Wat vinden jullie hiervan...?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Noenoe, Nov 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noenoe

Noenoe Bekend lid

Oct 14, 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Hallo meiden,

Omdat ik een aantal miskramen heb gehad heb ik m'n eerste 2 echo's in het ziekenhuis gehad. Ik ging eerst met 7w2d maar werd 1dag vooruit gezet, 2de echo was met 8w4d en alles was weer goed gelukkig. Ik hoefde nu niet meer via het ziekenhuis maar gwn naar een verloskundige. Voordat ik een afspraak ging maken met de vk dacht ik ga eerst met 10 weken een echo laten maken met Echobureau, deze echo heb ik gehad en alles was weer goed en ons kleintje was al lekker druk aan het bewegen, wel was ik 1 dag teruggezet, dus was ik 9w6d. Echoscopiste zei: ik kan je het hartje niet laten luisteren want dat is niet goed met dit termijn, ik vond het allemaal prima. Maar nu komt het: ik had vandaag een afspraak bij de vk, ik zou vandaag 10w4d zijn. Bij binnenkomst had ik gelijk al zo'n naar gevoel bij haar. Volgens haar kon ik nog niet zo ver zijn, maar toen in de echo kreeg en ze ging meten kwam ze uit op 11weken! Dat betekent weer 3 dagen vooruit gezet. Hartje klopte mooi en kleintje was weer lekker aan het bewegen, maar in ene keer laat ze het hartje horen!! Ik schrok me te pletter en ik zei tegen haar dat dat toch helemaal niet goed is? Volgens haar kon het helemaal geen kwaad en liet ze het maar heel kort horen, het was iets van 10 sec. En vlak daarna lag ons kleintje muisstil, hartje klopte wel maar hij lag gwn helemaal stil. Ik zei tegen haar, hij ligt wel heel stil in een keer, zegt ze ja hij is aan het slapen dat is toch niet erg dat doe jij ook weleens toch? Ze deed heel bijdehand vond ik. Later vroeg ik haar nogmaals over het hartje laten horen. En toen leek ze echt geïrriteerd en antwoordde ze dat het echt geen kwaad kan en ik me geen zorgen moest maken, zij weet het beter want als het slecht was zou ze het nooit doen. En ze liet een apparaatje zien met een soort microfoon eraan en zei: als ik het hiermee zou doen dan is het wel schadelijk maar met het echoapparaat niet.

Ik ben echt nog steeds niet gerustgesteld. Overdrijf ik of is het terecht dat ik mij zo'n zorgen maak. En gebeurt het vaker dat je in ene keer 3dagen vooruit wordt gezet.

Sorry voor m'n lange verhaal en bedankt voor het leZen.

Liefs,

Noenoe

2. Strijkertje

Strijkertje Actief lid

Oct 15, 2012
    264
    0
    0
    ik heb vandaag 12 weken echo gehad en dat ging zo snel dat we binnen 10 minuten klaar waren maar ik heb het hartje ook eventjes gehoord en alles was goed en ik ben ook 5 dagen teruggezet ik ben nu 10 weken en 3 dagen in plaats van 11 weken en 1 dag. En sommige verloskundigen bedoelen het niet zo maar het is hun dagelijkse werk, soms denk je wel neem ff wat langer de tijd maar als alles goed zit, maar vond het wel raar dat ze niet naar jouw luisterde en vroeg om het nog een keer te horen, dat is vrij normaal. Maar ja misschien had ze haar dag niet:p

3. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Komt inderdaad een beetje vreemd over zo! Maar het luisteren naar het hartje kan geen kwaad hoor.

Hoe dat precies kan met termijn bepaling heb ik geen idee van. Ik zou denken dat het kindje net anders ligt, waardoor anders gemeten wordt, waardoor je langer/korter bent dan je dacht?

Als het je niet lekker zit, misschien naar een andere vk?

