wel of niet testen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door conejita, 26 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hoi allemaal,

ik vroeg me af of hier ook meiden zijn die geen bloedtesten doen om te zien of het kindje een afwijking heeft.
    ik denk dat ik het niet wil. Omdat ik zo vaak mensen onterecht in spanning hoor zitten en bijna altijd voor niks.
    en na wat ik heb meegemaakt is ook een speciaal kindje welkom.
    Mijn man denkt dat het zekerheid geeft maar ikvind het schijn zekerheid soms omdat ik vaak onnodige stress zie.
    Verder ben ik ook gelovig, niet heel streng of zo, en stoor me er ook vaak aan dat we denken dat we in een maakbare wereld leven. En indat kader denk ik, laat die testen lekker weg, ik heb zo al genoeg stress met deze zwangerschap.

Iemand hier die mijn mening deelt? Andere meningen ook welkom, en info, maar ik houd het graag respectvolle naar elkaar ;)

Groetjes C

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij hebben geen nekplooimeting en combinatietest gedaan. Wij zagen de meerwaarde er niet van in, omdat het maar een kansberekening is. Een kans zegt niks over de realiteit, dus dan zit je misschien ten onrechte in de stress of ben je ten onrechte gerustgesteld.

We hebben wel de 20 weken-echo gedaan. Bij ons zelfs extra uitgebreid (GUO) omdat we met behulp van ICSI zwanger geworden zijn, waardoor we een indicatie hadden voor die echo. Op een echo zie je echt wat er aan de hand is, het is geen kansberekening. Stel dat er iets niet goed is, dan kun je er rekening mee houden, maatregelen treffen (in de vorm van extra controles, operatie na de geboorte), enz.

Bij ons had het geloof er niks mee te maken. Een maakbare wereld:Tja, onze meid is het resultaat van een IVF-ICSI behandeling. Maar wat versta je onder maakbaar? Daar kijkt iedereen anders tegen aan. Bij ons was onze beslissing gebaseerd op het feit dat het ene een kansberekening is en het andere niet.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier wel een 20 weken echo gedaan. ik wil wel rekening ermee kunnen houden of ons kindje iets mankeerd en of het nog in de baarmoeder evt behandelbaar is...
    verder niets gedaan. alleen een extra groei echo

4. Set

Set Bekend lid

9 jul 2014
    902
    93
    28
    NULL
    NULL
    Hier hebben we ook alleen de 20 weken echo om afwijkingen te kunnen zien zodat er bij de geboorte evt gelijk de juiste hulp geboden kon worden.
    Ik zie er ook de meerwaarde er niet van in om al die bloedtesten en vruchtwaterpuncties te doen. Zou mn zwangerschap dan toch niet laten afbreken dat zou ik nooit over mn hart kunnen verkrijgen.

5. khloe877

khloe877 Fanatiek lid

18 nov 2013
    1.455
    569
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Heey conejita

K begrijp jou mening helemaal.
    Zwangerschap is veel spannender en geeft meer angst, zorge en stress met zich mee.

Wij hebben wel nekplooimeting gedaan, ( deden ze in ziekenhuis standaard omdat k medisch ben en niet weet waarom m'n vorige zwanger schap te vroeg was begonnen) en 20wk echo gedaan.
    Tussen door deden ze een kweek/uitstrijkje genomen, ivm herhaling vroeg geboorte door eventueel bacterie die je kan mee dragen.
    Dit was het geval antibiotica kuur gehad en is nu helemaal goed gelukkig.

Maar weetje wijffie, er kan altijd wat verkeerd gaan voor/tijdens bevalling waar door kindje er wat aan kan overhouden.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt en je minst stress op geeft.
    Ik zeg het makkelijk maar k weet hoe het is het blijft moeilijk.
    Xxx

6. ilona0903

ilona0903 Actief lid

18 apr 2013
    114
    0
    0
    Limburg
    Wij hebben wel de nekplooi meting gedaan met 11 weken en de 20 weken echo. De reden is omdat mijn man een lichte vorm van autisme heeft en wij er op voorbereid wilde zijn.

7. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik mocht kiezen of ik de guo wilde of de gewone 20weken echo.
    toen wel voor de guo gekozen zodat je niet voor al teveel verassingen zou kunnen komen te staan.
    andere testen doen we niet.
    het kindje komt zoals het is met of zonder afwijking die op de echo niet te zien is..

8. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Bedankt meiden.

Nou met maakbare wereld bedoel ik kindjes weg laten halen :( als het bijv down syndroom heeft. Ik bedoel niet de medische molen dat vind ik wat anders.

Ja van mij hoef het ook niet. Twintig weken echo wel idd.

het zijn precies die kans berekeningen waar ik niet op zit te wachten. Ik ken een een stel, hele zs in de stress en niks ad hand.

Daar heb ik geen zin in. Mijn man is alleen nog niet overtuigd. Ik ben trouwens wel 36. Is het dan niet verplicht? Maar ze kunnen je toch niet dwingen? Ps ik woon in Spanje. Ik zal het aan mijn gyn vragen.
    Bedank voor jullie antwoorden.
    Jij ook dikke knuff khloe. Idd doen waar ik me goed bij voel.

9. khloe877

khloe877 Fanatiek lid

18 nov 2013
    1.455
    569
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Conejita dikke knuffel terug wijffie.

Ja volgens mij in nl vanaf 35jaar verplicht. . Als k het goed heb hoor.
    Xxx

10. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Denk dat het heel persoonlijk is, zowel de keuze als de motivatie;).
    Wij hebben er tweemaal bewust voor gekozen 't niet te doen.
    We maken in elke hoedanigheid plaats voor ons kindje in ons leven.

