Hoi dames, Twee weken terug is mijn opa na weken sterfbed aan kanker overleden. Vorige week was de crematie. Dit is de vader van mijn moeder. Erg emotionele en zware tijd en we zijn nog steeds aan het verwerken. Maar nu mijn vraag. Mijn moeder en ik werken beide bij hetzelfde bedrijf in de huishouding. Cao thuiszorg. Nu is het dat mij verbaasde dat mijn moeder dus geen een dag vrij kreeg. Dit stond zo in de cao. Ik had toevallig op de desbetreffende dagen dat ik niet hoefde te werken maar mijn moeder heeft een mail gestuurd van het overlijden en kreeg als reactie terug: ga je nog wel werken? En je moet snipperuren inleveren voor die dagen. Niet eens gecondoleerd of zo. Niet netjes dus. Ze is ontzettend druk geweest om oma te helpen want die kwam alleen te staan en er moest natuurlijk veel geregeld worden. En dan spreekt het verdriet van het verlies van je vader natuurlijk op zich. Maar in de wet staat dat je 2 dagen vrij hoort te krijgen bij overkijden bloedverwanten in de eerste en tweede graad. De cao zegt nul. Uren inleveren. Heb wat doorgekeken maar in de wet bij calamiteiten staat dat een cao boven de wet kan staan met afspraken maar als je mensen spreekt ook fora leest word er gezegd: je hoort wettelijk twee dagen doorbetaald verlof te krijgen. Wat is het nu? Het is nu dat mijn moeder de link met de wetten heeft doorgestuurd naar werkgever waar uiteraard niet op word gereageerd. Maar wat is het nu? Heeft de wet voorrang of de cao? Sorry als het wat warrig staat. Of het nu wel of niet mag vind ik het zoiezo op zijn zachtst gezegd niet netjes. Niet menselijk. Voor trouwen krijg je vrij maar is je vader overleden of opa dan krijg je niks. Is dat niet ontzettend krom? Mijn man kreeg wel twee dagen en die is aangetrouwd. Mijn tante kreeg een week! Maar mijn moeder niks noppes nada... Vind het echt heel raar.
Volgens mij heeft de wet voorrang op de CAO. Alleen wanneer er sprake is van "driekwart dwingend recht", dan mag er bij CAO worden afgeweken van de wet. Maar dat mag dan alleen maar in positieve zin zijn voor de werknemer. Het lijkt me verstandig wanneer je moeder contact opneemt met de vakbond, rechtshulpverzekering of juridisch loket om dit te laten uitzoeken. Zeer slecht werkgeverschap om niet eens te condoleren oid of te vragen of iemand nog komt werken
Gecondoleerd meid Ik ben het helemaal met je eens dat het uiterst onbeschoft is hoe ze hebben gereageerd!! Iemand condoleren is wel het minste wat je kunt doen toch? Hoe het precies zit met cao en de wet durf ik je niet te zeggen. Wellicht zou je dit kunnen navragen bij het uwv werkplein? das rechtsbijstand of de rechtswinkel.. Je moet natuurlijk wel krijgen waar je recht op hebt.. sterkte
Ik werk ook in de thuiszorg en je hebt een verlofmandje. Dit houd in dat je per jaar een x-aantal extra vakantie krijgt. En die moet je voor dat soort dingen gebruiken. Eigenlijk dus heel gunstig omdat je hopelijk niet elk jaar zulke dingen hebt en dan heb je dus gewoon vakantie. Gecondoleerd en sterkte!
het klopt wel hoor, bij CAO thuiszorg 4. Het (vakantie)verlof is mede bedoeld voor situaties waarin de werknemer verlof wenst op te nemen in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden dan wel het kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen, en treedt aldus in de plaats van dergelijke rechten op basis van het Burgerlijk Wetboek. Onder bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in elk geval begrepen: huwelijk, registratie van partnerschap, verhuizing, de bevalling van de echtgenote van de werknemer of zijn geregistreerde partner, adoptie, huwelijksjubilea en het overlijden van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloeden aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn. Het verlof is mede bedoeld voor die persoonlijke gebeurtenis waarbij de werknemer aangeeft in verband met het overlijden van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- of aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn rouwverlof te willen opnemen. De werkgever is verplicht om in situaties waarin het door de aard van de persoonlijke gebeurtenis niet mogelijk is om het (vakantie)verlof tijdig in overleg vast te stellen, de werknemer in de gelegenheid te stellen om toch (vakantie)verlof op te nemen, in een op de persoonlijke gebeurtenis afgestemde redelijke omvang. Dus ze moet hier inderdad dagen voor opnemen, ik weet niet hoe oud je moeder is, maar als je tussen de 50 en 55 bent heb je ook bijna 35 vakantiedagen dus het is inderdaad zo dat je 20 wettelijke vakantiedagen hebt, en de rest is bovenwettelijk en de CAO heeft bepaald dat hieruit ook eventuele calamiteitenverloffen uit opgenomen dienen te worden.
Ik had nog niet over het verlofmandje gehoord. Op het loontstrookje van mijn moeder staat nu dus voor die dagen snipperuren.
