Hoe snel 2e na keizersnede?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Koraal82, Mar 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,281
    1,443
    113
    Hallo,

Ik vroeg me even af welke termijn jullie hebben meegekregen om aan de 2e te beginnen na een keizersnede? Bij mij gaven ze aan 1 jaar maar ik hoor bij vrienden weer andere termijnen. Ik zou eigenlijk al best voor de 2e willen gaan (ben in augustus bevallen) maar als dat echt slecht is voor je lichaam dan kan ik beter ff wachten. Wat zijn jullie ervaringen?

2. zarav

zarav Actief lid

Feb 14, 2014
    139
    0
    0
    NULL
    Zuid-West Frankrijk
    Ik ben net zwanger van mijn tweede na een keizersnede eind december 2012. 13 maanden tussen dus. Hier vinden de vk en de huisarts dat al te snel. Nog niet bij de gyn geweest. Ik woon wel in Frankrijk dus dat kan verschillen. Ik denk wel dat je de kansen op een tweede keizersnede aanzienlijk vergroot door zo snel voor een tweede te gaan.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Bij mij is ook 1 jaar aangegeven.

Bij een kennis ook, maar die is toch sneller zwanger geworden. Bij haar ging het fout bij de bevalling, het litteken was niet sterk genoeg. Echter zij was ook wel vrij snel weer zwanger.

4. Riannev

Riannev Actief lid

Jan 19, 2013
    235
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier was inderdaad meerdere malen gezegd:

NIET ZWANGER WORDEN BINNEN EEN JAAR :)

5. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

Jan 13, 2010
    1,700
    361
    83
    Hier het advies om 9 maanden te wachten en dat hebben we net gehaald ;)

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    Artsen geven die termijn niet voor niets. Je hebt een grote operatie ondergaan en er is gesneden. Alle weefsels in de buik moeten weer aan elkaar groeien. Dat neemt tijd in beslag. Ook als jij verder niets meer voelt wil dat niet betekenen dat alles alweer goed is. Als je heel snel weer begint heb je o.a. een grotere kans om opnieuw een keizersnede te krijgen en op scheuren of ontsteken van het litteken(weefsel).

Ik ken helaas voorbeelden waarbij er na de keizersnede te snel weer is begonnen. Tijdens de zwangerschap waren er daardoor meer risico's. En de buik ziet er na de tijd heel slecht (lees lelijk) uit. Dit krijgt ze helaas ook met oefeningen niet meer goed.

Het lijkt mij verstandig om je lichaam de tijd te geven even te herstellen.

7. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

Dec 21, 2013
    1,805
    655
    113
    Bij mijn nacontrole zei de gynaecoloog ook echt datik minstens een jaar moest wachten.

8. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,281
    1,443
    113
    Hoe moeilijk het ook is :(, ik ben ook van plan om te wachten. Het is alleen zo dat een vriendin van mij maar 9 mnd hoefde te wachten (in een ander ziekenhuis) dus het lijkt een beetje afhankelijk van het ziekenhuis. Nu moet ik zeggen dat de meeste reacties tot nu toe 1 jaar aangeven dus ik denk dat ik dat maar moet aanhouden.....

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,232
    113
    Nog een ander voordeel is dat jullie oudste dan ook al wat ouder is meer dingen zelf kan (oa lopen, zelf de trap opgaan, zelf dingen pakken etc).

Vriendin kreeg bij de 2e ook een keizersnede (waarbij je dus absoluut niet zwaar mag tillen). Haar oudste was nog niet op een leeftijd dat hij zelf goed kon lopen. Ze moest dus iedere keer zowel baby als dreumes tillen. Gevolg was heel veel pijn en complicaties.

10. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

Jun 10, 2011
    2,670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Hier heeft mn gyn aangegeven 6 maanden te wachten.
    Wij willen ook snel weer proberen zwanger te worden,
    dus Mei gaan we er voor :D

11. KimK

KimK Niet meer actief

Ehmmmm... Er zit 14 maanden tussen mijn kids. Dus binnen 5 maanden was ik weee zwanger. Geen opmerking gehad van de gyn. Alleen moest ik wel weer met keizersnede bevallen ivm kans op scheuren litteken. Als ik persé had gewild zou natuurlijk bevallen ook wel mogen maar gyn zag dat liever niet.

12. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    Minimaal 1 jaar.
    Al zijn wij wel eerder begonnen. Mijn vriend is meestal toch niet thuis rondom mn ei.

13. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    Beide xen een keizersnede, met tussendoor 2x een bbz.
    Ik zou wachten en het algemene advies van 1 jaar aanhouden.
    Heel eerlijk vind ik het nogal onverantwoord om toch eerder te beginnen en.het advies van de gyn lacherig van de hand te doen.
    Xxx

14. Arian

Arian Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,587
    36
    48
    Advies was hier: geen advies. Wanneer je er zelf weer aan toe bent, waren zijn eigen woorden. Hij vond dat jaar maar achterhaald. In principe is het in 6 weken weer " sterk" genoeg.
    Hier zit 12 maanden tussen zoon en dochter. Beide een keizersnee. Eerste spoed, tweede gepland. Ik heb twee keizersneden in 1 jaar gehad. Niks aan dé hand, geen extra pijn. Tweede keizersnee was ik sneller van genezen dan eerste..

15. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Ik zie niet in waarom je risico's zou nemen. Misschien heeft dat wel extra te maken met t feit dat ik ons 2e kindje ben verloren, maar denk dat ik er anders ook zo over zou denken. Ik zou dus zeker wachten tot een jaar.

16. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    1,623
    0
    0
    Hier was het 9 maanden en dan had ik ook net gered. De eerste keer raakte ik echt heel moeilijk zwanger. Uiteindelijk met medicijnen etc zwanger geraakt. Nooit verwacht dat de 2de zo snel zou zijn (eerste keer gelijk raak en dat terwijl ik aan de pil was maar had ook een antibiotica kuur dus dacht dat valt wel mee). Derde na 1,5 jaar en van haar ben ik natuurlijk bevallen

17. Meijke

Meijke Niet meer actief

1 jaar. Na 2 jaar en 3 maanden vonden we het zelf pas goed voelen, dus hier zit er voldoende tussen.

18. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Bij mij zeiden ze ook minimaal een jaar :)

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Er valt mij iets op.
    Vrouwen die minder dan 1 jaar hebben gewacht zeggen bij de 2e een geplande keizersnede te hebben gehad.

Dat zal niet zonder reden zijn. Mijn kennis die niet heeft gewacht heeft uiteindelijk een spoedkeizersnede gehad. Het littekenweefsel scheurde open en de placenta liet los.

Bedenk wel dat een keizersnede een groter risico met zich mee brengt dan een normale bevalling. Het is en blijft een grote buikoperatie met een lang herstel.

Als ik naar mijzelf keek; ik heb een heel lang herstel gehad na mijn keizersnede, mede omdat ik na 2,5 week achter het ambulance personeel hebt 'gerent'. Maar ook zonder dat had ik waarschijnlijk langer last gehad.
    Na de bevalling van de tweede, een gewone, kon ik vrijwel direct alles al. Natuurlijk wel met rust, maar ik stond de dag na de bevalling al buiten om de post te halen etc.
    Ik ben heel blij dat ik heb mogen ervaren hoe een normale bevalling is. Natuurlijk snap ik dat als de eerste bevalling een trauma was je liever voor een geplande keizersnede gaat.

20. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

Oct 8, 2009
    3,212
    1
    0
    bij mij zeiden ze een jaar,was na 13maanden weer zwanger maar was toch mis gegaan met mijn litteken,was gescheurd

Share This Page