Ik heb een hoofdbeschermer gekregen, om in het ledikantje te doen, die zit dan achter tegen het hoofdeinde aan, en aan beide kanten een stukje aan de zijkanten, waar ik hem doormiddel van touwtjes vast kan maken aan de spijlen. Nu las ik alleen ergens dat ze best gevaarlijk zijn voor je kindje, is dat ook echt zo? iemand ervaring met die dingen misschien? alvast bedankt!
bij mijn kraamzorginstelling hangt het van de vulling af. Bij ons zit er een laagje molton in de vulling en dat mocht wel. Als het maar ademend was. Je kunt misschien het beste even je kraamzorginstelling erover bellen.
Ik heb ook een hoofdbeschermer, tijdens de kraamzorg intake werd ik erop gewezen dat het niet mocht. Maar baby ligt toch veel lager in het bedje? Die komt in de verste verte niet in de buurt van die hoofdbeschermer naar mijn idee.
Maar baby's blijven niet altijd laag in het bedje liggen Veel baby's kruipen onder de dekentjes vandaan en liggen alsnog bovenin. Die van mij deed dit al vanaf 2 weken oud. En sowieso doen ze dat al met een maand of 3 -4. Dan gaan ze het hele bed door. En ik vraag me altijd af: waarom een hoofdbeschermer Zie daar het nut niet zo van in.
Dat vraag ik me ook af! De eerste maanden (of weken) ligt je kindje stil, onderaan in het bedje. De hoofdbeschermer zit bovenaan, dus geen nut. Nadien rolt je kind heel het bed door, dan heeft de beschermer dus ook geen nut meer...
maar ik vind het wel een meer beschut gevoel geven, zeker als je geen hemeltje hebt. Anders heb je alleen maar van die open spijlen. Als je bedje dan midden in een open ruimte staat geeft dat niet echt een geborgen gevoel. (maar het moet wel veilig zijn natuurlijk!)
Ik zie het "nut" van de hoofdbeschermer die ik heb ook niet, behalve dat het erg leuk staat. Net iets meer aangekleed, ik heb inderdaad geen hemeltje en haal de hoofdbeschermer er ook gewoon uit mocht dat nodig zijn hoor.
Vind het altijd zo raar dat het hier niet mag en in Engeland en de VS is het heel normaal. In mijn ogen kan het dus niet extreem gevaarlijk zijn, anders zou het daar niet zo populair zijn toch? Heb er zelf geen, vind het wel altijd mooi staan
Je kan engeland en amerika niet met nederland vergelijken Amerikanen hebben sowieso een totaal andere kijk op dingen dan hier. Hier worden er onderzoeken gedaan wat ze in amerika misschien weer niet doen. Zorg voor kids is anders enz. Totaal anders
Sorry hoor nu komt het over alsof ze in amerika en uk niet omkijken naar veiligheid. Ook daar zijn veiligsheidseisen onderzoeken etc. Je bent heus geen slechte ouder als je het wel gebruikt in het bedje. Doe gewoon waar je je goed bij voelt. Ik ben niet zo van die regeltjes ik heb het zelf nooit gebruikt. Bij mijn 1e mochten sommige dingen niet en bij 2e weer wel en dan weer niet dus geen touw aan vast te knopen. Volg wat jouw het beste lijkt en waar je je het beste bij voelt.
Ik zelf zou zeggen niet doen! Buiten dat het ontzettende allergie verwekkers zijn door al het stof dat ze bij zich dragen heeft het ook nadelen t.g.v. De veiligheid. Ik snap dat mensen zeggen dat het in Amerika ook veel gebruikt word maar daar zijn dan ook de cijfers voor wiegendood velen malen hoger. Daarbij hebben we in Nederland de luxe dat wij kraamverzorgsters hebben welke op de hoogte zijn van alle veiligheidsmensen aangaande pasgeborenen. Hierdoor is Nederland een land met een van de laagste cijfers aangaande wiegendood etc. Omdat wij begeleiding en adviezen krijgen. Zoals niet op de buik slapen etc. Maar dit is puur mijn mening natuurlijk
ik wou dat ik hem gehad had, een bepaalde periode stoten ze steeds hun hoofd keihard. En als je nog 2 x gaat kijken en goed vastmaakt in de periode dat je kindje zelf nog geen touwtje los kan krijgen/maken dan kan het denk ik wel. Hij mag niet dik zijn (verstikkend) en de touwtjes mogen natuurlijk niet los raken
Weer dat gezemel over wiegendood en de hoofdbeschermers. Iemand enig idee wat wiegendood is? Een onverklaarbare doodsoorzaak. Als een kindje al sterft door de hoofdbeschermers is het verklaarbaar, namelijk verstikking. Als jouw hoofdbeschermer van ademend materiaal is, is het niet minder veilig dan gemiddeld matrasje/deken/laken Ik zou zeggen: bekijk goed het materiaal, overleg het eventueel met je kraamverzorgster en luister naar je gevoel.
Ik zou het niet doen. De kraamzorg van ons raadde het ook af. Daarnaast vind ik het belangrijk dat het bedje goed kan ventileren en dat is al een stuk minder wanneer er hoofdbeschermers in zitten.
Volgens mij is het gevaar eraan dat je kindje erachter terecht kan komen (dus beschermer op zijn gezichtje oid) waardoor hij geen adem meer kan halen. Het is dus niet/minder gevaarlijk als je een beschermer hebt die ook onder het matras doorloopt (die zijn er). Dan is het haast vergelijkbaar met de bekleding van een wieg, hoewel wel wat minder luchtdoorlatend dan een enkel laagje stof natuurlijk. Wij hebben een bedje met een dichte bovenkant en bovendien staat het bedje aan twee kanten aan de muur. Geeft ook al redelijk wat beschutting lijkt me?
Die hoofdbeschermer hebben we in de box gedaan, dan lag ze daar wat gezelliger dan in een 'kooi'. In bedje zou ik niet durven, onze dochter ligt altijd met haar gezichtje in een hoek, en als daar de hoofdbeschemer zou zitten dan zou ze het wel erg benauwd krijgen. Ik zou het dus niet in bedje doen.
Het is ook zo dat kindjes die zijn overleden aan wiegendood zijn gevonden met hun gezichtje in een knuffelbeest, doekje of ergens tegen zijn gerold. Staat op de website van stichting wiegendood. Ik zou alles vermijden wat mogelijk wiegendood zou kunnen uitlokken en dat is dus geen 'dingen' knuffels ect in bed wanneer ze nog erg jong zijn en niet sterk genoeg om te draaien en zichzelf van de plek te draaien.