Baby (bijna 5 mnd) gaat alleen maar slechter slapen 's nachts. Oorzaak? Doen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Aquilegia, Apr 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mijn zoontje was vanaf het begin een prima slaper. Hij had al snel een prima dag-nacht ritme en sliep vanaf 6 weken 8, 9, 10 uur achtereen door rond mijn eigen slaaptijd. Ideaal.:)

Maar toen hij ca. 3 maanden was, ging het steeds slechter. Steeds vaker weer een nachtvoeding.

Nu loopt het helemaal de spuitgaten uit. :$:(Hij wordt 4-5 keer wakker! Ik weet dat baby's niet altijd blijven doorslapen, maar dit is me toch te gek.

Wat kan een (mede)oorzaak zijn volgens jullie?

- Luchtweginfectie. Hij is al heel veel verkouden geweest, nu aan de Ventolin en onder controle huisarts, lijkt ook 's nachts voeding te zijn gaan inhalen omdat hij overdag niet goed genoeg dronk.
    - Wieg te klein. Hij is al 68 cm, dus een lange baby.
    - Te warm/te koud. Hij slaapt in een dun slaapzakje met 1-2 dekentjes. Maar ik zit er steeds mee te hannesen. Dan is het weer warm, dan weer koud... Vaak valt hij ook snel in slaap als ik hem ga voeden. Het is dus nooit een volledige voeding. Even lekker opwarmen bij mama en dan weer slapen?
    - Gewend geraakt aan die voedingen 's nachts die ik ben gaan geven met de luchtweginfectie (en nu wil hij niet meer zonder....?)
    - Last van mijn gesnurk . Ik snurk helaas, nu hij ouder wordt, wordt hij daar misschien wakker van? Van 19.00 - 00.30 slaapt hij meestal het beste, ik ga rond 22.00-23.00 uur naar bed en ik slaap naast hem. Ik doe hem liever nog niet naar zijn eigen kamer.
    - Iets anders?

En wat kan ik doen? Mijn man gaat in ieder geval vanavond het ledikantje van zolder halen en in elkaar zetten en ik ga de combisleepers wassen.

Ik wil geen zeurpiet zijn, maar ik heb ook nog een dochter die me 2,5 jaar uit mijn slaap heeft gehouden. :( :$ Dus ik zou het fijn vinden om de nachtelijke escapades terug te dringen.

PS: hij krijgt borstvoeding.

2. ducky

ducky Bekend lid

Aug 30, 2010
    531
    0
    0
    Zuid Holland
    Herkenning! Hier serieus precies hetzelfde! Vanaf dag 1 sliep ze 5 uur achter elkaar. Heel snel was dat klokje rond ( ze krijgt ook bv)
    Afgelopen weken werd het steeds erger en nu wordt ze ook gerust ineens 4 keer wakker. Haar broer heeft ons ook bijna 2 jaar uit ons slaap gehouden. Ik ben maar gaan bijvoeden deze week(pap na de borst om 18 uur) , maar daar werd het alleen maar erger van.( wilde eigelijk wachten tot 6 mnd)
    Afgelopen nacht heb ik haar bewust niet gevoed. Ik heb beneden op de bank gelegen. En haar in de kinderwagen gelegd. Het viel me wel op dat het eigelijk geen honger was. In haar COsleeper zet ze het op een brullen als ik haar niet voedt, maar nu mopperde ze wat en ging met wiegen gewoon weer slapen. Dat heb ik tot 5 uur gerekt. Vannacht ga ik haar voor het eerst op haar eigen kamer leggen :(
    Niet leuk, maar denk echt dat ze me ruikt :D, als het echt honger was geweest had ze zich vannacht niet zo makkelijk laten troosten.

Balen he? Was zo blij met een doorslaper en weet ook heus wel dat kinderen niet altijd blijven doorslapen. Maar de angst van die gebroken nachten tot 2 jaar overheersen wel hoor!
    Hopelijk wordt het snel beter!

3. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,882
    2,883
    113
    Noord-Holland
    Ik heb er ook zo eentje. Tot 4mnd ging het goed, werd ze een keer of 2 wakker elke nacht voor een voeding, goed te doen. Sinds die tijd is het opeens foute boel. Ze ligt maar te schudden met haar hoofdje, verliest haar speen, nu weer tandjes en verlatingsangst erbij en ze is nu gerust 8x per nacht wakker. Helaas. Ik gooi het maar op "faaaaase" en dat het vast weer over gaat.. ooit.. :) Iets met acceptatie :)

Ben er ondertussen achter dat het niets met voeding (ook bv) te maken heeft. Ze kan tot 04u zonder, dat gaat prima.

