Bijna 1 jaar ziek na bevalling

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Dinla, Dec 30, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dinla

Dinla Lid

Oct 31, 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste UWV medewerker,

Tijdens mijn zwangerschap is mijn contract beëindigd en ben ik in de WW terecht gekomen. Na mijn bevalling ben ik ziek geworden door mijn zwangerschap. Ik heb toen ZW aangevraagd en dat is toegekend en omdat mijn klachten zwangerschapsgeralateerd zijn heb ik 100% van mijn laatste verdiende loon toegekend gekregen.

Ik zit sinds Februari 2015 in de zw en werkte aan mijn herstel. In augustus ben ik erachter gekomen dat ik weer ongepland zwanger ben geworden. Sindsdien zijn mijn klachten verergerd. Nu ben ik oproepen voor een eerste jaars ziektewet-beoordeling. En er is mij dus verteld dat als blijkt dat ik 65% van het loon kan verdienen van een gezond persoon, ik geen recht meer heb op ZW en terug ga naar de WW. Mijn klachten zijn dus nooit over gegaan maar juist erger geworden door een nieuwe zwangerschap. Is het dan zo dat ik enkel maar recht heb op 1 jaar ZW uitkering met 100% laatst verdiende loon. Of als uit de beoordeling inderdaad blijkt dat ik door mijn klachten nog niet geschikt ben om te werken ik weer een ZW krijg met 100% van mijn laatst verdiende loon.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk en dat jullie deze voor mij kunnen beantwoorden.

Mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Dinla,

Je vraag is duidelijk hoor! Je wilt weten wat er gebeurt na de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling.

De verzekeringsarts van UWV bespreekt met jou de lichamelijke of psychische klachten. De arbeidsdeskundige beoordeelt wat voor werk je nog kan doen en wat je daarmee kan verdienen. Het klopt dat wanneer je 65% of minder kan verdienen van het loon dat een gezonde persoon met vergelijkbare opleiding of ervaring verdient, jouw uitkering doorloopt. Het is echter de vraag of jouw klachten nog altijd te maken hebben met de zwangerschap of bevalling. Is dit het geval? Dan ontvang je nog altijd 100%. Is dit niet het geval, dan wordt jouw Ziektewet-uitkering 70% van het dagloon.

Vindt de verzekeringsarts dat je meer dan 65% kan verdienen? Dan stopt de Ziektewet-uitkering. Je uitkering loopt dan nog een maand door.

Actuele informatie over de Eerstejaars Ziektewet-beoordeling vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

3. Dinla

Dinla Lid

Oct 31, 2014
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Duidelijk, dank je wel voor je snelle reactie!

Mvg Dinla

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Graag gedaan, Dinla! Ik wens je een goede jaarwisseling!

Share This Page