Goedenavond Dames Ik heb binnenkort een sollcitatiegesprek voor een opleiding tot verpleegkundige bij een ziekenhuis voor 4 jaar. Deze opleiding wordt volledig door het ziekenhuis betaald en ik kom daar ook gelijk te werken. Ik heb dit altijd al gewild maar nooit de juiste diploma gehad om deze opleiding te doen. Nu ik de kans heb weet ik niet wat ik moet doen want wij willen ook heel graag een 2e kindje. In eerste instantie zou deze op 14 juli geboren worden maar helaas is het een miskraam geworden. De opleiding begint in september voor 4 jaar. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt. Zijn jullie ook zwanger geworden tijdens deze opleiding en wat zegt het ziekenhuis daarvan. Is het verstandig om dit tijdens mijn gesprek te vertellen Graag hoor ik jullie reactie Groeten Helena
ik heb zelf niet in het ziekenhuis gewerkt, maar ik ben tijdens mijn opleidingstraject werken-leren 2x zwanger geweest. En hoewel mijn bedrijf daar niet onverdeeld blij mee was, was het ook zoals het was. Mijn praktijkuren zijn gewoon verlengd in tijd. Ik ben wel in mijn verlof nog naar cursusdagen gegaan en zat ook krap een maand na de geboorte alweer in de klas. Het heeft volgens mij ook met je eigen instelling te maken.
Als je nog niet zwanger bent tijdens het gesprek zou ik het nog niet vertellen. Maar wellicht vragen naar de mogelijkheden van parttime? Weet dat het hier in het ziekenhuis wel kan bij de meeste opleidingen. En verlof krijg je ook gewoon. Ik zou ervoor gaan en als je zwanger wordt dan wijst alles zich vanzelf ! Komt vast goed als je het graag wilt.
Dankjewel voor jullie reactie Ik ga inderdaad eerst wat informatie inwinnen voordat ik het daadwerkelijk vertel. Ik neem aan dat daar wel gewoon een regeling voor is,
Volgens mij gelden de gewone regels voor een zwangere, omdat je in principe gewoon in dienst bent van het ziekenhuis. Alleen moet je idd goed navragen wat de mogelijkheden zijn om parttime te werken. Ik weet nog van in de tijd dat ik de opleiding deed, dat ze niet aan parttime deden. Het was minimaal 28 uur op de afdeling en 4 uur per schooldag kreeg ik betaald. Totaal werkte ik dus gemiddeld 32 uur. Het was bij mij toen nog zo dat ik eens in de zoveel weken een hele week of zelfs 2 weken achter elkaar naar school moest. Volgens mij is dat bijna nergens meer, maar vraag het even na, want dat kan ook best lastig zijn met de opvang van een kindje. Als ik jou was zou ik niks vertellen en ze mogen er ook niet naar vragen. Je weet niet hoelang het nog duurt voor je weer zwanger bent en dan is het vroeg genoeg om het te vertellen. Je kunt gewoon vragen wat het minimum aantal uren zijn dat je moet werken om de opleiding te kunnen doen, dat lijkt me helemaal geen rare vraag.
Ik heb ook ooit in het ziekenhuis gewerkt als leerling verpleegkundige en een collega van me (ook leerling) werd zwanger, hadden ze opzich geen problemen mee maar zij trok het zelf niet! Het ligt puur aan je eigen instelling en inzet! Als je er zelf achter staat wil het zeker wel lukken maar je moet er wat meer moeite voor doen waarschijnlijk (in de zin van: in je verlof b.v naar cursus dagen vrij veel thuis studie en idd weer vrij snel terug naar school na de geboorte)
Dankjewel voor jullie reacties. Ik wil dit erg graag en de opvang heb ik in principe allemaal al geregeld. Nu nog aangenomen worden . Ik zal het inderdaad nog niet zeggen maar het is wel van belang dat ik niet ontslagen kan worden daardoor, aangezien ik een eigenhuis heb en een zoontje.