Goede middag, Ik kom pas net kijken met mijn zojuist positieve test op 12 dpo, maar heb al wel direct een vraagje waar ik niet gerust op ben. Ik heb thuis twee katten en ene kamer vol gerbils (woestijnratten). Mijn man wil gewoon de kattenbak doen enzo, maar de katten komen toch ook schoot nadat ze in de bak hebben gezeten bijvoorbeeld. Daarnaast ben ik hoofdverzorger van alle gerbils en zit ik dagelijks in de hokken te woelen, (ik heb een opvang en fokkerij). Kan dit kwaad deze aanrakingen en moet ik misschien ergens extra op letten? Sowieso was ik na het doen van de gerbil ronde altijd mijn handen goed. Tevens de volgende vraag: i.v.m. verslechterd energielevel, geheugen en pijn in nek en arm (zenuw ligt zo nu en dan knel door een syndroom na nekhernia), is mij geadviseerd diverse supplementen te gaan slikken door de arbo arts. Deze wist destijds nog niet van mijn zwangerschap, (ik ook niet). Hij stelde het volgende voor: - kurkuma oplossen in kokosolie of olijfolie, (ik slik nu pillen maar dat zou niet genoeg opnemen volgens hem). - vitamine C verspreid over de dag - vitamine B complex - magnesium (malaat of citraat) - alpha liponzuur. Kan ik dat allemaal slikken tijdens de zwangerschap dat jullie weten? Alvast hartelijk dank voor de hulp!
Hoi Lafarina, gefeliciteerd! Als je je dieren verzorgt, trek handschoenen aan. Goede hygiëne is zoals je zelf al zegt, heel belangrijk. In principe kunnen alle dieren gastheer zijn van de eitjes van de toxoplasmose parasiet. Katten zijn gastheer van de actieve eitjes, andere dieren kunnen het latent met zich meedragen doordat ze op één of andere manier in aanraking zijn geweest met die eitjes (uit bv uitwerpselen van katten of het eten van besmet voedsel). Het gaat met om uitwerpselen van jonge katten en het is alleen gevaarlijk voor een zwangere als ze nog nooit in aanraking is geweest met deze bacterie. Je zou het kunnen laten testen door de verloskundige. Maar dan nog moet je oppassen. Verder wat betreft de vitamines: je kunt het beste even overleggen met de arbo-arts. In principe adviseren wij vrouwen indien ze extra vitamines nodig hebben bij apotheek/drogist een preparaat te kopen speciaal voor zwangere vrouwen. Maar ik weet niet of jij grotere hoeveelheden nodig hebt van de arts. Let op met teveel vitamine A in ieder geval. Wat betreft het Alpha liponzuur vind ik dit online: Er zijn geen veiligheidsstudies verricht met alfa-liponzuur bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Het wordt daarom afgeraden bij deze vrouwen alfa-liponzuur voor te schrijven. (Alfa-liponzuur - Stichting IOCOB) Wat betreft Kurkuma: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-de-verloskundige/477296-kurkuma-oregano-bassilicum.html Vitamine B, C en magnesium is in ieder geval prima. Groetjes Brigitte
Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik voor de vitaminen maar gewoon ga volgen dan wat de meeste zwangere dames doen daarnaast het kurkuma met vitamine C en D blijven slikken. Wat betreft de gerbils vind ik het wel super lastig, dat is niet echt met handschoenen te doen, zeker niet het ze vasthouden enzo. Met schoonmaken zou ik het wel kunnen doen. Ik kijk wel even of ik erop ga testen dan Bedankt!