Maar ik hoop niet dat het 2,5jr gaat duren zoals bij jou. Kan me voorstellen dat je huiverig bent voor herhaling. Ik vraag me ook af of er een oorzaak voor is of gewoon pech, gewoon een fase. Geen tips helaas.

4. shaantje

shaantje Fanatiek lid

Feb 8, 2007
    1,332
    0
    0
    Hier net hetzelfde. Vanaf 2 maanden slaapt ze lekker het nachtje door zonder voeding. Sinds ze 4.5 maand is ongeveer ook enkele keren per nacht wakker. Maar niet voor een voeding. Het is enkel en alleen omdat ze haar speentje kwijt is. Van zodra ze deze heeft slaapt ze weer lekker verder. Tja, hoop ook gewoon dat het van tijdelijke aard is. Het gebeurt dat ze een nachtje doorslaapt, zonder huilen. Maar die komen jammer genoeg weinig voor. Gelukkig is het maar uit bed, speentje geven en dan kunnen we verder slapen. Maar zo enkele keren dat minuutje uit bed, verstoort toch heel je nachtrust en dat begin je na een tijdje ook te voelen.
    Heb verder geen tips, hoop voor je dat het ook van tijdelijke aard is! Heb je al geprobeerd hem enkel te troosten? Of is hij enkel stil te krijgen met een voeding. Als hij met iets anders te troosten is, dan kan je de gewenning van een nachtvoeding terug afleren. Als hij ze echt nodig heeft, dan is het te hopen dat hij snel terug zonder kan!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou allereerst de alledaagse mogelijkheden even uitproberen. Dus op z'n eigen kamertje in een ledikantje en even zien wat er gebeurt als je man gaat troosten, ipv jij.
    Even zien of je een thermometer kunt vinden om de temperatuur op z'n kamer te meten en kunt kijken of je daar wat mee kunt.

Als dat niets uitwerkt, zou ik vanwege de luchtweginfecties en verkoudheden een verwijzing naar de KNo vragen en kijken of er op oren-gebied mogelijk iets dwars zit.
    Heb je al eens geprobeerd of de nachten rustiger zijn als hij een zetpil krijgt? Als dat namelijk zo is, heb je een duidelijke indicator dat hij pijn heeft en kun je daar mee verder.

6. ducky

ducky Bekend lid

Aug 30, 2010
    531
    0
    0
    Zuid Holland
    En? Hoe gaat het nu bij jullie?
    Hier nog steeds drama. Ondanks alles wat we proberen. Ben zoooo moe!
    Hopelijk waait het gauw over.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hallo dames,

Dank jullie wel voor de reacties. Het is wel troostend om te lezen dat anderen hier ook mee worstelen (niet leuk voor jullie natuurlijk).

Sinds ik het topic opende, werd hij 1 nacht maar 2x wakker. Maar de andere nachten vaker. Soms lukt het me om alleen zijn knuffel te geven en dan slaapt hij door. Meestal gaat dat niet. Een speen heeft hij helaas niet.

Ik was toch wel huiverig om hem uit zijn wiegje te halen en over te doen naar zijn ledikant (het is toch het einde van een tijdperk). Maar uiteindelijk begon hij vandaag overdag ook steeds moeizaam in slaap te komen en toen hebben we hem vanavond toch maar in zijn ledikantje gelegd. Wel bij ons op de kamer. Onze slaapkamer is groot en het kan er staan. Ik heb het wel opgemaakt met lakentje en dekentje en dan in een zomerslaapzakje, want in één keer over naar de combisleeper zal wel te veel zijn voor hem. Hij ging eerst een beetje mekkeren en toen hij ging huilen, heb ik hem nog verder gevoed. Hij liet zich in bed leggen, half slapend. Na een half uur was hij weer wakker en heb ik hem nogmaals getroost. Nu slaapt hij inmiddels weer. Ik ben benieuwd of dit helpt. Onze wieg is vrij smal en ik denk dat hij steeds tegen de zijkanten kwam met zijn handjes als hij even wakker werd. Ook is hij al 68 cm, best lang voor Nederlandse begrippen al, maar het wiegje is Engels (bednest). Ik ben benieuwd hoe hij het vannacht gaat doen.

