Combinatietest: echo prima, bloed niet

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Poppenkop, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Hoi meiden,

Ik moet even mn verhaal kwijt en wellicht dat er iemand met dezelfde ervaring mij gerust kan stellen.
    Ik heb gister de echo gehad voor de combinatie test, ik had al bloedgeprikt met 10w zwangerschap, dus ik kreeg meteen de uitslag.
    Op de echo was te zien dat ons kindje een nekplooi haar van 1,5mm en qua groei keurig op schema ligt. Eigenlijk was alles perfect. De echoscopiste noemde het zelfs een model baby!
    Ik lag daar de glunderen van trots!
    Toen ze eenmaal alles in de computer ging zetten en de uitslag van m'n bloed erbij pakte zei ze: Oh de uiteindelijke uitslag pakt toch even anders uit dan gedacht!
    Het blijkt dat ik een kans heb van 1:57 bij Trisomie 21, oftewel Symdroom van Down.
    Ze zei dat dit echt kwam door m'n bloeduitslag in combinatie met m'n leeftijd (31) en niet aan de perfecte echo lag.
    Vandaag krijg ik een vruchtwater punctie, want we waren meteen heel erg zeker van dat we het nu ook echt heel zeker willen weten.
    Ik ben ontzettend hard van mn roze wolk afgelazerd! Wat ben ik bang en boos! We hebben al zoveel meegemaakt, een jaar in de MMM gezeten, een MA en een bbz gehad! Ook deze zwangerschap verschillende heftige bloedingen gehad, maar ik kon er eindelijk na een prachtige 10w echo van gaan genieten. Niet dus, weer onzekerheid, weer afwachten, wat een enorme teleurstelling :(......

Liefs Popje

2. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Wat een ontzettend onzeker nieuws wat je hebt gekregen. Ik duim voor je dat alles toch goed uitpakt.

Even een vraagje, een vruchtwaterpunctie kan toch pas vanaf 16 weken gedaan worden? Krijg je misschien een vlokkentest?

In ieder geval heel veel succes de komende tijd. Ook met het lange wachten op de uitslag!!!

3. Poppenkop

Poppenkop Fanatiek lid

2 aug 2011
    1.130
    1
    36
    Noord-Holland
    Je hebt gelijk Saartje, krijg een vlokkentest, even abuis tijdens het typen.
    Bedankt voor je lieve woorden.

4. Kensho

Kensho Niet meer actief

Ach jee, het zit je ook niet mee hoor! :( Wat zal jij geschokken zijn...

Ik heb (nog) geen ervaring met de combitest, dus ik kan je geen houvast geven oid, maar wilde wel even reageren.

Ik heb best veel positieve verhalen gelezen over een rotuitslag en een positieve afloop, dus daar hoop ik voor jou ook heel hard op.

Ik zal voor je duimen! Heel heel hard!

Heel veel suc6 met de vruchtwaterpunctie! En veel sterkte tijdens de slopende wachtweken.

Liefs!

5. Kensho

Kensho Niet meer actief

Daar zat ik ook al aan te denken. ;) Vroeg voor een vwp. ;)

6. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Nou in ieder geval heel veel succes ermee. Hou moed en hoop!!!

7. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Hier zo'n beetje dezelfde ervaring, echo goed en bloeduitslagen waren minder goed helaas... Wij hebben ook voor een vlokkentest gekomen en dat nieuws was nou ook niet het beste wat je kon verwachten.. in 20% van de cellen vonden ze een trisomie 12. Kwam niet heel veel voor, maar daar sta je dan....
    Wel de 20 weken echo afgewacht vol spanning, al duurden die paar weken heeel erg lang. Deze uitgebreide echo was echter perfect, en volgens de echoscopist was er echt niets te zien. Er werd geopperd dat de afwijking dan waarschijnlijk toch alleen in de placenta zat en niet in het kindje.. Dus toch maar geprobeerd alles naast ons neer te leggen en er van uit gaan dat er niets aan de hand was.. Al is je zwangerschap dan niet geheel onbezorgd meer.. Maar al met al is dit super goed afgelopen. Zoon is kerngezond en ze hebben de placenta voor onderzoek doorgestuurd en dat was waarschijnlijk toch de boosdoener, weet niet meer precies hoe het zat, maar al met al zijn wij heel erg gelukkig en gaan we nooooooooit meer een combi-test doen (mocht het nog een keer voorkomen, want wij zaten ook in de mmm).

