Studiefinancering

Discussie in 'De lounge' gestart door Stephaniem, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephaniem

Stephaniem Actief lid

1 apr 2008
    101
    0
    0
    Hoi hoi

Ik zit er aan de denken om weer na school te gaan,
    Gwn elke dag na school,en als ik me diplomas heb , weer voluit te gaan werken..
    Heb net al op de site gekeken maar kom er niet echt uit wat ik voor een Studiefinancering zal krijgen..
    Ik woon samen,ben getrouwd,en me man die heeft een baan van 36 uur in de week..
    Heeft iemand dit ook zoja wat krijg je dan ongv..

Hoop dat iemand me kan helpen je kan me ook een prive bericht sturen

Groetjes

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ja wat voor opleiding wil je gaan doen dan, mbo, hbo etc

3. Maia

Maia Niet meer actief

ik ben getrouwd, studeer nog maar je stufi heeft niets met het salaris o.i.d. van je man te maken.

Als je nog niet eerder er gebruik van gemaakt hebt, heb je recht op 4 jaar geloof ik en het hangt toch van het inkomen van je ouders af of je een aanvullende beurs krijgt. Volgens mij is de stufi zonder aanvullende beurs rond de 250 maar weet het niet zeker. Met kan het dus nog hoger worden.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hoe raar het ook klinkt, het inkomen van je ouders is bepalend voor de hoogte van je stufi en daarnaast of je al eerder stufi hebt gehad en wat voor soort opleiding je gaat doen.
    Mijn man heeft ook gestudeerd van zijn 22e-25e en kreeg heel veel stufi, hoewel ik een heel goed inkomen had (anders hadden we het ook niet kunnen doen). Puur omdat zijn ouders zo weinig verdienen.

5. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    De hoogte van je studiefinanciering is afhankelijk van een aantal dingen.

Of je bijvoorbeeld een opleiding gaat doen waarvoor wel recht is op studiefinanciering bijvoorbeeld. Maar ook zaken als je nationaliteit en je leeftijd hebben er mee te maken.

De basisbeurs voor uitwonenden is voor het MBO: € 240,02. Daarnaast kun je een maximale aanvullende beurs krijgen van: € 319,27. Deze is dan wel afhankelijk van het inkomen van je beide ouders. Hiernaast kun je nog lenen.

Met lening erbij kun je op een totaal bedrag van € 719,51 uitkomen.

Het bedrag wat je kunt lenen is weer afhankelijk van hoe hoog de aanvullende beurs is die je toegekent krijgt.

Voor het HBO zijn de bedragen anders. Basisbeurs is dan: € 259,76. En de maximale aanvullende beurs is dan: € 231,43.

Met lening erbij totaal: € 905,80

Daarnaast kun je als je een kind hebt, extra studiefinaciering krijgen. Dit heet één ouder toeslag voor als je alleenstaand bent. Of partner toeslag voor als je dus een partner hebt.

Voor dat laaste is het wel van belang wat het inkomen van je partner is. Aangezien er wel een maximaal bedrag is wat hij mag verdienen wil je daar aanspraak op kunnen maken.

6. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Huh 950 euro voor een maximale lening en basisbeurs op het hbo? Dacht het niet hoor. Ik krijg maximaal 760 euro ongeveer, en dan kan ik echt niet meer bijlenen...

7. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    De bedragen die Sjaaak noemt, zijn voor het Beroepsonderwijs, niet voor het HBO!

Het totale budget voor een HBO-student, uitwonend is 775,38 euro exclusief collegegeldkrediet (een extra lening die je kunt opnemen voor het betalen van je collegegeld). De hoogte van het collegegeldkrediet word bepaald wat voor een soort collegegeld je betaald (wettelijk of instellings).
    Ik verwacht dus in jouw geval dat je nog wel gebruik kunt maken van dit collegegeldkrediet. Maar het is een lening en moet altijd terugbetaald worden met rente (nu 3,58%)!
    Als je er wel gebruik van wilt maken, kun je dat via Mijn IB-Groep of via een formulier Wijzigingen Student doorgeven. Doe je dat deze maand, dan kun je er per 1 maart 2009 voor in aanmerking komen.

@ Sjaaak: Ook werkzaam bij de IB-Groep? ;)

Gr Lisszy

8. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Als je in aanmerking wilt komen voor partnertoeslag, mag je partner niet meer dan €8317,86 per jaar verdienen, staat gelijk aan €693,16 per maand (bedragen voor 2009). Ook mag je partner geen recht hebben op studiefinanciering.

