Overtijd na eerdere keizersnede ervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MamaLara, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

3,5 jaar geleden via ks bevallen. Ik ga nu richting uitgerekende datum, vandaag 39+3, en zie op tegen overtijd gaan. Weet niet eens precies waarom, het is een gevoel. Ergens had ik gedacht dat ze me niet te lang zouden laten lopen vanwege litteken, maar de gynaecoloog zei vorige week dat ze eigenlijk pas vanaf 41 weken gaan kijken naar opties voor ingrijpen en dan niet graag inleiden. Pffff zo lang nog? Mijn schrikbeeld is tegen de 42 weken lopen, enorme baby, stagneerde bevalling en dan alsnog een spoedks (zoals de vorige keer).
    Weet niet waatom ik zo denk, ik ben normaal vrij optimistisch. Zullen de hormonen zijn haha :rolleyes:

Dus ik ben op zoek naar ervaringen. Hoe is het bij jullie verlopen?

X Lara

2. Romantic

Romantic Bekend lid

29 nov 2015
    874
    91
    28
    Ik lees even mee, ik zit met dezelfde vraag alleen heb mijn gesprek bij de gyn nog niet gehad!

3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Geen ervaring met overtijd lopen, maar ze doen het wel.

Ik was 39w3d toen ik in het zkh was voor een CTG. Alles was goed en ik moest de volgende dag terug komen voor weer een CTG. Die gyn vertelde dat ik tot 42 weken elke dag aan de CTG moest tenzij ik weer meer leven zou gaan voelen. Mijn gedachte was ook 'nee, niet nog 2 weken'. Maar dat was meer omdat ik het gewoon zat was en niet zozeer vanwege angst voor het litteken. Gelukkig begonnen nog geen uur later mijn weeen en is onze dochter diezelfde avond geboren.

4. Mammie79

Mammie79 Actief lid

28 aug 2014
    291
    95
    28
    2,5 jaar geleden ook een spoedkeizersnede ivm niet vorderende ontsluiting (5 cm), was ingeleid bij 37 weken ivm hoge bloeddruk en eiwitten in de urine.
    4 maanden geleden wederom bevallen. Vooraf gekozen voor een vaginale bevalling (mocht ook primair voor een keizersnede kiezen) omdat er geen rede zou zijn waarom het niet zou lukken. Met gyn afgesproken dat 41 weken een beetje de grens zou zijn en dan evt strippen oid. Controle bij 40+4 wederom verhoogde bloeddruk en eiwitten, dus opgenomen en balloncatheter gekregen. Volgende ochtend al 4 cm! en vrij vlot naar 8 toen blijven hangen, ruggenprik en wee-opwekkers maar 8 uur later geen vooruitgang meer en dus wederom een spoedkeizersnede.
    Dus tja...voor mij weer een herhaling van de eerste keer maar dit staat los van overtijd gaan.
    Succes voor jou straks,

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Mijn oudste lag in stuit, hij is gehaald met een geplande ks (39.3). Mijn dochter is met 41.1 ook met een geplande ks geboren. De 'planning' was een vaginale bevalling, maar mijn dochter reageerde erg hevig op mijn harde buiken. De gynaecoloog was wat huiverig voor een inleiding in deze situatie, omdat haar hartslag steeds erg daalde (te zien op ctg tijdens opname met 41.1). Wij zagen het ook niet zitten en hebben toen in alle rust een ks voorbereid, die diezelfde middag werd uitgevoerd. Ze waren in het zh erg terughoudend met inleiden en strippen, ze wilden eerst de 41 weken afwachten. De kans is dan het grootst dat het spontaan op gang komt. Succes met de laatste loodjes!

6. Maddie85

Maddie85 Actief lid

29 jul 2013
    353
    5
    18
    Hier ook een kz gehad. Bevalling ging niet goed dus een spoedkz gekregen.
    Nu heb ik dus de keus, ik mag bepalen wat en hoe we het gaan doen. Als ik gewoon wil bevallen maar wel met 39 weken ingeleid wil worden doen ze dat. Als ik een kz wil met 39 weken, dan doen ze dat
    Je moet op je strepen gaan staan! Ze voelen niet wat jij voelt en kiezen altijd de standaard weg.
    Gewoon aan de bel trekken hoor ;) Succes!

7. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de reacties. Heb vanmiddag controle gehad, er was veel begrip voor mijn gevoel. Ze heeft geprobeerd te strippen, maar pas 1 cm ontsluiting dus dat ging niet. Volgende week ctg en gesprek. Vooralsnog stelde ze voor om met 41 weken in te leiden met ballon, als ik dat zou willen. In elk geval vond ik het fijn dat er zoveel begrip was, voel me er nu weer wat geruster op :)

8. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb gesmeekt om een inleiding, geeist, omdat mijn eerste ks traumatisch was doordat de verdoving op een gegeven moment niet meer werkte. Maar dat gebeurde niet. Ze hielden vast aan hun beleid, ze wilden het risico zo klein mogelijk houden na de eerdere ks en zo het lichaam zo lang mogelijk de tijd geven om de bevalling op gang te brengen. Snap ik best.. Maar jammer vond ik het wel. Als ze mij met 39 weken hadden ingeleid, had ik misschien vaginaal kunnen bevallen.

9. Maddie85

Maddie85 Actief lid

29 jul 2013
    353
    5
    18
    Mamalara, Heeft het strippen nog wat gedaan?
    Wel fijn dat ze naar je geluisterd hebben! Al hoop ik voor je dat inleiden niet nodig is en je misschien al bevallen bent :)

Rijo, Wat heftig dat je verdoving niet werkte! Zoiets wil je natuurlijk niet nog een keer meemaken. Raar dat ze je niet eerder hebben ingeleid dan de tweede keer.