Maar houd moed, want het is en blijft een kans! Er hoeft dus helemaal niets aan de hand te zijn. Al is het natuurlijk wel een erg onzekere tijd voor jullie... heel veel sterkte en hopelijk is jullie kleintje ook kerngezond!

8. Martina24

Martina24 Lid

6 jun 2012
    18
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey.

Wat een vervelend nieuws !!
    Misschien om je gerust te stellen. Ik ken ook mensen die zwanger zijn.
    In het begin ook goede echo gehad, daarna bloedtest wat minder was.
    Ook een enorme kans op een kindje met down syndroom.
    Daarna vlokkentest gedaan. En bleek allemaal goed te zijn.Kindje was alleen wat achter in de groei. Deze vrouw is 27 waar ik het over heb.
    Dus misschien valt het mee.. Maar iig goed dat je meteen vlokkentest laat doen. Zekere voor onzekere nemen. Heel veel succes en sterkte!!

9. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ooo poppenkop dit meen je niet, wanneer heb je de vwp en hoe snel krijg je die uitslag, kan alleen voor je duimen dat alles goed zal zijn de kans is verhoogt, echter denk ik dat je met een goede echo er buiten zal vallen en een gezond kindje krijgt, ik weet niet of er altijd een verdikte nekplooi moet zijn met down

meis heel veel sterkte komende tijd word zwaar, en ik hoop en duim dat alles goed blijkt te zijn :(

10. lies276

lies276 Niet meer actief

hier een nekplooi van 2.3 mm en een prachtige echo. ik was 34 jaar tijdens de zwangerschap.
    door de bloeduitslagen hadden we toch een kans van 1:110 op down.
    ook wij waren natuurlijk erg geschrokken, maar hebben geen vlokkentest of vwp laten doen. wel een uitgebreide 20 wkn echo in het WKZ, waar gelukkig niks geks op te zien was.
    uiteindelijk hebben we een kerngezonde zoon gekregen!!!
    ik hoor het hier zo vaak (verhoogd risico en uiteindelijk, gelukkig, toch alles goed) dat alle stress voor niks was. ik hoop het voor jou ook van harte!!

11. minimuis

minimuis Fanatiek lid

17 aug 2007
    4.066
    5
    38
    Vrouw
    Ik ben niet bekend met een slechte uitslag maar weer wel dat je niet kan genieten van je zwangerschap. Ik wil je heel veel sterkte wensen en duim voor een goede uitslag

12. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik herken je verhaal.
    Wij hadden een prachtige echo, beweeglijke baby met een nekplooi van 1.7 mm. Door de boeldwaarden toch een kans van 1 op 155 op Down. De andere 2 kansen (trisomie 13 en 18) lagen hoger dan 1 0- de 5000 overigens.
    Wij hebben gekozen voor een vwp en gelukkig is daar niks bij gevonden. Hopelijk loopt het bij jullie ook zo af.
    Heel veel sterkte de komende tijd, ik vond vooral het wachten vreselijk.

13. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Oja, ik ben 32 jaar.

14. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    #14 Feilo09, 28 aug 2012
    Laatst bewerkt: 28 aug 2012
    Hoi meis, wat vreselijk! Ik herken je woede en frustratie maar al te goed. Bij ons was de nekplooi ook perfect (1.3 mm) maar de uitslag van mijn bloed was 1:110. Wij hebben op 6 september een vruchtwaterpunctie, nog een paar weken in omzekerheid zitten dus..

Fijn dat jullie meteen een vlokkentest konden krijgen, klopt het dan dat jullie de (snelle) uitslag dan binnen 5 werkdagen krijgen? Heel veel sterkte, en ik duim met jullie mee voor een goede uitslag!

15. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    ik wil je ook veel sterkte wensen!
    Wij zijn nog op de bloeduitslag aan het wachten! komt deze week binnen.
    Op de echo was de nekplooi ook goed en zag alles er goed uit, ben benieuwd pfff

16. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik herken je gevoel zo goed!
    Hier ook een goede nekplooi en door de bloeduitslag 1:54, dan val je idd even keihard van je roze wolkje af!!!

Ik zit ver inmiddels merendeel van de tijd wel weer op hoor.
    Hier geen onderzoeken gedaan,wel morgen de 20 weken echo.
    ik heb zoveel verhalen gelezen over slechte uitslagen en toch gezonden kindjes maar ook andersom.

Ik probeer te genieten en morgen hebben we de 20 weken echo maar daar pin ik me ook niet op vast.

ik ben trouwens 40 jaar.
    Succes en sterkte meid!

Deel Deze Pagina