Dat nog als extra info! :D

9. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    @ lisszy, dat klopt als een bus ;)

10. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ze zegt dit:
    Voor het HBO zijn de bedragen anders. Basisbeurs is dan: € 259,76. En de maximale aanvullende beurs is dan: € 231,43.

Met lening erbij totaal: € 905,80

Vandaar dat ik op haar reageerde.

Nee ik hoef niet meer te lenen hoor :), maar vond 905 euro zo'n raar bedrag voor het hbo.

11. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Oh trouwens, jullie werken allebei bij de ibg. Dan heb ik nog een vraagje!

Ik ga vanaf september de deeltijd variant van mijn studie volgen (pabo) en daarvoor heb ik recht op de tegemoetkoming voor mensen die een lerarenopleiding doen. Maar ik heb dus een studieschuld opgebouwd die ik dus op gegeven moment moet afbetalen. Ik verwacht nog 1,5/2 jaar met mijn studie bezig te zijn vanaf september. Moet ik dan mijn schuld meteen beginnen terug te betalen als ik klaar ben met mijn opleiding of staat er dan nog 2 jaar voor dat je nog niet hoeft en daarna pas hoeft? Het 2e neem ik aan?

12. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Oh sorry, daar had ik overheen gelezen! :oops:
    Maar die 905,80 is incusief het collegegeldkrediet voor het wettelijk collegegeld €130,42 per maand! :D

Zolang je studeert hoe je niet terug te betalen aan je studieschuld.
    Als je deeltijd wordt ingeschreven, heb je inderdaad geen recht meer op studiefinanciering en kun je gebruik maken van een tegemoetkoming.
    Echter is de kans groot dat je per 1 januari 2010 wel in de aanloopfase komt (die 2 jaar dat je nog niet hoeft terug te betalen). Je moet dan even met ons bellen 050-5997755 en aangeven dat je nog studeert, wij kunnen dat controleren en dan wordt je op "studerend" gezet. Je aanloopfase van 2 jaar word stopgezet en gaat weer lopen zodra je niet meer staat ingeschreven bij je opleiding.
    Na die 2 jaar aanloopfase kom je in de aflosfase en moet je verplicht terugbetalen in termijnen. Daar ontvang je tzt bericht over!

Gr Lisszy

13. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    en je kunt ook altijd even met een formulier wijzigingen debiteur doorgeven dat je weer studeert

http://www.ib-groep.nl/Images/8156_tcm7-434.pdf

Houd er wel rekening mee dat in de periode dat je nog niet hoeft terug te betalen, de rente gewoon blijft doorlopen. Je mag dus als je dat wilt altijd beginnen met aflossen. Dit kan je geld schelen

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ja, maar dat geld heb ik toch dan niet dus :) haha!

Thanks ladies, voor de info!

15. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    mag ik ook ff een vraag stellen?
    mijn man krijgt stufi maar ik heb een vraag over schoolgeld.
    toen ik nog naar school ging een paar jaar geleden werd mijn schoolgeld elke maand ingehouden, maar mijn man moet het nu is 6 maanden afbetalen.
    kan het niet meer elke maand?

16. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Doet hij universiteit toevallig? Een vriendin van mij heeft dat ook namelijk. Ik heb nergens last van (hbo), kan het nog altijd in 10 termijnen betalen.

17. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    nee hij doet mbo niveau 3 ict

18. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    @spooky

Het lesgeld wat je man moet betalen (totaal van 993,- voor 2008-2009) wordt betaald aan de IBG. Bij het invullen van de onderwijskaart heeft hij kunnen aangegeven of hij het lesgeld in 1 keer of in 6 termijnen wil betalen. Waarschijnlijk heeft hij voor 6 termijnen gekozen (2x 248,25 en 4x 125,12).
    Vroeger was het inderdaad mogelijk mom het lesgeld per maand te betalen doordat het werd ingehouden op de studiefinanciering. Dat is helaas niet meer zo!

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is! :D

@cherrylein Met collegegeld kan het inderdaad wel maar dat wordt dan ook betaald aan de onderwijsinstelling zelf. De IBG heeft daar niks mee te maken.

Gr Lisszy

19. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Hoezo betaal je lesgeld dan aan de ibg als je mbo doet? Dat snap ik even niet..

20. Sjaaak

Sjaaak Bekend lid

6 jul 2006
    509
    0
    0
    Assen
    Omdat de IBG het incasseerd voor de overheid.

Deel Deze Pagina