Hij is normaal vrolijk en huilt niet veel. En als hij huilt, laat hij zich heel gemakkelijk troosten (tenzij hij overprikkeld is). Ik denk dus niet dat hij pijn heeft. Maar ik houd het in de gaten.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Net meldde hij zich al :( Zucht. Neusje zat ook vol snot. Ik vind het zo zielig! :(

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Sinds ik ik 'm in bed legde om 19.15 u is hij al 3x wakker geworden. Nu lig ik naast hem, maar hij is alleen stil met het licht aan. Overgang naar ledikant niet zo soepel dus....

10. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,202
    509
    113
    Tja, hij zal er even aan moeten wennen, een ui bij zijn bedje kan helpen tegen een verstopte neus.

11. LA85

LA85 Fanatiek lid

Apr 25, 2013
    2,018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij mij lag het aan de voeding... er zat gewoon niet genoeg in mijn borstvoeding meer. Hij kwam steeds vroeger omdat hij gewoon honger had. Nu overgegaan op flesvoeding, even wennen voor ons beiden maar vannacht ging alweer een stuk beter.

12. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    Jij hebt waarschijnlijk de 4maanden dip,als je je productie wil ophogen moet je extra gaan kolven ,aanleggen
    ,of flesvoeding combineren.
    Of stoppen wat jij wil.
    Is alleen een tip he;)

13. LA85

LA85 Fanatiek lid

Apr 25, 2013
    2,018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de tip, erg lief maar ik heb moeten overgaan op fv omdat mijn zoontje dusdanig achter begon te liggen qua gewicht en heel erg onrustig was etc. (vorige week met bijna 4 maanden maar 5,3kg.., hij was op 4 weken tijd maar 250gr bijgekomen). Vind het zelf erg jammer maar ik merk dat hij het nu beter begint te doen.. minder onrustig en hij komt nu ook netjes bij.

14. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hallo! Wij zitten met hetzelfde probleem. Toen DL 2 maanden was vroeg ze maximaal 2 keer om een voeding 's nachts. Ze is nu 20 weken en sinds 4 weken komt ze veel vaker 's nachts en is ze onrustiger. Wij zijn recent ook overgestapt van de Bednest naar haar ledikant, omdat ze met haar armen tegen de randen stootte. We hebben wel de spijlen van de ledikant gehaald langs 1 kant, en de ledikant tegen ons bed gezet zodat de nachtvoedingen voor mij wat comfortabeler zijn (ook borstvoeding). Het slapen is echter niet verbeterd.

Mij is verteld dat de hersenontwikkeling erg snel gaat rond 4-5 maanden en hierom:
    1- baby's overdag te snel zijn afgeleid en minder goed drinken (vooral als je op verzoek voed en de baby zelf moeite moet doen om de melk te krijgen, borstvoeding dus) en daarom 's nachts wat melk inhalen
    2- ze overdag heel veel prikkels binnen krijgen en nieuwe vaardigheden aanleren en deze 's nachts moeten verwerken
    3- de slaapcycli veranderen (van baby slaap naar volwassen slaap) en niet elke baby hier evengoed mee kan omgaan (DL werd enkele nachten na ELKE slaapcyclus wakker)

Het is doodvermoeiend, ik kan er van meespreken. Hoop dus ook dat het snel overgaat. In afwachting moet je voor jezelf de nachten zo comfortabel mogelijk maken (bv. je ledikant omvormen tot co-sleeper, tegen 5-6u 's morgens belandt DL ook in ons bed zodat we nog even kunnen verder soezen)

Succes!

15. Bufsel

Bufsel Lid

Feb 9, 2014
    17
    0
    0
    Mama
    Wageningen
    Oh herkenbaar dit :$ al sliep ons meisje nog niet door... Beter wordt het in ieder geval niet!

