hallo dames en heren heeft er iemand verstand van belasting en beslag leggingen ? mijn schoonmoeder heeft vorig jaar een oud pensioen afgekocht , daarbij kreeg ze 6000 euro terug maar vergeten op te geven bij der belasting nu moet ze terugbetalen alleen is ze daar iets te makkelijk mee om gegaan maar goed het gaat er nu om ,, er is beslag gelegt maar teveel ze krijgen nu nog maar 650 euro per maand, we hebben al een bezwaarschrift ingediend. maar dit is al de 2e maand huur dat ze niet kan betalen omdat de huur 577 bedraagt, ze krijgt wel huurtoeslag maar dat is ook niet veel, nu zijn we met dat bezwaar bezig en proberen ze te bellen nu is mijn vraag al het teveel ingehoude beslag kan je dat ook terug vragen ?
Heb je haar beslagvrijevoet al berekend? En terug krijgen gaat niet wat betaald is is betaald. Hou er rekening mee dat ze ook de toeslagen kunnen gaan inhouden. Bezwaar heb je gemaakt meer kun je niet doen
haar beslagvrije voet ligt rond de 1200 euro .. ze krijgt nu net 650 euro per maand ! dit is al de 2e maand .. belastingdienst mag idd veel .. maar volgens mij niet tot zo laag en beslag op toeslagen kan volgens mij alleen maar als je schuld heb bij je toeslagen .. (kan het fout hebben )
Tja google kan zoveel zeggen. Ik basseer mijn antwoord op ervaringen. Wat is de woonsituatie van je moeder
Als je een schuld heb bij de BD dan staan hun in hun volste recht alle toeslagen in te houden zolang de schuld loopt. Wel moeten ze rekening houden met de beslagvrije voet welke hier op 1200 ligt, in bezwaar ben je al gegaan dus eigenlijk niks anders doen dan afwachten. Daarbij zie ik dat het over het jaar 2013 (vorig jaar) gaat, en dit afkopen van pensioen valt dan (volgens mij) onder de aangifte van 2013 ? (welke elk moment de deur uit moet gaan)... Ik zou een aangetekende brief sturen naar het kantoor in Emmen (incassos etc zitten daar) en wederom aankondigen dat je in bezwaar wil gaan met de betreffende redenen en zolang het bezwaar loopt je de beslag legging eraf wilt hebben (NEE HEB JE JE KUN JE KRIJGEN). en ik spreek HELAAS uit ervaring gelukkig is alles hier inmiddels opgelost
Als er teveel terug betaald is wordt dat verrekend en krijg je dit terug. Echter kan een bedrag door de rente behoorlijk oplopen waardoor het dus terecht berekend is. En de belasting mag idd heeeeel veel inhouden van je loon/uitkering.
De Belastingdienst staat (meestal) boven de wet. Ik schijn aan 10.000 aan toeslagen te hebben ontvangen, nu hebben ze beslag gelegd op al mijn toeslagen, zelfs het kindgebondenbudget houden ze in. Ik zou deze maand (voor 2 maanden) 840 aan toeslagen ontvangen, maar die hielden ze mooi in. Ik heb ook geen idee hoe ik de huur moet betalen en m'n kind te voeden. Ik heb dit nu aangegeven bij m'n rechtsbijstand. Ze gaan alleen akkoord met een betalingsregeling als je niet meer dan 2000 aan meubels en auto hebt.
Is jouw schoonmoeder alleen? En is ze ouder of jonger dan 65? Op de website van de belastingdienst hebben ze een tabel met het beslagvrije voet. Dit is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Normbedragen beslagvrije voet Enja de belastingdienst mag veel meer dan andere instanties. De gemeente/UWV mag ook meer.
nee ze heeft niet meer aan autos en ze mogen alleen inhouden op kgb en toeslagen als je schuld heb bij de toeslagen dit gaat niet over een toeslag schuld, bellenw ord je niet wijzer van brief sturen ook niet , ik word er moe van , ze moet nu rondkomen met 650 euro ( al de 2e maand) hoe moet ze dan der huur betalen ze is getrouwd mijn schoonvader is 65 + en mijn schoonmoeder is 56
Het zou kunnen dat de belastingdienst denkt dat jouw schoonmoeder alleen is. Als je dan kijkt naar de beslagvrije voet dan kan het beslag wel kloppen. Bel ze eens een vraag is aan de hand van welke gegevens ze het beslag hebben berekend. Als blijkt dat ze gekeken hebben naar 1 persoon, dan moet ze zo snel mogelijk aanvullende gegevens op sturen. Bij beslagleggingen kijken ze vaak niet naar de situatie van de persoon. Laat haar sowieso even contact opnemen met de verhuurder e.d. en de situatie uitleggen. Mocht ze dat geld van het pensioen nog hebben, dan kan ze deze maand toch opvangen? Of bellen naar de BD dat ze het alsnog overmaakt. Maar jouw schoonmoeder moet nu natuurlijk een heffing betalen over dat ontvangen geld. Houdt ze er ook rekening mee dat dit ontvangen geld ook nadelige gevolgen kan hebben voor haar toeslagen. Pensioenafkoop valt ook onder inkomen, voor zover bekend is. Maar zij heeft dit afgekocht zei je. Vaak wordt er dan direct automatisch loonheffing berekend en dan is de BD op de hoogte.
En je sv heeft ook inkomen? Want daat kijken ze ook naar en dan kan de baslagvrijevoet van 650 wel kloppen