Dochter (3) weigert op 'vreemde' wc te plassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kyrest, 20 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Hoi, ik ben benieuwd of iemand dit herkent/tips heeft.

Mijn dochter, bijna 3, is sinds een aantal weken plaszindelijk. Lees: ze draagt geen luier meer, behalve tijdens het slapen. Maar poepen doet ze alleen in een luier, anders houdt ze het op. Als we weggaan, doe ik haar geen luier meer om en ze heeft geen ongelukjes gehad.

Nu komt het: ze plast maar op 1 wc, die in onze badkamer. De wc in de ensuite weigert ze te gebruiken, als ook elke andere wc. Dit heeft dus als gevolg dat ze, wanneer ze niet thuis is (op pad, creche, restaurant etc), haar plas ophoudt, net zolang totdat ze thuis weer op 'haar' wc kan plassen.

Op de creche weigert ze dus ook, en plast nog liever in haar broek dan dat ze naar de wc gaat. Ik wil haar geen luier meer om doen, omdat ze dat volgens mij niet meer nodig heeft en dat verwarrend zou zijn. Als ze de hele dag thuis is plast ze, afhanklijk van hoeveel ze drinkt, om de 2/3 uur.

Is dit een fase? Heeft iemand advies?

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Plast ze ook niet op het potje? Mijn dochter had dit ook, en dus nam ik overal het potje mee naartoe. Zo ging het wel. Heeft een maandje geduurd, dan was ze er weer over.

Andere optie: stickers geven als ze wel ergens anders gaat. Misschien helpt dat?

3. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Nee, ze heeft het potje nooit fijn gevonden. Ze heeft een wc verkleiner, maar zelfs daarmee wilt ze niet op de wc in de ensuite.

Ik heb al eens eerder stickers gebruikt, maar daar is ze niet gevoelig voor (wat betreft plassen/poepen).

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En kan je haar niet gewoon vragen wat het probleem is? Op deze leeftijd kan ze dat misschien toch al vertellen. Eventueel samen iets zoeken waarmee ze wel op haar gemak is op een andere plek: een boekje, een doosje rozijnen, een liedje dat jullie samen kunnen zingen...

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heel normaal, had mijn dochter ook. Hier bleven we gewoon iedere keer oefenen; even in de stad? Dan een wc opzoeken, ook al hoeft ze noet. Ik zei dan bv dat ik even moest, nam haar mee, en spoorde haar aan het ook te proberen; soms wilde ze echt niet, soms wel. Bij ophalen bij de psz ook altijd even proberen, op bezoek ook etc. En zo met veel oefenen ging het steeds beter.

6. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Ze kan nog niet heel goed communiceren. Ze wordt drietalig opgevoed, en loopt wat achter, dus ze kan niet goed aangeven waarom ze niet wilt.
    Ik leg het wel aan haar uit, dat het niet eng is, ik haar vast zal houden, ze anders buikpijn krijgt etc..

7. Kyrest

Kyrest Actief lid

1 aug 2014
    165
    4
    18
    Dat zou ik vaker kunnen doen, ja. Ik doe het al, maar soms wordt ze heel boos als ik alleen al vraag of ze even met me meegaat ;)

Deel Deze Pagina