10. LianneE

LianneE Niet meer actief

Mijn ervaring tot nu toe is: elke gyn zegt wat anders en ook het beleid wisselt. Ik ben bij mijn oudste bevallen met 37.3 en is geëindigd in spoedks. Ik wil graag proberen maar had voor de formaliteit rond ud een ks gepland. Naarmate dat dichterbij kwam kreeg ik het benauwd...

Er is een model waarmee je kansen op een natuurlijke bevalling na ks worden berekend. Die kans daalt na inleiden vandaar dat ze liefst wachten tot week 41 en de kans groot is dat baby zelf komt.

In mijn geval is de baby groot (3500/4000 gr verwacht rond ud) wat mn kansen weer verkleind. Lang verhaal kort: ik ben op mijn strepen gaan staan en wordt rond mijn ud wél ingeleid. Heb geen ballon meer nodig omdat alles al verweekt en verstreken ks en ik al 3 cm ontsluiting heb. Had zelf verwacht alllaaaang bevallen te zijn en hoop dat t alsnog gebeurt voor mn ud maar ben erg blij dat ze het wel doen :)

Kortom: vraag goed door en kom voor jezelf op! Succes!

11. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Inleiden na een eerdere keizersnede kan meer kwaad dan tot 42 weken doorlopen. Maargoed, hier makkelijk praten. Eerste spoedkeizersnede bij 42+0 na niet vorderende ontsluiting, tweede spontaan bevallen bij 39+6. Succes!

12. LianneE

LianneE Niet meer actief

Het heeft zeker bepaalde risico's maar die zijn per vrouw en situatie verschillend. Ik heb me goed ingelezen en in overleg met de gyn wél besloten tot een inleiding.

Ik kan dit niet beoordelen voor ts alleen mn ervaring delen. Na mn bevalling weet ik hoe het is gegaan:D
    Maar hoop dat ze nog spontaan kont.. dat is inderdaad het beste :)

13. Lun

Lun Actief lid

19 sep 2016
    104
    6
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd hoe het bij jullie afloopt. Zelf heb ik nog even maar de vraag of ik natuurlijk kan bevallen deze keer houd me eigenlijk al bezig sinds een paar weken na mijn eerste bevalling!
    Het maakt me erg onrustig en heb dan ook volgende week al een eerste gesprek erover met de gyn om aan te horen wat de ideeën er op dit moment over zijn.

Ik blijf jullie even volgen, ervaringen zijn altijd fijn om mee te krijgen en mee te nemen als de keuze lastig blijkt te zijn!!

14. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Nope, nog niet bevallen helaas. Morgen uitgerekend. Spannend! :rolleyes: Wel heb ik sinds woensdagavond af en toe wat steken en krampjes, maar het stelt nog niet veel voor.

Op zich heb ik wel vertrouwen in het beleid van de gynaecoloog, maar het is goed om te horen wat de ervaringen van anderen zijn.

Dinsdag weer op controle dus dan moeten we het er nog maar eens goed over hebben. Kindje wordt gemiddeld geschat dus dat is in elk geval voor nu nog geen reden tot zorg :)

15. Maddie85

Maddie85 Actief lid

29 jul 2013
    353
    5
    18
    Spannend zeg! Succes alvast :)

16. Rebelish

Rebelish Actief lid

29 apr 2017
    141
    37
    28
    Vrouw
    Mijn zoon is geboren met een spoedks met 36 weken (zwangerschapsvergiftiging) en mijn dochter die 22 mnd later volgde is lekker blijven zitten tot 40w6d en heb ik na 33 uur weeën zelf op de wereld gezet na een vaginale bevalling. Ze was ook nog eens 4460 gram :eek:... maar goed het kan dus prima, overtijd gaan na een ks en dan vaginaal bevallen. Ik vond ook de na effecten van een ks veeeeel heftiger dan een vaginale bevalling. Als ik nu mocht kiezen zou ik sws vaginaal willen bevallen.

17. Fleur88

Fleur88 Actief lid

12 dec 2012
    342
    289
    63
    Waarschijnlijk is de gyn zo terughoudend mbt inleiden omdat dat wel degelijk risico's heeft. Werk zelf op de verloskunde en nadeel is, je kan wel beginnen met inleiden maar je mag vervolgens de weeenopwekkers niet/nauwelijks ophogen ivm kans op rupturen van de baarmoedermond (ivm litteken na eerdere ks). Vaak wordt het dan alsnog een ks...
    balen he! Snap je gevoel hoor, hier ook een ks bij de eerste en snap je wens heeeel goed. Hopen dat het snel vanzelf op gang komt! Ik duim voor je :)

18. Fleur88

Fleur88 Actief lid

12 dec 2012
    342
    289
    63
    Baarmoedermond = baarmoeder wand natuurlijk ;)

19. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ik ben hier trouwens wel duidelijk over voorgelicht :)

Heb gewoon zelf heel erg het idee dat ik het wil proberen. Met alsnog een spoedks zou ik er vrede mee hebben :)

20. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ik ben gister vlot bevallen in 5,5 u na een ingeleide bevalling. Alles wat er vorige keer mis ging, ging er nu goed en ze is er op de natuurlijke weg uit gekomen! Kan dus zeker! :)

Succes nog!!

Deel Deze Pagina