Hallo, Ik kan me ergens nog herinneren dat er een topic was over Vitamine D. Nu heb ik dus laatst me vitamine D laten prikken omdat ik last bleef houden van onverklaarbare vermoeidheid en lusteloosheid. Nu heb ik een waarde van 35 en zei de huisarts dat het wel laag is maar dat ik met een simpele vitamine D supplement het zou kunnen verhelpen. Ik heb toen ook doorgevraagd welke Vitamine D dan goed is, De assistente gaf er geen duidelijk antwoord op en gaf aan dat ik het bij de drogist moest navragen welke ik zou kunnen nemen. Ben dus laatst ook bij de Etos geweest, Ik gebruik van hun eigen merk foliumzuur met Vitamine D3 maar dat is 10 mcg Vitamine D3 wat er maar bij in zit volgens de medewerkster van de Etos en is dus wel vrij weinig. Iemand ervaringen met een Vitamine D tekort en bij hoeveel mcg het bij jullie werkte ?
Dit ga je niet redden met pilletjes van de drogist. Eerst moet je vitamine D weer op peil zijn, dan kan je, afhankelijk van de oorzaak, heel misschien je level op peil houden met losse verkoop tabletten. Zelf slik ik speciale tabletten op recept die gecombineerd zijn met calcium als onderhoudsdosering. Dus als ik jou was zou ik nogmaals contact opnemen met de huisarts.
Ik zou de huisarts bellen en vragen om vitamine d capsules of ampullen met een waarde van 25000 IE. Dat is namelijk wat ik krijg bij bijna dezelfde vitamine d waarde (ik had 31). Ik moet elke week zo een capsule van 25000 eenheden nemen voor zes weken. Daarna moet ik elke week een capsule nemen van 5000 eenheden. Deze eenheden kun je nooit kopen in de drogist en moet dus op recept. Vraag hier dus om. Laat je niet wegsturen. Je krijgt het nooit omhoog met gewone pilletjes van de drogist.
Eens met bovenstaande! Ik heb zelf altijd een laag vit. D tijdens zwangerschappen en krijg dan altijd vit. D olie op recept. anders krijg ik m echt niet omhoog!
Hier is t beleid met zo een waarde, 8 wk lang 1 x pw 25.000 ie op recept. Daarna dagdosering elke dag, die je nu dus hebt gehaald. Dus zou wel even receptje vragen, zeker nu richting de winter
Ik zou inderdaad door de huisarts vitamine d laten voorschrijven. Dit red je niet met vitamine d van de drogist Bij mij was een maand geleden waarde 31. Heb toen een boost gehad van 100000 eenheden en slik nu 25000 eenheden elke week. Noet vrijdag weer prikken om te kijken wat t heeft gedaan.
Ik zou weer terug gaan naar de huisarts want dit gaat echt geen zoden aan de dijk zetten. Ik had ooit een waarde van 17 en kreeg toen een hele kuur met ampullen.
Dit ga je inderdaad niet redden. Mij werd hetzelfde gezegd haal maar tabletjes bij de Etos. Ik had gelukkig nog ampullen van 100.00 ie en die heb ik genomen ... daarna ben ik gestart met 20mg per dag en daarmee is het nu op peil maar wordt iedere 3 maanden geprikt bij mij. Ik had erge klachten zoals spierkrampen, niet slapen en depressief gevoel. Huisartsen in NL zijn hier niet zo happig op je moet zelf dit aankaarten.
Hier toch andere ervaring, van voorjaar ook een waarde van 35, ik slik normaal trouw tabletten bij maar had dat een paar maand niet gedaan en met 2 tabletten per dag van de normale dosering,gekocht bij kruidvat, was het 3 maand later netjes 88 geworden, en nu hou ik het dus weer gewoon bij met in de winter elke dag 2 tabletten en in de zomer elke dag 1 tablet. Dus de redenering met die tabletten komt hij niet omhoog is niet zo zwart wit, wel ben ik het er mee eens dat je dat met 1 tablet niet red. Ik zou het dus wel eerst proberen en dan over een aantal weken weer laten testen om te checken of het wat doet, maar dan wel elke dag 2 tabletten nemen.
Ik had ook een waarde van 35, door het MMM traject mocht ik geen ampullen of hoge dosis. Ik gebruik nu een jaar lang als kauwtabletten, laagste dosis.
Ik begon de zwangerschap met 35 dus moest 20 microgram per dag slikken (800IE). Met 27 weken was er een niveau van 23... Huisarts bijgeschakeld, maar verder dan 5600 kreeg ik niet voor elkaar alhoewel dat kan komen door zwangerschap. Maar op de vraag of dat nog gecontroleerd moest worden: welneeeeee. Ja me hoela, dus via vk nog een keer getest aangezien ijzer ook getest moest worden en inmiddels naar 38 na 6 weken. Nog niet best maar goed. Gooien er dan om de dag maar 10microgram bij (400) en na bevalling testen we de waarden gewoon nog een keer. Irritant als je huisarts t niet lijkt te boeien.
Ja hier een soortgelijke ervaring, ik gebruik 800 ie per dag. In een paar maanden was ie van 25 naar 85 gestegen. Wel moet ik levenslang blijven slikken.
TS kan toch gewoon hoge dosering bij de drogist kopen? Gewoon ampullen van 10000 IE van solgar bijvoorbeeld. Dat is veel meer dan 25000 per week. Dat moet ruim voldoende zijn. het zou wel logisch zijn om na een aantal weken weer te controleren. Wat voor termijn dan handig is zou ik even met de huisarts overleggen tzt.
Oei dat is echt wel te laag. In nestelen ligt de ondergrens op 50. In België ligt de grens op 100.. ik voelde me bij 98 toch echt veel beter dat bij mijn laatste waarde van 53. Met zo’n lage dosis duurt het erg lang voordat je überhaupt op krikt. Laat staan een normale waarde hebt. Vitd wordt t beste opgenomen dmv olie. Dus druppels of capsules. En in een veel hogere dosering. Ik slik nu uit m’n hoofd 3000 ie per dag..
Ik kamp al jaren met een tekort. Ik heb ook al vaak de ampullen van 25000 ie per week gehad. Nu gaf mijn nieuwe huisarts echter aan dat het beter is om dagelijks pillen te nemen dan 1x per week zo'n ampul. Dan stijgt de waarde beter. En daar zit misschien ook wel wat in
Gewoon de standaard tabletten voor onderhoudsdosering, en daarvan 2 dus dat is dan 20 microgram dacht ik uit mijn hoofd. Door dagelijks meer te gebruiken dan een onderhoudsdosering stijgt het echt wel.
Sowieso geen tabletten nemen maar capsules. Vitamine D is een in olie oplosbare vitamine. Bij Holland en Barrett hebben ze nu van Lucovitaal 2e product 1 euro. Ik heb van hun altijd de vitamine D3 75 mcg. Dat is 3000 ie. Dat zijn oliecapsules.