Overigens hebben wij dus eveneens bewust gekozen voor de 20 wk echo.
    Dat vond de vk dus een gekke keuze, maar omdat er met de 20 wk echo soms dingen aan 't licht kunnen komen, die medische zorg nodig hebben en je kindje kunnen helpen, vonden wij dat dan wel weer belangrijk. (bijvoorbeeld hartoperatie o.i.d.)
    In ons geval kwam er met de 20 wk echo idd wat aan 't licht. Bib heeft een aantal gaatjes in 't hartje en hoewel we in eerste instantie natuurlijk heel erg schrokken, heeft nader onderzoek uitgewezen dat het waarschijnlijk geen gevaar voor bib oplevert, maar dat er mogelijk sprake kan zijn van hartruisjes. Dat is dan wel fijn om te weten.

11. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    In eerste instantie wilden we de nekplooimeting ook niet doen, maar dat is standaard in 'ons' ziekenhuis. Ik zag het vooral als extra echo en lette minder op de resultaten. Bij de 20-weken echo ook aangegeven dat we het willen weten als ze iets ziet, maar dat is meer om voorbereid te zijn dan om een keuze te maken.
    Verder niets behalve normale echo's..

12. Sophiaatje

Sophiaatje Niet meer actief

Wij voor de derde keer op rij niets gedaan qua testen.. Natuurlijk wel gewoon de echo's :)

13. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij hebben geen nekplooimeting / combinatietest gedaan omdat het een kansberekening is, we hebben wel de 20 weken echo gedaan.

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee de test is niet verplicht vanaf 35 jaar. Alleen in NL is je zorgverzekeraar verplicht het te vergoeden wanneer jij er voor kiest wel die testen te doen., wanneer jij dus 35+ bent

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik begrijp wel wat je zegt, maar die beslissingen zijn van zoveel factoren afhankelijk en zijn ook voor iedereen anders... Ook ik stond er tot drie jaar geleden zo in als jij nu schrijft... en toch hebben wij de beslissing genomen om ons kindje niet te laten komen. Mijn partner had twee dagen voor de uitslag van de echo een hartinfarct gehad en was net van de IC af, draagt de zorg voor onze twee dochters, en daarnaast waren er teveel mitsen en maren rondom de zwangerschap en het leven van ons zoontje.
    Nu had ons zoontje trisomie18, wat dus wezenlijk anders is als Down. Maar in onze situatie hadden wij, al hoe verdrietig ook, een kindje met Down niet laten komen:(

16. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij doen alleen de 20 weken echo, geen extra bloedtesten ofzo.
    Met een kansberekening ga ik geen zwangerschap beëindigen. Dat kan ik gewoon niet. En mijn man ook niet.
    Afwijkende 20 weken echo is een ander verhaal... ik duim dat alles goed is :)

17. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ja dit snap ik dan ook wel weer :(, hoe verdrietig ook, dat je zo'n beslissing maakt. Sorry als ik kort door de bocht over kwam. Zo bedoel ik het ook weer niet. Het spijt me zo van je zoontje, en van je neefjes. Ik ben je wel eens vaker tegen gekomen maar zie nu dat er nog een neefje is overleden :(. Hoeveel kan een mens hebben? Ik hoop dat je man er wel boven op is gekomen?

..... Ik vind het gewoon een erg lastige kwestie en idd, wat meiden hier ook zeggen, een kansberekening is het. En dan kun je e.v. Een vruchtwaterpunctie doen, wat ik echt niet zou willen. Gewoon teveel meegemaakt ook. Daar zitten ook weer risico's aan vast.
    Maar missch kan ik aan mijn man uitleggen dat ze op de 20 weken echo ook goed kunnen zien of er iets mis is, en dan zit je niet met die getalletjes in je hoofd. Wil geen extra stress.

Mooi om te lezen dat jullie het ook niet allemaal gedaan hebben.

18. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Conejita, ik stuur je zo een pb vanaf mijn vaste computer :).

19. MaDe87

MaDe87 Actief lid

30 mei 2012
    287
    0
    16
    NULL
    NULL
    De eerste zwangerschap zag de vk bij ons bij de termijnecho (pas laat, op 12 weken) dat er duidelijk veel niet goed was. Daarom doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar werd bevestigd middels een echo dat het echt niet goed zat. Met pijn in het hart een vlokkentest laten doen en de uitslag was erg verdrietig: trisomie 13. Dus niet levensvatbaar. Ik heb altijd geroepen dat ik mijn kindjes niet 'weg zou laten halen'. Dit kindje is echter met ruim 14 weken ter wereld gekomen middels inleiden. Hoewel dit erg verdrietig was, en is, zou ik het toch niet anders hebben gedaan achteraf.

Tweede zwangerschap weer goed laten kijken met echo's. Geen combinatietest laten doen, wel extra echo in ziekenhuis. Geen afwijkingen gevonden, dus geen invasieve diagnostiek. Heel blij mee, want onze gezonde dochter is inmiddels anderhalf jaar oud :D

Nu weer opnieuw zwanger. De enige reden om deze keer de combinatietest te doen is vanwege de echo. Die kansberekening zegt mij ook totaal niets. Echter krijgen wij geen extra echo op 12 weken, tenzij het dus de combinatietest is. Als deze goed is (wat we natuurlijk heel erg hopen), dan weer extra echo ter controle in ziekenhuis op 16 weken. Hier hebben wij recht op, wegens dna-afwijking bij mijzelf.
    Als het even kan, ook weer geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie.

20. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    De leeftijdgrens is losgelaten en t wordt niet meer standaard vergoed. Dit is per 1 januari 2015. Ik moest m ook zelf betalen

Wijzigingen per 1 januari 2015 - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Deel Deze Pagina