Hallo, Ik werk 6.5 jaar in een winkel op een nul uren contract. Ik heb een vaste aanstelling en ben altijd rond de 16 uur per week ingezet, soms wat meer soms wat minder. Nu werk ik sinds 1 december op het zelfde contract in een ander filliaal als filiaalmanager. Hiervoor hebben ze mij een zogenoemde 'bijlage' 'aanvulling' op mijn contract gegeven voor 3 maanden op basis van 26 uur per week. Eind februari loopt deze bijlage/aanvulling weer af, en val ik weer terug op mijn nul uren contract. Waarscheinlijk hebben ze me zowiezo tot eind april nodig als filiaalmanager, maar kan dit zomaar elke keer bijlage's/aanvullingen geven? Zo krijg ik nooit zekerheid. Ik ben er heel erg bang voor zodra ik zwanger ben dat ze me niet meer zullen inplannen en we dus alleen het inkomen hebben van mijn vriend. Doordat mijn werkgever mij geen zekerheid wil geven blijf ik hierdoor in onzekerheid zitten. Heb ik recht op een ww uitkering als ik niet meer ingepland word? Want als het contract ontbonden moet worden vanwege het niet inplannen moet ik zelf ontslag nemen? Heb ik recht op betaald zwangerschapsverlof? Als ze me niet inplannen bijv. 10-15 weken voor de uitgerekende datum? Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden. Alvast bedankt Groeten Robin
Beste Robin, Je heb enkele vragen met betrekking tot je arbeidsovereenkomst en recht op zwangerschapsuitkering. Ik zal deze vragen een voor een beantwoorden: Kan mijn werkgever zomaar een aanvulling geven op mijn nul-urencontract? Heb je deze informatie gelezen? UWV Webcare kan deze vraag helaas niet beantwoorden. Voor arbeidsjuridische zaken kun je contact opnemen met de vakbond, rechtsbijstand of het Juridisch Loket (0900-8020). Heb ik recht op een WW-uitkering als ik niet meer ingepland word? Verlies je minimaal 5 uur per week? Dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Je hebt recht op een WW-uitkering als je naast uren- en inkomstenverlies ook aan deze voorwaarden voldoet: - Verzekerd voor werkloosheid. - Direct beschikbaar voor betaald werk (je bent niet ziek). - In voldoende weken gewerkt (van de 36 weken voor je eerste WW-dag minimaal 26 weken gewerkt). - En tenslotte niet verwijtbaar werkloos zijn (dus niet door eigen schuld werkloos bent geworden). Actuele informatie vind je hier. Want als het contract ontbonden moet worden vanwege het niet inplannen moet ik zelf ontslag nemen? Nooit zelf ontslag nemen. Je wordt dan als verwijtbaar werkloos gezien (zie hierboven). Heb je meer vragen over het beƫindigen van je arbeidsovereenkomst? Daarvoor kun je ook terecht bij de vakbond, rechtsbijstand of het Juridisch Loket (0900-8020). Heb ik recht op betaald zwangerschapsverlof? Je hebt recht op een zwangerschapsuitkering (WAZO), als dit start vanuit je dienstverband, WW, Ziektewet of wanneer je uitgerekende of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde van je dienstverband ligt. Actuele informatie vind je hier. Ik kan jammer genoeg je onzekerheid niet wegnemen met betrekking tot de arbeidsrelatie. Toch hoop ik dat jouw vragen zijn beantwoord en wens je succes met deze situatie. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team