Babebabe, dus de cao staat in dit geval boven de wet? Ook al is het ten nadele van... Ik zal mijn moeder jullie reacties laten lezen maar ze kunnen dit dus gewoon doen... Hij is op dinsdagavond 21:00 overleden. Ik ben woensdag ochtend wel gaan werken voor de afleiding al was dit best moeilijk. Maar mijn moeder heeft wel anderhalve week tot twee weken nodig gehad.
is niet ten nadele van, jullie hebben mega veel dagen, 'normale' mensen hebben 20 wettelijke vrije dagen, en vaak dan nog 4 a 5 bovenwettelijke, als je 20 bent heb je in de thuiszorg al 31 vrije dagne! das echt megaveel dus ZE doen niks, het is gewoon zo. Jullie hebben zoveel extra dagen, dat er inderdaad bepaald is dat bepaalde verlofsoorten hier ook uit gehaald moeten wordne, al met al is het echt geen slechte verlofdagenregeling hoor!
wat betreft het rouwen en verwerking daarvan zou ze misschien 2 weken in de ziektewet gekund hebben vanwege niet in staat tot werken, maar de reguliere kort verzuim dagen die staan voor het overlijden van iemand binnen de 1e en 2e graag vallen dus onder jullie verlofregeling.
Je hebt minimaal recht op ik geloof 140 uur vakantie per jaar en bij VVT krijg je sinds een paar jaar geloof ik bijna 200. Ze hebben op die manier alle bijzonder verlof regelingen "afgekocht". Het is dus niet dat je een apart potje voor dat soort dingen hebt. Bij geboorte van een kind ed krijg je ook geen verlof meer
Dat wou ik ook al zeggen... Ik ben 39 en ik heb al voor 6.5 weken vakantieuren op een jaar. En dat word de komende jaren alleen maar meer met de opbouw regeling! Normaal gesproken heeft een gemiddelde werknemer 5 weken vakantie, dus ik zit ruim in m'n uren, zeg maar. Het is echt niet zo dat het in de zorg alleen maar slecht is, gelukkig. Daarbij mag je de bovenwettelijke vakantie uren 5 jaar meenemen naar steeds het volgende jaar, met als gevolg dat ik dit jaar al voor 8 weken verlof heb staan. Maar goed: Dat neemt niet weg dat het wel zuur is als je niet eens meer fatsoenlijk rouwverlof op kunt nemen omdat dit allemaal van je verlof uren afgaat. Heb je de pech dat dit aan het einde van het jaar gebeurt, en je verlof uren zijn al op door andere omstandigheden, dan zit je mooi te kijken met uren die je in moet halen. @MI87: Ik ga er vanuit dat je moeder genoeg uren heeft om dit op te vangen. Er zijn in de zorg maar weinig oudere werknemers die keurig ieder jaar hun verlof uren opnemen. Het verlofmandje wat genoemd word, bestaat al 2 jaar niet meer, dat zijn de bovenwettelijke uren geworden, dus het kan dat je daar nog niet van gehoord hebt... Als je binnenkort een keer de puf ervoor hebt, zou je je eens kunnen verdiepen in de verlofregeling. De CAO is vrij duidelijk en relatief makkelijk beschreven, dus je hoeft het niet te laten omdat het een moeilijk tekst is... Gecondoleerd en sterkte de komende tijd!
Sterker nog: Bij een fulltime contract zijn dat er 224 en daarbij nog de leeftijdsuren volgens een opbouwregeling naar in 2017 35 uur extra per jaar, dus dan samen 259 uur per jaar. Deel dat door 36 dan heb je ruim 7 weken verlof op een jaar. Dat is 2 weken meer dan de gemiddelde Nederlander!
Ja ik snap hem! Zulke dagen zijn al in het voren geregeld zeg maar. Maar dan snap ik het beter. Het kwam nu zo bot over en als iedereen om je heen roept dat je recht hebt op die dagen... Ik heb er gelukkig nog nooit eerder naar hoeven kijken. Voor mijn verlof is alles netjes geregeld maar dit bekijk je als je geluk hebt niet al te vaak ; ) Heb serieus zelfs niet eens een idee van wat ik heb staan aan uren. Ik werk 3 dagen in de week en nu twee tijdelijk dat vind ik iets fijner en heb ik geregeld omdat het best zwaar is zwanger en huishouding, en heb dus nooit zo het idee om vakantie op te nemen. Die paar dagen dat je werkt...
Kijk dat wist ik dus niet mbt de regeling voor de CAO-zorg... dan heb ik dus "teveel" gezegd Want die bijzonder-verlof-dagen zijn binnen de zorg anders geregeld, dan bij de gemiddelde werknemer/CAO.
Daarom is het wel handig he al die experts hier ; ) Heb je een vraag? Gooi ff op het forum haha. Nu weet ik ook hoe het zit en weet ik dus dat het geen zin heeft voor mijn moeder om erachteraan te gaan. Mijn moeder is trouwens 49... Dus zit nog net niet tussen de 50-55 grens.