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor je uitgebreide reactie en verhaal! :) Daar kan ik wel wat mee. Helaas kan ons ledikant niet als co-sleeper (Stokke Sleepi), maar het staat wel naast mijn bed en dat is voor mij ook goed genoeg. De Bednest heb ik uiteindelijk ook nooit als co-sleeper gehad (ik had 'm wel ervoor gekocht!) omdat hij zo snel doorsliep (de brede rand aan ons bed hielp ook niet echt mee...). Ik geef hem wel regelmatig de borst overdag. Dus als hij zich niet meldt, dan geef ik het hem gewoon. Hij drinkt meestal voorafgaand aan zijn slaapjes, dat houdt het ritme er ook lekker in.

Eerst ging hij alleen maar slechter slapen in zijn ledikantje. Hij moest erg wennen en schrok steeds wakker! Nu is hij gewend en komt hij zo'n 3x per nacht: 23.30 (als je net slaapt, of net nog niet...), 3.00 en 5.00.... En dan 's morgens uitslapen tot 7.30 uur terwijl mijn dochter dat niet doet! En dan 's morgens niet willen drinken, hè! :(

17. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    @la85: fijn dat je kindje weer aankomt in gewicht.... Weet niet of je al helemaal over bent op flesvoeding, maar op zich is die dip rond 4 maanden bij BV niet zo gek. Bij mijn eerste kindje ook gehad, nog extremer eigenlijk. Was in 6 week tijd maar 300 gram aangekomen en met 16 weken slechts 4.9 kg. Kwestie van vaker aanleggen en kolven en vaak komt het dan toch weer goed. Heb hier toen tegen alle adviezen in toch doorgezet en hij heeft het keurig weer ingehaald. Als jullie je hier nu beide beter bij voelen, vooral zo laten hoor, maar mocht je toch graag BV willen blijven geven......

@ts: balen dat de kleine zo vaak wakker wordt nu. Hoe laat krijgt hij zijn laatste voeding? Het is namelijk erg vervelend ook voor jou rust als hij om 23.30 uur komt als jij net slaapt. Wat ik deed is vlak voordat ik ging slapen nog een voeding geven. Misschien dat dit bij jou ook kan schelen aan het begin van je nacht. Daarnaast zou je een nachtlampje kunnen proberen, werkt soms ook wonderbaarlijk bij die kleintjes.

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor het meedenken! We hadden de laatste voeding laten vallen, omdat iemand opperde dat ik hem daarmee juist uit zijn diepe slaap haalde en dat hij daarom de hele nacht ging spoken. Nu krijgt hij de laatste dus om 19.00/20.00 uur. Maar ik heb inderdaad juist vandaag overwogen om hem maar weer gewoon wakker te maken voordat ik zelf ga slapen. Want nu komt hij inderdaad op net zo'n rottijd. Een nachtlampje is inderdaad een idee. Mijn dochter heeft er ook 1. Het is 's nachts pikdonker in onze slaapkamer. Ik moet echt (een beetje) licht maken bij het voeden, omdat ik anders niets zie. Zelf zit ik natuurlijk niet te wachten op zo'n lampje, maar ja... als hij dan maar slaapt, dan slaap ik ook!

19. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

Aug 1, 2013
    1,735
    10
    38
    Wij hadden hetzelfde probleem met onze dochter en ik werd er echt horendol van! Had vanalles geprobeerd, maar het enige dat echt hielp was door laten huilen. Het ging door merg en been en was regelrecht tegen mijn moederinstinct in, maar het werkte als een tierelier. Ik heb toen dochterlief 6 maanden oud was, 1 nacht bij mijn ouders geslapen (anders had ik het nooit volgehouden) en de tweede nacht werd ze maar 1 x wakker. Sindsdien sliep ze door! Heb echt het idee dat ze wakker werd omdat het wel prettig was om nog even de borst, een kusje en een aai over de bol te krijgen. Gewoon omdat het kon... Bij m'n zoontje hebben we het op dezelfde manier aangepakt en ook dat werkte!
    Lang niet iedereen zal het eens zijn met deze methode, maar ik ben echt geen ontaarde moeder. Ik was gewoon aan het einde van mijn latijn...

20. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

Jun 1, 2011
    3,016
    2
    38
    Zou voor jezelf echt weer een late voeding proberen. Je nachten zijn nu zo onrustig dat het het proberen waard lijkt. Liever niet natuurlijk, maar als je kindje echt honger heeft om 23.30 uur, geeft dat jou wellicht toch wat meer rust.

Hoop dat je een betere nacht tegemoet gaat!

Share This Page