Na 4 weken kwamen we erachter dat we zwanger waren, dolblij! Met 8 weken de eerste echo, het zag er goed uit ook bijzonder zoon eerste keer! Er zat zelfs al beweging in! Toen gingen we afgelopen zonderdag voor de 11 weken echo en ik had van te voren aangegeven geen nekplooi meting en kansberekening te willen laten doen omdat ik nog zo jong ben (22) en verder goed gezond, ging ik er vanuit dat verder met de baby ook alles goed zou moeten zijn... Tot dat we de echo kregen, de verloskundige zei ik moet jullie iets melden dat me opvalt, de nekplooi oogt te dik wat kan betekenen dat jullie kindje het syndroom van down heeft of een afwijking, ze was er niet voor opgeleid maar wilde wel graag een seconde opinion in het ziekenhuis, dus konden we daar gelijk de andere dag terecht, we dachten zelf dat ze het verkeerd gemeten had omdat het net op de grens zat, rond de 3 mm. In het ziekenhuis deden ze nogmaals een meting waar ze op 3,5 tot 3,7 mm uitkwamen, dus kregen we te horen dat hun het ook verder onderzocht willen hebben. Nou dan kan je dus helemaal in een dip naar huis omdat je gelijk het ergste denkt natuurlijk... E iedereen vraagt hoe het was geweest op nze 11 weken echo en dan zit je daar met je ziel onder je arm... Nu worden we weer doorgestuurd naar een ander ziekenhuis voor nog een nekplooi meting en evt vruchtwater punctie of vlokken test, dus daar worden we vandaag of morgen over gebeld, afwachten nog dus... Nu ben ik op het internet gaan lezen en daar staan gelukkig ook veel positieve verhalen op dus hoop ik maar dat het voor ons ook positief uitpakt, omdat je anders voor een moeilijke keuze komt te staan denk ik.. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee maar wil je toch even een digitale, knuffel geven! Hooo voor je dat het uiteindelijk toch allemaal meevalt!
Dat is schrikken meid, omdat je hier niet op had gerekend. Ik heb ook geen ervaring. Heel veel sterkte gewenst. Ik hoop dat het tweede ziekenhuis je meer duidelijkheid kan geven.
Dat is toch zeer zeker wel ff schrikken zeg. Ik hoop dat jullie snel uitsluitsel krijgen in het 2e ziekenhuis. Dan weet je iig waar je mee af bent. Dikke digi knuffel
Dat is zeker schrikken!! Kan me héél goed voorstellen dat je je nu erge zorgen maakt, maar het hoeft niet altijd iets te betekenen hè? Er zijn ook kindjes waarbij de nekplooi verdikt is, maar uiteindelijk goed gezond geboren worden. Sterkte de komende tijd en ik hoop op een goede uitkomst voor jullie!
Tja kenissen van ons kregen dat ook te horen, werd geadviseerd om vruchtwaterpumctie te laten doen.. Kozen zij niet voor en ze kregen een kerngezond kindje geen down of niks... Hoor ook weleens tegenovergestelde dat er geen aanwijzingen zijn voor down maar dat ze toch een kindje kregen met down.. Dus er is niet altijd iets over te zeggen! Ik wens jullie veel succes en duim dat toch alles goed is!
Ook hier geen ervaring, maar ik wilde je toch ook even een hart onder de riem steken. Ik duim voor je mee dat alles toch in orde is!
Ik zit in het zelfde schuitje =( vandaag ook een te dikke nekplooi gemeten en ben ook nog jong 23 .. We krijgen een vlokkentest in het Erasmus MC in Rotterdam
Maar jullie hadden niet gekozen voor de combinatietest? Want vraag me even af dan waarom je voor die keuze gezet wordt (ik sta er nu voor) als ze bij een ernstige afwijking het zo zouden kunnen zien en dan toch doorverwijzen.
hoi hoi, hier ervaring ermee, wij kregen te horen bij de 20 wkn echo dat het kindje een te dikke nekplooi had, mag in die duur van zwangerschap 6 mm onze was 9 mm, en er was een kleine vochtcyste gevonden in het hoofje, wat zou uitduiden op inderdaad het down syndroom. ik heb ook de vruchtwaterpunctie ondergaan, en naderhand krijgen we gewoon een gezond kindje! ik weet dat het moeilijk is, maar maak je niet te druk! ik ben zelf ook 22. en inderdaad ook erg jong, de kans op kindje met syndroom is heel klein, ik zou wel de punctie laten doen. sterkte! ik weet hoe je je voelt! groetjes INGE
Ik heb zelf over die testen heel dubbele gevoelens aangezien het er uit alles wat ik lees sterk op lijkt dat je het toch pas weet bij de bevalling. Ik lees meer verhalen waarbij er een dikke nekplooi was en niks aan de hand (en ook waarbij ze zeiden dat er niks aan de hand was en mensen toch een kindje met een afwijking kregen), dan wanneer de voorspelling ook exact uitkwam.. Tenzij men dat niet zo snel op internet zet.
