Hoi meiden, Ik maak me zorgen om mijn kleine man..... Dinsdag had ik controle bij de vk. De kleine man wil maar niet indalen, dus ze heeft me naar het ziekenhuis gestuurd om voor de zekerheid te kijken of er niks aan de hand is. Tot dan toe heb ik ook steeds te horen gekregen dat mijn mannetje gemiddels geschat wordt qua grootte en dat ik veel vruchtwater heb. Nu ben ik vandaag voor de echo in het ziekenhuis geweest en ons mannetje is wel erg klein. Ze schatten hem op 2250 gram en ook zijn hoofdje is klein (nog wel allemaal net binnen de curve zei de echoscopiste). Maar ik blijk ook te weinig vruchtwater te hebben. Morgen heb ik een afspraak staan met de gynaecoloog, dus dan zal ik wel horen hoe of wat. Maar ik vraag me af of er meiden zijn die weten wat dit misschien gaat betekenen. Is er een kans dat ik morgen in het ziekenhuis moet blijven? Zullen ze me inleiden vanwege het weinige vruchtwater? Of juist niet, zodat mijn mannetje nog wat kan groeien? Als hij nu geboren wordt, zal hij dan moeten blijven in het ziekenhuis omdat hij klein is? ik haal me nu van alles in mijn hoofd, terwijl ik weet dat ik eigenlijk rustig morgen af moet wachten..... Wie heeft er hier ervaring mee???
Alles staat of valt met wat er precies aan de hand is en waardoor dat eventueel komt. Te weinig vruchtwater kan komen doordat er onvoldoende aangemaakt wordt en dan leiden ze je vaak eerder in. Maar het kan ook komen doordat er ergens vruchtwater weglekt en dan zullen ze je eerder bedrust voor gaan schrijven en eventueel daarvoor ook opnemen. Wees je er wel van bewust dat groeiecho's er zeer regelmatig behoorlijk naast zitten en dat het gewicht dat ze nu schatten echt maar een schatting is. Zekerheid heb je pas als ie er is en werkelijk gewogen kan worden. Het zou dus zomaar kunnen dat ie zwaarder is dan dat ze nu schatten. Ik zou me niet teveel zorgen maken: bij acute dingen had je uberhaupt niet meer naar huis gemogen, dus dat speelt blijkbaar niet. Verder zetten ze dus wel direct actie erop, en dat is alleen maar fijn!
Dank je wel Rozemarijke......de echoscopiste zei inderdaad ook dat de echo geen weegschaal is. Maar ik zal vast geen 8-ponder krijgen denk ik zo . Als hij maar gezond is, dan maakt het me verder niks uit.
Nee, meer dan een pond van het werkelijke gewicht afzitten hoor je niet zo heel vaak, (alhoewel het wel voorkomt). Maar goed... maakt voor je kleintje heel wat uit of ie 2250 weegt, of bijvoorbeeld een 2500-2600, (een grens die voor dysmature en premature baby's vaak aangehouden wordt, die 2500). Maar succes morgen, hopelijk valt het mee!
Via een echo wegen is erg lastig hoor! Op 29 december hebben ze bij mij een groei echo gedaan ivm te hoge bloeddruk. Meisje werd toen 3500 gram geschat. Ivm PE 31 december ingeleid en 1 januari is ze geboren, 2185 gram! Dus dat schatten via echo klopte hier niet! Ze heeft 4 dagen in het ziekenhuis geleden op neonatologie, infuusje en observatie. Daarna naar huis en nu een prachtige meid!
Hier een groeiecho (de laatste van velen ivm groeiachterstand) en onze dame werd toen gemeten op ruim 2500 gram (dat was met 36+5 weken). Precies 1 week later is ze geboren via ks en volgens de gyn de week ervoor zou ze nog wel zeker 200 gram groeien die laatste week. Geboortegewicht zou op bijna 2800 gram liggen. Ze is met 37+5 geboren met een gewicht van 2285 gram en 45 cm. (oeps) We mochten samen na 2 dagen naar huis (normaal bij ks). Ze heeft ook niet op de kinderafdeling gelegen maar gewoon bij mij op de kamer.
De gyn hier doet geen groeiecho meer. Zij gaf aan dat ze er op dit tijdstip tot een kg naast kunnen zitten.
hier een extreem verhaal van een misser de gyn had zich even een kilootje verrekend dus mijn dochter kwam een kilo zwaarder eruit als gedacht te weinig vruchtwater kan wel betekenen dat je ingeleid word of opgenomen word en in de gaten gehouden(ligt eraan hoe weinig) zolang de kleine het goed doet, zal er in princiepe geen inleiding plaatsvinden, maar hiervoor zul je wel denk ik elke dag een echo krijgen en een ctg om te kijken hoe de kleine het maakt. succes komende dagen/weken alles komt goed denk maar zo je bent in goede handen, en je heb nu extra controles
Ik ben vandaag geweest. Over het vruchtwater maakt hij zich nog geen zorgen, het is wel weinig maar nog niet te weinig. Over het gewicht maakt hij zich wel zorgen. Hij is nu nog net op gezond gewicht, maar echt de ondergrens. Ik heb een ctg gehad en dat was allemaal goed. Volgende week moet ik terugkomen voor een ctg en weer een onderzoek. Als de baby niet genoeg gegroeid is gaan we het hebben over inleiden. Ik moet hoe dan ook in ieder geval in het ziekenhuis bevallen (maar dat waren we toch al van plan). Ik ben voor nu in ieder geval even gerust gesteld. En dan moeten we afwachten tot volgende week. Dank jullie wel allemaal!!!!
Toevallig hoorde ik van mijn vk dat de beste tijd is om een groei echo te doen is tussen de 32 en 34 weken. Daarna wordt het steeds lastiger meten en zitten ze er ook vaak veel meer naast.