Omdat zoontje reflux heeft hou ik hem altijd minstens een half uur rechtop na de fles. Nu lees ik hier de laatste dagen steeds hoe slecht het is om een baby te laten zitten die dit nog niet kan. Hij zit natuurlijk wel tegen mij aan, maar wel in zithouding. Is dit dan ook slecht? Zo ja, hoe kan ik het anders doen?
Ik heb ook een kindje met reflux en ik moet haar dus ook lang omhoog houden. Ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen behalve dan in een draagdoek/draagzak want in een goede draagdoek/draagzak zitten ze ergonomisch en wordt er verder niks belast. Dus je zou het op die manier kunnen oplossen dan wordt er niks belast.
Het gaat vooral om hoe en wat. Het word afgeraden een baby op zijn billen neer te zetten als hij nog niet zelfstandig tot zit kan komen. Men gaat er van uit dat een baby zelf gaat zitten als zijn spieren/gewrichten etc er aan toe zijn. Ofwel sterk genoeg zijn. Een baby met reflux rechtop houden is anders. Je kan hem met zijn buik tegen jouw buik/borst aanhouden. Of in een andere houding, waarbij je hem volledig ondersteund. Daar zit dus ook het verschil, je ondersteund je baby terwijl hem rechtop houd.
Wij hielden onze reflux kinderen rechtop over de schouder (buik tegen borst zeg maar), of met 1 arm over de borst/onder de armen van de baby zodat ie met zijn hoofd iets naar voren kantelt. Tegen jouw buik neerzetten kan ook prima, zolang de baby niet zelf op de billen/heupen steunt. Bij reflux/buikkrampen is mijn altijd geadviseerd om het kind zoveel mogelijk in een 'opgevouwen' houding te houden, dus met opgetrokken beentjes.
Dankjulliewel dames! Een draagdoek heb ik, maar als ik hem daar direct na het eten in moet doen dan is dat al te veel geshake voor hem. Liefst laat ik hem de eerste 15 minuten onbewogen zitten, dat werkt voor ons het best. Hij zit dan idd ook met opgetrokken beentjes. Daarna gaat hij meestal even over de schouder om te boeren. Een beetje voorover op mijn arm vindt hij ook altijd fijn, dat ga ik ook eens wat vaker doen. Ben er weer gerust op! Hoe deden mensen dat vroeger toch, toen er nog geen zp was?