Ik heb maandag een afspraak bij de vk, controle! Ik krijg geen echo, er wordt gekeken naar m'n bloeddruk, gewicht en buikomvang (dat zei de assistent). Van dat laatste heb ik nog niet eerder gehoord. Ik ben maandag 21 weken. Kan iemand mij vertellen hoe dit gaat (moet je bijv. al je kleding uit of niet) en waarvoor dit gedaan wordt op deze manier? Ik ben echt veeeel te zwaar dus m'n buik is sowieso al veel groter dan gemiddeld. Vraag me dus af of ze kunnen zien/meten wat ze willen. Vind het fijn om alvast te weten hoe of wat, ben er niet zo onverwachtse dingen, zeker niet als ik m'n kleren uit moet (en ja ik ontkom er niet aan tijdens de bevalling, haha maar goed, dat duurt nog ff) Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt
Het stelt niet veel voor. Je kan alles aanhouden, alleen je shirt omhoog dan en je broek iets lager. dan gaat ze met een meetlint vanaf je schaambot zoeken naar de bovenkant van je placenta (tenminste zo voelde het bij mij) en dat is het enige. je hoeft je dus nergens zorgen om te maken, verloskundige doen het elke dag en weten hoe ze het moeten aanpakken!
Ze hebben hier nog nooit met een meetlint gemeten. Hoef altijd alleen te wegen, bloeddruk meten en daarna gaat ze voelen op welke hoogte de baarmoeder zich bevindt. Bedoelen ze dat misschien? Doen ze hier gewoon met de handen
Je moet idd gewoon gaan liggen en je buik ontbloten. Ze meten van van je schaambot tot de bovenkant baarmoeder. Vanaf 20 weken is dat wel vrij vroeg.. hier doen ze dat pas vanaf 26 weken. Voor de tijd hebben ze alleen gevoeld hoe hoog de baarmoeder zit. Het aantal cm moet ongeveer gelijk zijn aan het aantal weken dat je zwanger bent. Tot en met -4 en +4 is allemaal prima. Dus het gaat niet zozeer om je buikomvang, maar de hoogte van je baarmoeder. Zo kunnen ze in de gaten houden of je kindje goed groeit. Het heeft verder niets met je gewicht oid te maken.