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,474
    4,930
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #4 merah, Nov 21, 2012
    Last edited: Nov 21, 2012
    Je hebt twee manieren van hartje luisteren, met de doppler en met het echo-apparaat. De eerste laat je echt het hartje 'horen'. Met het echo-apparaat 'kijkt' het apparaat naar de beweging van het hart en maakt daar zelf een geluid van.
    De technieken zijn dus anders (al maken ze beiden gebruik van ultrageluid, dus hoe en wat precies weet ik ook niet, maar zo werd het bij mij in het ziekenhuis uitgelegd. Misschien andere frequentie?). Van de dopler wordt gezegd dat het idd niet goed is dit heel vroeg te doen, van het echo-apparaat weet ik het niet.
    Overigens wordt het afgeraden om het niet te doen, omdat er niet genoeg onderzoek over bekend is, over de mogelijke gevolgen. Het is dus niet zo dat echt is aangetoond dat het slecht zou zijn voor je kindje. Het is dus meer uit voorzorg.
    Vandaar dat meningen hierover ook verschillen.

Termijnbepaling zou ik niet over inzitten. Ligt je uk net iets krommer of rechter... het scheelt zo weer een paar dagen.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,740
    7,507
    113
    Female
    #5 Damay77, Nov 21, 2012
    Last edited: Nov 21, 2012
    Met bovenstaande eens. Met microfoontje (doppler) hartje meten doen ze liever niet zo vroeg omdat ze niett weten of het zo vroeg schadelijk is. Vandaar dat ze ook
    Eigenlijk niet zo blij zijn dat mensen tegenwoordig thuis van die dopplers hebbendie natuurlijk veelvuldig gebruikt worden. Hier liet ze het om deze reden dus met 9 weken niet horen. Kon zijn dat het hartje moeilijk of niet te vinden was wat voor stress zou zorgen en het zou niet goed zijn voor de kleineom met doppler zo vroeg te luisteren. Week later wel via echo gehoord. Dit is en veiligere manier en werkt anders dan doppler.
    En het is het soms moeilijk om kleine juist op te meten. Ze liggen vaak erg krom en de volgende keer wat rechter dus metingen zij dan moeilijk en kunnen verschillend zijn. Meetlijntje hoeft maar 1mm te ver gezet te worden en kindje loopt "ineens" een paar dagen voor. Bij mij heeft de vlos 5x moeten meten met de 20 weken echo. Dame lag er niet goed voor en bewoog en ze had elke keer andere waarden. Lijntje stond 2 mm verder en ze liep meteen een week voor. Is erg gevoelig dus.

Dat een kindje ineens stil ligt is ook normaal. Hier regelmatig gezien op de echt. Lsg doodstil en ineens bewegen en weer stil. Is doodnormaal. Kind slaapt inderdaad ookveel. Zal je in verdere termijnen dus ook voelen. Kind die veel bewegen en ineens tijden stil zijn.
    Je gaat je dus nog veeeeel vaker zorgen maken;)

6. cooksie

cooksie Bekend lid

Aug 24, 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Ik zou me er geen zorgen over maken. Mijn verloskundige wilden ook niet met de dopler luisteren maar ik heb wel via het echo app het hartje gehoord.

Waar ik wel iets mee zou doen is je gevoel bij de verloskundige. Je moet nog zo'n lange tijd met de verloskundige en je moet wel een goed gevoel bij haar hebben. Misschien toch naar een andere? Of de volgende keer je gevoel benoemen. Zolang je niet aangeeft dat je je er niet prettig bij voelt weet zij dat ook niet.

succes! :D

7. Noenoe

Noenoe Bekend lid

Oct 14, 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben me wel wat gerustgesteld hoor?!

Ja ik vond haar echt heel raar, en dat heb ik niet zo snel bij iemand. Toen ik aangaf dat ik het nog wel fijn zou vinden om nog een keer een echo tussendoor te krijgen omdat ik anders pas bij de 20weken een echo kreeg zei: ja we gaan je geen voorkeursbehandeling geven omdat je meerdere miskramen hebt gehad want je bent echt niet de enige die dit meemaakt. Dat zeg je toch niet? Uiteindelijk heeft ze toch een afspraak gemaakt voor over 2weken om het hartje te luisteren en dat zou ze dan met die doppler doen.

Echt als ik hieraan terugdenk dan kook ik gwn. Ik was op dat moment echt flabbergasted. Maar volgende keer ben ik voorbereid en zal ok er ook wat van zeggen.

8. Elynada

Elynada Bekend lid

Jan 12, 2011
    502
    0
    0
    België
    Och die reactie van haar over die afspraak was wel erg rot! Ik vind dat je dat als zwangere toch zelf kan vragen wanneer je een afspraak wil! Hier bij eerste zwangerschap (had toen net als nu Hyperemesis Gravidarum (overmatig braken en constant misselijk)) heel veel echo's gehad, kindje deed het iedere keer supergoed! Koste ons ook wel veel geld maar dat was ons probleem dan he. Ik vind dat je gerust op je strepen mag staan, sommigen zijn echt zo'n nitwits! soms echt niet in staat om met mensen om te gaan!

