Hoi allemaal, Afgelopen vrijdag hebben wij de 20-weken echo gehad. Het wordt een jongetje! Alles was gelukkig in orde, dus daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Qua groei e.d. ligt het ook mooi op schema met de uitgerekende datum, behalve met de buikomvang van ons kindje, daarmee ligt hij nl. 10 dagen op voor. Ik was vrijdag 20+2, maar de buikomvang zat al op 21+5. Er is 2x gemeten en hij zit hiermee boven gemiddeld. Betekent dit dat we een dikke baby krijgen? Ik kreeg daar vrijdag niet echt een duidelijk antwoord op. Moeten we ons hier zorgen over maken? Ik heb pas eind van de maand weer een controle bij de vk, dus ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen. Ik heb trouwens zelf wel last van overgewicht, maar sinds ik zwanger ben, eet ik gezond en zeker niet te veel. En snoepen doe ik bijna niet meer. Vanwege een te hoog bmi wordt ik eind van deze maand wel getest op zwangerschapssuiker. alvast bedankt!
Mijn eerste had dat ook. Bij 28 weken weer eens echo gehad, en toen zat het weer op een normale waarde. Volgens mijn vk groeien kindjes in spurtjes, en bij ons hebben ze dan net een buikgroei gehad. Andere onderdelen halen het later vaak wel weer in.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Onze baby schommelde ook steeds van gemiddeld naar groot.
Het is heel normaal dat de groei van de baby wat schommelt. Bij mij lach de buikgroei op een gegeven moment bijna 3 weken voor, maar paar weken later weer mooi op schema. Zou me er niet direct zorgen over maken.
Mijn zoontjes liepen allebei bijna 14 dagen voor qua hoofdomvang, buikomvang en beentjes. Van deze weet ik het nog niet, maar mijn eerste zoontje was lang en slank, helemaal niet dik. Zelfs zijn 'grote' hoofd vond ik schetig klein En het is binnen de curve, dus geen zorgen maken. Ik lees het hier zo vaak dat mensen in de stress schieten als er ook maar iets afwijkt. En dat terwijl de echoscopiste of gyn gezegd heeft dat er niets aan de hand is. Die mensen moeten de waarheid vertellen, zelfs als ze twijfelen! Ze stellen je heus niet gerust om er maar vanaf te zijn. Dus geloof het maar gewoon, jullie kindje is gezond
Herkenbaar... Wegens mijn te hoge BMI moest ik extra groeiecho's laten maken en uit alle metingen bleek dat ik een "grote" baby had en dat ik eigenlijk verder zou moeten zijn dan de vk bij de 1e echo had gezegd... Uiteindelijk is mijn kereltje 10 dagen na de uitgerekende datum ter wereld gekomen (met n beetje hulp) en was hij heel gemiddeld 7 pond en 48 cm (dus zelfs n btje aan de korte kant)...
Bedankt voor jullie reacties! Ben nu toch wat meer gerustgesteld nu ik weet dat ik me niet direct zorgen hoef te maken.
Bij die van ons was vrijdag ook de lengte van de benen en de buikomvang iets boven het 'gemiddelde'. De vk zei toen dat dat ook allemaal wel weer bijtrekt.