Bij een vruchtwaterpunctie is er een kans op een miskraam bij het lekken van vruchtwater. Maar nu zit ik met een dilemma: hoe langzaam kan je vruchtwater lekken? En hoe weet je dan dat het vruchtwater is? Ik ken de symptomen bij een flinke scheur. Dan heb je (ook al komt het niet in een enorme golf) wel op z’n minst na een uurtje een doorweekte onderbroek. Maar ik lees ook situaties waarbij een kleiner scheur mensen dachten dat het afscheiding is. Vooral in de zwangerschap is de onderbroek nooit helemaal droog. Afscheiding, urine, zweet.. en als het doorzichtig is, zonder specifieke geur én als het net te weinig is om goed op te vangen (of te testen als je op je handen blaast) is het moeilijk te voorspellen wat het is. Is het realistisch om aan vruchtwater te denken bij vocht vlekjes in onderbroek? Dus absoluut niet doorweekt en eigenlijk ook nog geen inlegkruisje noodzakelijk. Maar wél constant een klein beetje nat. Soms is het plekje in onderbroek wat groter en soms wat kleiner. (ivm langdurig vaginaal medicatie gebruik voor punctie is het moeilijk te zeggen wat voor de punctie normaal was)