Hallo, Omdat ik het op internet niet echt kan vinden, stel ik mijn vraag dus hier. Eerst het hele verhaal. Ik ben vorig jaar meteen zwanger geworden na een lisexcisie ivm voorstadium baarmoederhalskanker. Helaas in juni te horen gekregen dat de zwangerschap niet goed zat. De gyn in het ziekenhuis wilde liever niet curreteren omdat pas behandeld was en ik ook al 2 curettage's heb gehad helaas. Dus eerst afwachten. Daarna met medicatie geprobeerd op te wekken, dit is maar gedeeltelijk gelukt. Toen weer een aantal weken gewacht en begin september uiteindelijk toch ivm histeroscopie behandeld. En daarna pas weer kunnen gaan werken omdat dit een hele grote impact op mij heeft gehad, ik ben in een diepe depressie gevallen en nog steeds in behandeling daarvoor. In oktober moest ik toen naar het uwv voor een gesprek met een arts en die verklaarde dat ik tot de ingreep in september ziek was ten van gevolge de zwangerschap. Ik was toen alweer begonnen met werken op therapeutische basis. Midden november testte ik weer positief op zwangerschap. Heb mij toen 21 november weer helemaal ziek moeten melden ivm heftige buikpijn en ben 24 november met spoed geopereerd ivm een accuute buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Mijn linkereileider was al gebarsten en is helaas ook samen met het vruchtje verwijderd. Ik heb daardoor weer een hele erge terugval gehad en zit sindsdien weer ziek thuis. Ik ben ondertussen wel weer 10 weken zwanger en ben daar ook wel heel blij mee, maar ik durf nu gewoon niet te genieten. Ik leef steeds van echo naar echo en kan het nog niet goed plaasten zeg maar. Wel heb ik heel veel kwalen zoals extreme misselijkheid, vermoeidheid, duizelig/hoge bloeddruk enz. Maar dat geeft me nog niet genoeg zekerheid. Heel veel klachten had ik natuurlijk ook al. Lichamelijk en psychisch is het laatse jaar ook gewoon zo zwaar voor me geweest! Zo heb ik bijv. lichamelijk ook nog steeds erge last van buikpijn, en is er nu pas verdacht op prikkelbaar darmsyndroom uitgesproken door de arts. Verder kan ik maar heel moeilijk slapen, heb nachtmerries en ook overdag veel last van herbelevingen, paniekaanvallen, huilbuien, heb me helemaal geisoleerd en het lukt me gewoonweg niet mijn "normale" leven weer op te pakken. Nu moet ik volgende maand op gesprek met mijn werkgever, omdat ik dan al bij al al een jaar in de ziektewet zit. Ik heb hem nog niet gezegd dat ik weer zwanger ben, ben bang voor zijn reactie en ik wil graag de volgende echo afwachten dan ben ik ruim 11 weken en hopelijk geeft me dat dan toch weer meer zekerheid. Nu zei mijn baas dat het gesprek gevolgen had voor de hoogte van mijn uitkering omdat die na 1 jaar daalde. Maar ik heb gelezen dat als het ten gevolge van zwangerschap is het dan wel 100% blijft? Bij mij is er zelfs sprake van 3 zwangerschappen! Ik ben nu bang dat hij het niet goed heeft doorgegeven aan het uwv, moet ik dat dan misschien zelf alsnog doen? Sorry voor het hele verhaal, ik moest het eens even kwijt allemaal!
Beste Niesje, Je hebt erg veel meegemaakt door je zwangerschappen. UWV heeft geoordeeld dat je tot aan je ingreep in september 2011 recht had op een Ziektewet-uitkering. Nu ben je één jaar ziek gemeld bij je werkgever en geeft de werkgever aan dat je in het tweede ziektejaar minder salaris gaat ontvangen. Je hebt nu weer klachten door je nieuwe zwangerschap. Je werkgever kan dan opnieuw een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. UWV beoordeeld dan voor deze klachten of je recht hebt op een 100% betaling van de Ziektewet. Is dit het geval dan zul je dit via je werkgever betaald krijgen. Oordeelt de arts van UWV dat je klachten niet als gevolg van je zwangerschap zijn? Dan is het afhankelijk van je CAO hoeveel loondoorbetaling je van de werkgever tijdens het 2e ziektejaar ontvangt. Actuele informatie over ziekte tijdens je zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt, ook voor de informatie. Ik heb nog 1 vraag, als mijn werkgever mij na de tubectomie ivm bbz nou niet ziek heeft gemeld ivm zwangerschap, moet hij dat dan alsnog doen of moet ik zelf aan de bel trekken? Want de 1e keer hadden ze het ook veel te laat aan het uwv doorgegeven en moest ik daarom achteraf nog op gesprek bij de arts van het uwv.
Beste Niesje123, De Ziektewet-uitkering moet in deze situatie door je werkgever aangevraagd worden. Dit kan met terugwerkende kracht. UWV beoordeeld dan of er met terugwerkende kracht een toekenning gedaan kan worden. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare