Vandaag weer naar de VK geweest en vond het jammer dat we nog steeds niet weer een echo hebben gehad.... Eerste en meteen de laatste was met 8 wkn.... En nu moeten we wachten tot de 20 weken echo! Hebben dus alleen maar weer het hartje mogen luisteren (wat ik thuis ook kan met de angelsound, is ook veel duidelijker) Ik zie het nut er dus eigenlijk helemaal niet van het naar de VK gaan..... Enw at ik volgens mij begreep is dat na die 20 wkn echo we alleen nog een groeiecho krijgen...... Zien jullie je kindje ook zo weinig?
hoi hoi omdat wij naar het zh liepen voor mmm (de voorbereidingen) hebben wij heel veel echo's gehad.. 6 weken (ziekenhuis) 8 weken (ziekenhuis en vk) 12 weken (rest vk) 20 weken 33 weken en 36 weken. ik hoor wel van meer dames dat die weinig echo's krijgen... maar dat ligt denk ik ook een beetje aan de echo praktijk.. nut van de verloskundige: die bekijkt de groei van je kindje en als er echt iets is wat zij voelt dan zal ze nog wel een echo maken.. en je kunt altijd vragen of ze nog een keer een echo wil maken.. liefs !
Het is standaard dat je maar 2 echo's krijgt, meer echo's is als er aanleiding is om verder controle te doen. Het zelfde geldt voor een Groei echo later in de zwangerschap. Wij hebben net vorige week een pretecho laten maken, hebben er echt heel erg van genoten. Misschien is dat een idee.
Ze hebben tot nu toe 1 keer een echo gemaakt en 2 x naar het hartje gelusiterd, en maar 1 keer naar de baarmoeder gevoeld. Vandaag hebben ze alleen maar het hartje geluisterd en moest ik me wegen...
ik met 7 wj ivm bloeding, met 11 weken termijn echo en met 20 wk een echo. Er worden maar 2 vergoed, tenzij om medische reden.. als je meer echo´s wilt kun je een pret echo laten doen.
Het nut van het bezoek aan de VK is om moeder en kind in de gaten te houden! Dit doen ze niet alleen via de echo, maar ook door de doppler en het "voelen" vanje buik. Daarnaast checken ze je bloeddruk etc. Dus het gaat ook om het welzijn van moeders! Ik ga maar niet zeggen hoe vaak ik een echo krijg ...want ik "loop" in Duitsland ...... en daar krijg je iedere controle een echo.
als het goed is alleen met 9+5 (iets eerder vanwege bloedverlies) en dan 20 weken... daarna denk ik eigenlijk niet. tenzij ik een pretecho laat maken
Ik denk dat je bij de meeste verloskundigepraktijken 2 a 3 echo's krijgt. Ik krijg er meer omdat ik eerst een miskraam heb gehad. En ik krijg er nog twee extra omdat ik ontzettend veel aankom. En suikerziekte in mijn familie voorkomt. Hier krijg je alleen meer als het om een medische reden gaat. Maar zoals meerdere hier al zeggen je komt bij die afspraken niet alleen om het hartje te horen. Maar ze voelen ook aan de buik zo dat ze weten of je kindje wel genoeg groeid.
Je krijgt standaard 2 echo's: bij 12 weken en bij 20. Sommige verloskundigen praktijken bieden ook nog een groeiecho aan rond de 30e of 36e week. Vaak is de reden dat je meerdere echo's krijgt niet zo leuk, dus ik denk dat je eigenlijk wel 'blij' mag zijn dat alles blijkbaar zo goed gaat dan een extra echo niet nodig is. Neemt niet weg dat het natuurlijk hartstikke leuk is om je kindje te zien en ik begrijp dat je dit graag vaker zou doen, maar dan kun je toch gewoon een pretecho laten maken? Kun je zo vaak doen als je wilt en dan kun je uitgebreid naar je kindje kijken. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik veel echo's gehad, maar dat kwam puur omdat ik ontzettend veel bloedverlies had door een hematoom en er dus de eerste weken om de 2 weken gekeken werd of de hemtoom kleiner werd en hoe het met de zwangerschap ging. Nu bij de tweede ook bloedverlies gehad, dus met 11 weken een extra echo gehad om te kijken of alles nog goed was. En omdat wij het zelf daarna leuk vonden om ons kleintje te zien, hebben we met 15 weken een pretecho gehad en ook hebben we met 29 weken weer een pretecho.
Wij hebben mazzel met de echo's denk ik... We hebben met 8 weken een echo gehad, alleen toen was het kindje nog te klein om goed te meten. Dus met 10 weken weer eentje gehad. Vervolgens was er open dag in het ziekenhuis hier, en kon je een gratis echo laten maken. Dus met 17 weken weer een echo gehad. Vandaag de 20 weken echo gehad, en omdat de placenta laag ligt willen ze dit met 32 weken nog een keertje checken. Dus ondanks dat er geen ernstige dingen aan de hand zijn of we extra onder controle staan, zullen we toch zo'n 5 echo's hebben gehad aan het einde van de zwangerschap!
Elke drie weken nu, groei echos. Voorheen op: 7 weken, 8 weken, 9 weken, 11 weken, 13 weken, 15 weken. Maar ook door mijn voorgeschiedenis en omdat ik via de mmm zwanger ben geraakt. TOen op week 17, 19, 20 zelf pretechos laten maken, was er eigenlijk maar 1tje maar ze twijfelden over het geslacht. Toen de 20 weken in het ziekenhuis, nu sta ik door mijn schildklier (hashimoto en zw suiker) bij de gyn onder controle en elke 3 weken een groei echo.
Ik kreeg echo's om medische redenen en heb ze gehad met 6, 7, 9, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 26, 28, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37 en met 37+5 is onze dochter geboren.
in princiepe is het standaard dat je met 12 en 20 weken een echo krijgt. Tegenwoordig zie je al steeds vaker dat er door verloskundigen 3 echo worden gedaan, met 10,20 en 30 weken. Ik zelf loop bij de gyn (ivm hoge geboorte gewicht 1ste dochter) en heb nu met 8, 12, 15, 20 en 24 weken echo gehad. Met 15 en 24 weken was gewoon even snel kijken met het echo apparaat ipv met de doppler naar het hartje te luisteren. Mijn volgende echo is met 30 weken en dan met 32, 34 en 36 weken weer om de groei in de gaten te houden)
Hier met 5,5 - 6,1 - 7,5 - 10,2 - 11,5 - 12,5 - 20,2 - (nog 3x ) - 30,4 - 32,2 - 34,2 - 36,2. Die laatste 2 moet ik nog krijgen. Die met 6,1 en 10,2 was wegens bloedverlies (had de heletijd bloedverlies maar dec1e x dacht ik t is weer mis ik wil dan per direct curretage en de 2e x hield ik het niet meer ik had pijn in mn buik en helderrood) Met 5,5 wk gingen ze vanwege mk en plannen van operatie kijken of het om een goede zwangerschap ging, zodat de operatie gepland kon worden in een bepaalde tijd. 7,5 wk was dan een echt termijn om de operatie niet te vroeg in te laten plannen. Die 12,5 was om te kijken of de narcose geen effect heeft gehad op de kleine. Die 3x was niet echt om na de kleine te kijken maar iets anders in mn baarmoeder en nu krijg ik elke 2 weken een groei echo, dat ding in mn baarmoeder kan ervoor zorgen dat de groei niet goed genoeg is. Dus ja, leuk om baby te kijken maar de reden erachter is niet zo leuk. Een mk in t verleden, operatie tijdens zwangerschap, en iets in de baarmoeder wat er niet hoort.. ik had liever gepast en maar 2 of 3 echo's gehad.
Ach ik zag het zo: gelukkig is er geen medische reden waarom we een extra echo krijgen. Ik heb er in mijn beide zwangerschappen 3 gehad, 1 met 8-9 weken, 1 met 20 weken en 1 met 41+ weken (ivm vruchtwater en overtijd lopen, of het nog verantwoord was om te wachten) En tussendoor hebben we 2 mooie pretecho's gepland. Een hele mooie oplossing om je kindje nog een keer extra te zien!
ik krijg elke vier weken een echo om de placenta en de groei van de baby in de gaten te houden. maar volgens mij zijn twee echo s standaard
Ik ben onder controle van de gyn en heb elke keer een echo..Dit komt ook door complicaties in de zwangerschap.. Heb nu echo's gehad met 7 wkn, 9wkn, 10 wkn, 12 wkn, 15 wkn, 18 wkn, 20 wkn, 21 wkn, 22 wkn en 26 wkn. Volgende controle met echo is nu bij 30 wkn. Bij de vk heb je idd minder echo's, snap dat je het fijn vindt je kindje te zien maar zoals gezegd..als alles goed gaat, minder echo's. Misschien pretecho tussendoor?
Hier bij de eerste zwangerschap alleen de 12 weken echo,w ant toen kreeg je nog geen 20 weken echo. bij de tweede zwangerschap eentje met 7,5 week ivm bloedverlies eentje met 12 weken termijn echo, 20 weken echo en met 21 weken echo omdat er iets met de 20 weken echo niet goed was en gelukkig hebben we een gezond meisje gekregen' Bij de wteede ook met 7,5 week ivm bloedverlies en dan de 2 standaard echo's. Deze zwangerschap heb iker al een aantal gehad. Eentje met 9 weken dat is nieuw hier bij ons, de 12 weken echo, met 13 weken ivm het niet kunnen vinden van de hartslag, de 20 weken echo en met 32 weken een groeiecho omdat het hoofdje onder de p5 zit. Dus alleen extra echo's omdat er iets niet helemaal goed leek te zijn of niet te vinden en het is natuurlijk leuk om je kindje eens extra te bekijken, maar dat is alleen echt leuk onder omstandigheden dat het niet nodig is. Daarom hebben wij toen bij onze tweede een pretecho laten maken, omdat we alleen maar stress hadden tijdens de echo momenten (behalver de 12 weken echo niet ). Bij de andere hebben we dit toen ook gedaan, omdat we het toch wel heel leuk vinden om ons kindje op een ontspannen manier te zien. Dus wat dat betreft mag je blij zijn dat er geen extra echo's worden gemaakt, ik snap alleen niet waarom sommige de 12 weken echo niet krijgen, want daar kunnen ze toch beter de groei van hetkindje bekijken dan met 8 weken en eventuele nekplooimeting doen?
Klopt en ik zou eerlijk gezegd graag willen ruilen met degene die bij een verloskundige onder controle zijn en daardoor weinig echo's hebben. Hier tot nu toe een echo gehad met 5,6,8,10,12,16,17,18,20,21. Nu ben ik ruim 22 weken. Reden is 7 miskramen en 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap, een te trage schildklier die niet onder controle te krijgen is waardoor er groeiachterstanden kunnen ontstaan en teveel harde buiken met als gevolg een baarmoederhals die korter dan gemiddeld is met het risico op vroeggeboorte. Ik zie ontzettend op tegen elke echo en ben elke keer bang voor slecht nieuws.