Bloedtest verplicht?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Aiseria, 7 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Het is voor mij echt een ramp om weer bloed af te laten nemen, terwijl ik het ook nog eens echt onzin vind. Tijdens de zwangerschap van mijn dochtertje zijn alle testen al gebeurt, dus de belangrijkste dingen zoals bloedgroep van mij zijn bekend..

Dus waarom is het nu zo belangrijk om nog een test te doen. Overdraagbare aandoeningen kan ik niet hebben gekregen, we zijn allebei 200% zeker trouw dus daar maak ik mij geen zorgen over.

Dus ik vraag mij sterk af, wat moet er nu getest worden wat ik ineens in 1,5 jaar tijd opgelopen zou kunnen hebben.. wat ik niet ook alsnog kan oplopen in de komende 6 maanden tot de bevalling?

De verloskundigen geven het aan als extra check, maar dan zou je het in mijn visie ook vlák voor de bevalling weer moeten controleren.. niet alleen in het eerste trimester.

Ik ben dus al laat met de bloedtest, omdat ik het uitstel/wil afstellen ;)

maar ik hoor graag of iemand hier het al eens heeft geweigerd te doen vanwege vlak na de vorige zwangerschap in combinatie met extreme angst voor naalden?
    (Als het noodzakelijk was dan deed ik het alsnog wel, maar ik zie het nut er echt niet van in!)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Jij kunt wel zeggen dat jij niets mankeert.... maar die artsen/verpleegkundigen/verloskundigen etc willen dat wel heel graag zeker weten en zij kunnen jou niet vertrouwen op je spreekwoordelijke blauwe ogen. Dus in mijn ogen is een dergelijke bloedtest dus wel verplicht.

Maar ja wie ben ik... ik laat eens per vier maanden vrijwillig een halve liter bloed aftappen, dus heb geen moeite met naalden en prikken.

3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Volgens mij testen ze ook op hepatitis a of b. En ik dacht dat de verloskundige zei tegen mij dat ze daar nog niet zo lang op testen en dat dat wel een puntje was waarom ze graag weer een test willen. Maar ik weet het niet meer zeker en ik heb er ook eigenlijk geen verstand van.

Maar als je het echt niet wilt kunnen ze het niet verplichten lijkt mij.

4. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ze kunnen ook de bloedgroep van je kindje zo zien. Is de resusfactor anders dan die van jezelf, dan krijg je een prik in je bil en ook eenmaal na de bevalling. Ik heb dit ook gehad. Vervelend, maar ik vind dat je je er gewoon ff over heen moet zetten. Trakteer jezelf op iets leuks wanneer het is gebeurd.
    Ik weet trouwens waar ik het over heb, ik had zo'n angst dat ik mezelf zelfs opsloot in de schuur. Pas sinds mijn zwangerschap is die angst over.

5. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Sorry, maar ik zoek reacties van mensen die hetzelfde meemaken vanuit mijn visie ;) niet straks vele reacties van mensen die bloed aftappen net zo normaal vinden als een pleister aftrekken.

Maar wat is dan zo belangrijk voor de verloskundigen dat ze iets moeten testen, het is niet alsof ik iets aan hun kan overdragen door tegenover ze te zitten.. en lijkt mij ook niet eens tijdens de bevalling. Vooral niet als het bijv gaat over iets wat ze pas sinds kort besloten hebben extra te testen. Het was tijdens de vorige bevalling dan ook niet boeiend ;)

6. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Bloedgroep van mijn kind zien aan mijn bloed? Dat is de allereerste keer dat ik dat hoor.
    Tja gewoon ff overheen zetten is dus écht niet het geval.

7. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Bloedtest is net als termijnecho, 20 week echo etc, niet verplicht in Nederland. Dus wat een ander er ook van vindt, het is en blijft je eigen keuze en voor eigen risico dus.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb die vraag ook gesteld bij mijn tweede of derde zwangerschap. Volgens mij kan de rhesusfactor bij een volgende zwangerschap veranderd zijn. En dat kan levensgevaarlijk zijn dus dat moet getest worden.
    Anders had ik ook niet laten testen. Het leek mij zonde van het geld.

9. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Google even op resus factor. Dat kan per zwangerschap verschillen

10. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.434
    587
    113
    Vrouw
    Ik zou de bloedtest zeker doen. Want sommige dingen zullen hetzelfde zijn als je 1ste zwangerschap zoals je bloedgroep.

