Nuchtere waarde GTT 5.1 en nu doorgestuurd?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nina Sanders, 18 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.856
    7.804
    113
    Amsterdam
    Dan is het anders, hier kan dat wel allemaal op de een of andere manier zelfs rond de strenge waarde van onder de 7 moeten zijn. Normaal gesproken kom ik niet boven de 5.2 uit met gem metingen.
     
  2. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik ga gewoon open het gesprek in. Maar @sumer93 'even gewoon het drankje' doen is voor mij een behoorlijke opgave met mijn enorme emetofobie (laatste keer ziek voor mij was 23 jaar geleden). Ik hoop dat je begrijpt dat die opmerking wat gevoelig ligt ;)
     
  3. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb ook emetofobie en bij mij zei de vk gelukkig zelf al: we zullen je niet gelijk insturen voor het drankje, daarom mocht ik als alternatief zelf een dagcurve van 7 metingen prikken, dus ze houden er echt wel rekening mee.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.856
    7.804
    113
    Amsterdam
    Ik zou dan gewoon ook echt niet doen, ik werd er ook echt heel naar van eerlijk gezegd tot bijna flauwvallen aan toe.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    #25 Liefeling, 19 aug 2019
    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
    Ik heb een stukje meegelezen en wil je laten weten dat ik die drankjestest heb geweigerd. Enige aanleiding was bij mij veel vruchtwater, maar kindje is gewoon keurig qua grootte. Vk en echosvopiste vonden het niet nodig, gyn wel.
    Ik heb in overleg met gyn besloten om thuis de nuchterwaarde en 1 uur na ontbijt te prikken. En die waren keurig 4,5 en 4,6.
    Je bent niets verplicht, het is enkel een advies en aan jou de keuze om het wel/niet/later te doen. Je moet alleen sterk in je schoenen staan om het advies niet aan te nemen of een compromis te sluiten.

    Ik heb al zo veel ongemakken dat een halve dag extra in het ziekenhuis me nog vervelender te voelen als geen optie voelde. Uiteraard i.c.m. het feit dat er geen echte verdenking is maar puur een gevalletje protocol volgen. Wat ik wil zeggen: doe wat goed voelt en weet dat je een keuze hebt.
     
    Poolvos en Nina Sanders vinden dit leuk.
  6. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    :( niet fijn zeg.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.856
    7.804
    113
    Amsterdam
    Had ik ook maar niet een kind in Mn buik moeten hebben op de p95;)
     
  8. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Dat is echt een flinke bink. En in dat geval uiteraard logisch om de test zeker te doen.
    Nog even... :)
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Thanks voor je reactie @Liefeling. Stelt me wel wat gerust
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  10. Krily

    Krily VIP lid

    20 jul 2017
    5.035
    3.776
    113
    Vrouw
    Ik heb morgen de OGTT. Met name omdat ik erg veel drink
    Mijn nuchtere waarde was in het begin van de zwangerschap 5.7. Hier werd toen niets mee gedaan.
     
    LazyfitgirlA vindt dit leuk.
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nog even navraag gedaan. Mijn nuchtere waarde was dus 5.1. Na 2,5 (niet- nuchter) uur was deze 5.0.
     
  12. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Ik ben met die waarde van 5.1 ook doorgestuurd naar een diabetes verpleegkundige en diëtiste. Ik kreeg van het ziekenhuis een glucose prik set en via de apotheek test strips. En ik moest de rest van de zwangerschap op voeding letten en wekelijks 1 of 2 dag curves doorsturen inclusieve overzicht wat ik had gegeten. Ik kon de waardes netjes houden met een dieet en hoefde geen insuline te spuiten. Een goede vriendin moest dat helaas wel. En ik heb de rest van de zwangerschap tweewekelijks groeiecho’s gekregen. Uiteindelijk tot de bevalling gewoon extra controles gehad, niks meer.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Dat is toch niet heel zorgwekkend lijkt me. Misschien voorlopig afwachten en over 2 á 3 weken nog eens prikken?
     
  14. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Om maar aan te geven hoe zeer ze soms op het protocol zitten: mijn gyn belde nog of ik niet toch nog even een keertje naar degene van wie ik het priksetje mocht lenen kon rijden (enkeltje 20 minuten), dan wel 2 uur na het ontbijt om te kijken of ie niet toch nog omhoog zou gaan. :| Nee dus. Als ik al de deur uit kan en ga, dan is dat voor iets leuks. ;)

    Doe vooral wat goed voelt. Maar weet dat er meerdere wegen naar Rome zijn.
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik verwacht ook zoiets. Kun je een vb geven van het advies wat je kreeg qua voeding? Wat moest je vooral wel en niet eten? Ik ben namelijk echt een geval apart. Ik krijg van alles godsgruwelijke maagzuur dus ik eet niet 'normaal' (als in: 3 hoofdmaaltijden met eiwitten, vetten, en koolhydraten in de perfecte verhoudingen).
    Ik ontbijt met een schaaltje kwark en meestal wat fruit, tussendoor nog een keer een stuk fruit, sneopgroente, rijftwafel met plakje kaas of pindakaas, een keer een volkoren koekje.. 's middags vaak nog een schaaltje yoghurt of kwark etc etc dat soort dingen..
     
  16. Cil88

    Cil88 Niet meer actief

    Ik moest oppassen met koolhydraten.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Die krijg ik al niet veel binnen. Ben niet zo'n brood eter
     
  18. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Echt goed letten op koolhydraten, zo zijn erwtjes ook minder goed dan sperziebonen, geen aardappelen, witte rijst of witbrood of normale pasta. En in andere verhouding en in mindere hoeveelheid dan je normaal zou eten.

    Thee en koffie zonder melk of suiker.
    En ik moest wat meer melkproducten en eiwitrijke producten eten. Verder niks bijzonders. En vaker testen. Met het dieet bleef ik nuchter echt wat lager, rond 4,6. Dus het dieet helpt wel, ook al zijn het relatief kleine aanpassingen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hier heb ik komende di de afspraak bij de diabetes verpleegkundige en groeiecho. Zou eigenlijk afgelopen week zijn maar ze hadden zich vergist en me ingepland voor een gewone controle. o_O Loos bezoek dus.

    Ik weet al wel dat ik bij 32 wk nog een keer een groeiecho ga krijgen en dat ik moet gaan prikken. Ik hoef dus GEEN drankje standaard te doen ;). Ik zal na di even laten weten hoe of wat!
     
    Astrid040, Chatty en Liefeling vinden dit leuk.
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Check vk was prima. Ijzer was goed en de kleine was wederom lekker aan het bewegen. En de diabetes verpleegkundige.. niks bijzonders. Prik setje mee gekregen en moet 2 dagen per week curve bij houden. 24 september weer terug. Als ik geen afwijkende waarden vertoon dan niks veranderen en anders kijken of ik wat aanpassingen kan doen in mijn dieet. Maar ik verwacht er niks van. Baby deed het goed. Beentjes iets onder gemiddelde en buikje en hoofdje iets boven. Was mijn zoontje ook. Maar alles viel nog wel binnen de marges en de kleine weegt nu 1440 gram.
     

Deel Deze Pagina