven is. altijd leuk zo'n extra echo, maar ook weer spannend! xxx