Nee ik heb gister dat te horen gekregen. Ik had mijn termijnecho (ik ben zoals je ziet 10 dagen en 3 weken) maar het viel gewoon al op en dat moeten ze vermelden. Ik ben ook doorgewezen naar het ErasmusMC in Rotterdam a.s donderdag en maandag heb ik daar onderzoeken o.a vlokkentest Ik heb niet meegekregen in de roes hoeveel de nekplooi was maar mijn partner dacht te herinneren dat er 5,2mm werd gezegd.
De gyn zei tegen mij dat er een kans is dat het nog eventueel zou kunnen wegtrekken maar omdat het al best duidelijk te zien is maakte die zich zorgen en had het al over eventueel als alles duidelijk was verbreken van de zwangerschap =( Zo erg die onzekerheid.
Waaaaaat? De gyn bepaald niet of jij je zwangerschap laat afbreken hoor! Dit is aan jullie!! En al die testen hoeven ook niet, er zitten wel de nodige risico's aan meid. Ga op je gevoel af! Wil jij dit hele circus wel? Maakt het jou uit als je kindje down heeft, wil jij het dan laten aborteren?? Zonee, hebben ze vette pech hoor. Je hoeft echt helemaal niks! Ze kunnen het ook later onderzoeken als je kindje wat groter is bijvoorbeeld. Je mag echt kritisch zijn!! Het is jou lijf en jou kindje! Daarnaast een dikke knuffel!
het kost wel geld hoorde ik van de verloskundige... dus jij hoefde niet te betalen? Het viel gewoon op?
ik hebde combi test afgewezen maar heb wel aangwezen met termijn en 20 weken echo te willen weten als er iets afwijkend is . beetje dubbel eigenlijk en eigenwijs naarja dat ben ik. hoop dat t goed komt meis !'
eventjes.. HET BOEIT MIJ NIET of wij het wel of niet hebben moeten betalen voor die test, het viel op en dat vind ik ERG genoeg! (maar voor diegene die het belangrijk vind om te weten, waarschijnlijk hoef ik het niet te betalen omdat het een medische indicatie is JAMMER GENOEG!) Mijn vriend en ik gingen dus naar de termijnecho hartstikke vrolijk en dachten dat alles in orde was omdat de vorige echo's ook in orde waren en ik verder geen bloedverlies of iets had. Totdat de echoscopiste een vochtplekje bij het kindje zag (bij de nekplooi) ze keek nog een keer goed en vond dit verontrustend en het protocol is dat ze dat moeten melden. Ze zei ook dat ze de gyn gelijk liet kijken. De gyn kwam later en doormiddel van de foto's die waren gemaakt vond hij het nodig om mij door te verwijzen voor verder onderzoek in het EMC. Hij vond het verontrustend en zei dat dit vaak op ernstige afwijkingen (chromosoon of hart) zal duiden. Niet altijd maar hij praatte er zo over alsof 't niet anders was en dus ook al over zwangerschap beƫindigen. wat keihard aankwam. Natuurlijk helemaal in shock, huilen, machteloos gevoel .. Ik en mijn vriend hebben beide en samen op internet gekeken. Gelukkig veel positieve verhalen, dat het soms niets hoeft te betekenen. We willen ons hier niet aan vast klammen en houden ook erg rekening met het syndroom van down of erger .. Al heeft het ons wel een beetje weer hoop gegeven en een positieve kijk. Beide hebben het er al over gehad wat we gaan doen als er een syndroom uitkomt. Opzich syndroom van Down is nog geeneens zo "erg", maar je hebt er ook zoveel "vormen" van lichtelijk tot zeer ernstig. Ikzelf denk dat ik nog niet te levenservaring/opvoedervaring heb om een kindje met syndroom van down op te voeden samen met mijn vriend, maar zo denk ik er nu over omdat het allemaal zo onzeker is. misschien als dat eruit komt dat ik heel anders denk. We willen in ieder geval niet zomaar om het minst of geringste het kindje weghalen wil wel graag weten wat de levensverwachtingen zijn etc voordat wij een beslissling maken
Meis, wat naar allemaal en wat een onzekerheid!! Ik hoop voor jullie dat het een positieve afloop heeft. Heel veel sterkte!