bijna 2 jaar zw weer zwanger

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Monicah, Dec 27, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Monicah

Monicah Lid

Dec 27, 2015
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ziektewetuitkering loopt bijna af. Ik heb last van mijn bekken sinds mijn vorige zwangerschap.
    Nu ik weer zwanger ben zijn de klachten vergergert.

Mijn vraag is kan ik de wia ingaan ivm zelfde klachten maar nieuwe zwangerschap. Of moet ik toch de ww ingaan en alsnog daar ziekmelden ivm zwangerschapsgeraleteerde klachten. ? Kan ik als ik na zwangerschap nog steeds last heb van mijn bekken weer opnieuw de ziektewet in gaan omdat het een nieuwe zwangerschaps betreft.

Ik heb geen werkgever.

Bedankt voor het antwoord

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Monicah,

In principe kun je niet opnieuw een Ziektewet-uitkering krijgen, als je eerdere ziekmelding al bijna twee jaar heeft geduurd. Deze zal dan overgaan naar een WIA-uitkering.

Als je recht hebt op een Loongerelateerde uitkering (dat hangt af van je arbeidsverleden), heb je vanuit die uitkering recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Bij de andere WIA-uitkeringen heb je geen recht op WAZO. De WIA wordt daarvoor onderbroken, en gaat na het verlof weer verder.

Actuele informmatie over de verschillende WIA-uitkeringen vind je hier.

Ik wens je sterke met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page