Maar ze prikken nog op meer dingen zoals je rhesusfactor, als je rhesusfactor d negatief is moet je een prik voor en na de geboorte. Mocht je rhesus c negatief zijn dan wordt dat rond de 27ste week weer geprikt omdat hiervoor geen middel is en je onder extra controle komt.
    Je kan antistoffen aanmaken tegen het bloed van je kind en je lichaam wil dan eigenlijk het kind uit je lichaam werken net zo als dat je lichaam antostoffen tegen de griep aan maakt. Je kindje kan hierdoor in je buik of vlak na de geboorte overlijden

Ook vindt de arts het belangrijk om te weten of je hep b, hib bent en ze geloven je niet op je blauwe ogen. Je kan dit overdragen bij de bevalling en dat vindt de arts wel fijn om te weten ondanks dat ze het bij de vorige zwangerschap niet getest hebben.

Ook wordt je hb en ijzergehalte gemeten en soms ook je suikergehalte.

11. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Resusfactor ben ik inderdaad bekend mee, maar dat is niet precies hetzelfde als bloedgroep.

12. Ballon

Ballon Niet meer actief

Nou dan ben je blijkbaar dus niet goed op de hoogte ;) ik geloof dat dit na 20 weken zichtbaar was. In mijn geval belangrijk aangezien deze dus anders was dan die van mij en mijn lichaam dus antistoffen aan kon maken tegen mijn kindje. Deze kon via de navelstreng weer bij mijn kindje terecht komen. Ze testen dit nog niet zo heel erg lang op deze manier.

Nogmaals, ik weet waar ik het over heb. Ik heb 15 jaar extreme angst gehad. Ik sloot mezelf op en heb bijvoorbeeld met pfiefer rond gelopen terwijl ik het niet wist. Toen ik eindelijk de moed had om bloed te laten prikken, was het verklaarbaar en heb ik dus erg lang met vermoeidheid rond gelopen.
    Maar ik vind; voor dit soort dingen; je er even over heen zetten, this voor een goed doel en ze doen het niet voor niks. Het is wat het is.
    Daarnaast testen ze ook andere waardes die ook kunnen verschillen. Ik vind het persoonlijk erg naïef en risicovol om maar aan te nemen dat het hetzelfde is.

13. Huusje

Huusje Actief lid

30 mei 2016
    427
    1
    18
    Dan doe je het toch niet? Ik heb niet het idee dat wat er hier ook gezegd gaat worden jou van mening gaat doen veranderen aangezien je zelf stug blijft zeggen dat je je er niet overheen kan zetten. Met alle respect, ik neem je angst heel serieus maar ik zou dan dus nogmaals aan je verloskundige aangeven dat je niet aan een bloedonderzoek wil mee werken. Zij is de enige met wie je dit kunt bespreken en je hier over kan informeren (of het verplicht is ja/nee etc).

De bloedgroep van je baby is bij jou niet van belang aangezien je anders wel had geweten waar dit voor getest werd (vrouwen met een bepaalde bloedgroep moeten extra geprikt worden om te kijken wat de bloedgroep van de baby is ivm anti stoffen die aangemaakt kunnen worden), bij jou niet van toepassing aangezien je dit bij je vorige zwangerschap ook niet gehad hebt.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jouw rhesusfactor kan nooit veranderen.

Ze kunnen je niet verplichten, ik zou vragen wat ze willen laten checken en dan zelf even opzoeken of jij het nodig vindt. Heel veel zal inderdaad al bekend zijn van je vorige zwangerschap.

15. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Haha nee dat bedoelde ik ook niet, meer dat ze daar op checken. Maar het blijft jouw keuzd, zoals alles mbt medisch handelen. Er zijn ook mensen die uit overtuiging geen onderzoeken laten doen. Jouw keuze, de vk kan en mag jou niet dwingen

16. Ballon

Ballon Niet meer actief

Die van jou niet, maar die van dit kind kan wel weer anders zijn dan die van je vorige kind.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, maar in dat geval wist TS vast nog wel van haar eerste dat ze rhesusnegatief was.

18. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik heb inderdaad al een mail naar mijn verloskundigen gestuurd, maar wilde alvast wat meer ervaringen/meningen horen :)

De reactie van Huusje vind ik heel fijn want daardoor weet ik iets meer over waarom je je druk zou maken over resusfactor. Ik weet wel dat het belangrijk kán zijn, maar heb dus zelf de vorige keer geen enkele extra test ervoor nodig gehad. Dus heb ik niet het idee dat het voor mij persoonlijk belangrijk is.

Ook alle overige waarden waren perfect toen bij mij en ik voel mij ook nu net zo goed als toen. (nu de misselijkheid van 7 tot 16 weken eindelijk voorbij is)

19. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Dat klopt maar dat moet na 27 weken dus niet in het begin.

20. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Dan heb ik niet het idee dat het hele resusfactor gebeuren voor mij belangrijk is, omdat ik de vorige keer geen enkele extra test meer heb hoeven doen na die allereerste voor bepalen bloedgroep en of ik nog werkende vaccins had voor een paar standaard ziekten.. waar ze nu niet eens meer op testen.

Deel Deze Pagina