Wat het hartje beluisteren betreft, kan het via de echo idd geen kwaad.

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Even los van de echo...ik zou toch ernstig op zoek gaan naar een andere VK, als je meteen als zo'n gevoel bij haar had. Dan moet je er toch niet aan denken dat zij je steun en toe verlaat is tijdens je bevalling. Het is erg belangrijk dat de klik er is, ze zal vast heel kundig zijn maar als jullie elkaar niet liggen en dat komt nu eenmaal voor, misschien handig om nu meteen over te stappen

10. cerberus

cerberus Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    3,709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Over het hartje luisteren met echo zijn de meningen simpelweg gewoon verdeeld.... Ik heb ook mensen gehad die het hartje allleen maar "lieten zien"... Met dezelfde boodschap.....

Die dagen erbij, eraf... Etc is ook herkenbaar, evenals domme lompe uitspraken van echoscopistes....
    "Nou, deze is echt geen 20 weken hoor"... En als je verder vroeg, geen antwoord meer willen geven.

Meid, wat ik je mee wil geven is, kom voor jezelf op....
    Het eerste wat een vk zou moeten doen tijdens zwangerschap en bevalling is gerust stellen!!

Over de termijn...
    Je bevalt gemiddeld tussen 37 en 42 weken... Dus die paar dagen verschil is niet zo erg...

11. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hier ben ik het mee eens, overigens werd er tegen ons wel gezegd met 5 wk 8 wk en 10 wk en 12 wk dat ze niet naar het hartje gingen luisteren omdat het schadelijk kon zijn voor de foutus omdat ze zo moeten richten op het kleine hartje en die te warm kan worden met alle gevolgen van dien, maar dit hoor je weer door iemand anders tegengesproken worden, zelf vind ik wel dat je een prettig gevoel moet hebben om A naar je vlos te gaan en B van je vlos afspraak af te komen, jij heb beide niet dus zou idd of een gesprek aangaan met je vlos of een andere zoeken

12. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Meis maak je geen zorgen! Hier al alle kanten opgegaan wat betreft datum. T is maar bet hoe ze meten op dat momenten goede baby ligt. Er kan altijd wat verschil in zitten. En wat betreft de doppler, hier heeft de vk m ook gebruikt toen ik bloed verloor en ze extra gingen controleren. De echo was toen goed en daarna heeft ze het hartje gezocht. Was toen 11,5 wkn. Zou ze echt niet doen als ze dacht dat t kwaad kon. Vond t super bijzonder en heb me geen seconde zorgen gemaakt. De beeb doet t nu ook nog super. Wel liggen soms ineens stil ja. Dan gaan ze slapen. Vind t zelf juist heel grappig om te zien dat ze spartelen en ineens muisstil liggen en al slapen. Maar als je goed kijkt zie je op t scherm dan het hart nog kloppen hoor. Misschien stelt dat je dan gerust.

13. Anke1986

Anke1986 Bekend lid

Jan 22, 2012
    775
    0
    0
    Druk aan de studie
    Overijssel
    Hey hoi,

Hier wordt met 12 wkn de termijn vast gelegt, tot die tijd alles mogelijk, ik heb laatste echo 5 dagen cadeau gekregen! Geniet ervan krijg je zo cadeau ;)
    Heb hier ook met 12 wkn hartje gehoord weet niet of het problemen veroorzaakt ofzo.

Maak je net te veel zorgen, en vraag je hartje luisteren vraag anders aan de vk hier op het forum misschien da je wat dat betreft meer hebt aan haar antwoord.

Succes en een fijne zwangerschap.

14. Noenoe

Noenoe Bekend lid

Oct 14, 2010
    883
    33
    28
    Midden-Nederland
    Thank allemaal voor jullie reacties.

Ik heb over 2 weken weer een afspraak bij haar misschien is ze dan wel wat begripsvoller, misschien had ze haar dagje niet (wat ik overigens geen goede reden vind). Ik zal dan ook gwn eerlijk zeggen hoe ik mij voel.

Share This Page