zwanger einde contract uitzendbureau en ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Michellebroek, 11 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Michellebroek

3 mrt 2014
    47
    0
    0
    NULL
    Den bosch
    Beste meneer/mevrouw
    Ik heb een vraag voor een vriendin van mij zij is inmiddels
    25 weken zwanger en heeft heel veel last van haar rug
    Waardoor zij zich ziek moet melden haar werk gever weet nog niet van haar zwangerschap zij werkt voor een uitzendbureau en weet zeker dat ze haar dan geen werk meer geven. Ook zit zij bijna aan de 78weken en krijgt dan geen verlenging meer heeft zij dan recht op zwangerschaps ziekte wet ? En hier na op zwangerschapsverlof bedankt voor de informatie alvast

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Michellebroek,

Je vriendin heeft last van haar rug en kan daardoor niet meer werken . Ze vraagt wat voor gevolgen dit voor haar heeft.

Ziekmelding
    Kan je vriendin haar werkzaamheden niet meer verrichten? Dan kan je vriendin zich ziekmelden bij het uitzendbureau. Zijn haar klachten het gevolg van haar zwangerschap dan kan het uitzendbureau een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. In dit geval is het ook het beste om de zwangerschap te melden bij het uitzendbureau.
    Je vriendin is nog niet verplicht om haar zwangerschap te melden. Bij een gesprek met de bedrijfsarts moet het wel verteld worden. Uiterlijk drie weken voor ingangsdatum van het verlof moet de zwangerschap kenbaar zijn gemaakt bij de werkgever.

Einde dienstverband
    Mocht het contract tijdens ziekte aflopen, dan moet het uitzendbureau je vriendin ziek uit dienst melden. Je vriendin krijgt dan een Ziektewet-uitkering via UWV.
    Vanuit een Ziektewet-uitkering bestaat er recht op een zwangerschapsuitkering.
    Je vriendin kan deze zelf aanvragen.

Actuele informatie over het aanvragen van de zwangerschapsuitkering, vind je hier.

Ik wens je vriendin van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina