Nurofen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Farmad95, 20 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Farmad95

    Farmad95 Nieuw lid

    20 okt 2023
    1
    0
    1
    Vrouw
    Mijn kleine (10 maand) gaat sindskort naar de opvang.

    hier mogen ze niet met zetpil komen of zetpillen geven.

    zou nurofen wel kunnen?
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.222
    15.807
    113
    #2 Sado, 20 okt 2023
    Laatst bewerkt: 20 okt 2023
    Ik begrijp je vraag niet. Vraag je je af of je kind wel mag komen als je net Nurofen hebt gegeven?

    Tja, zonder koorts mag je kind ongetwijfeld gewoon komen, maar verstandig is het doorgaans niet om een ziek kind te brengen waarbij de koorts (tijdelijk) onderdrukt wordt. Ziek is ziek.

    Jonge kinderen zijn gevoelig voor koortsstuipen, wat oa kan voorkomen als er snelle schommelingen in lichaamstemperatuur zijn. Daarom wordt doorgaans gezegd je zieke kind niet met paracetamol achter de kiezen alsnog te brengen. Zodra de paracetamol/ibuprofen uitwerkt kan de temperatuur nl weer rap oplopen.

    Gewoon thuishouden, dus.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  3. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.881
    2.443
    113
    Limburg
    Als je kind al nurofen nodig heeft is het toch behoorlijk ziek, aangezien het een zwaarder middel is dan paracetamol. Dan zou ik hem/haar al helemaal niet naar de opvang brengen. En nurofen geven terwijl paracetamol ook voldoende zou zijn, alleen om hem/haar naar de opvang te brengen vind ik nogal ver gaan. Daarbij denk ik dat als het met paracetamol niet mag, het met nurofen ook niet mag.
     
    Bloem2310, Spectre, Lill en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    824
    1.002
    93
    Vrouw
    Ik denk dat het volledig aan de reden ligt waarom je nurofen wil geven. Bij griep/koorts uiteraard niet naar opvang als er medicatie bij nodig is. Maar als er een andere reden is voor pijn (kneuzing, wond, etc etc), dan zou het zomaar wel eens kunnen. En vaak kunnen ze het dan ook prima geven op de opvang; maar dan gaat het niet om een ziek kind, maar een kind met pijn wat wel gewoon de dag wil meedoen.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Waarom wil je nurofen geven? Dat is een belangrijke overweging voor mij.
     
  6. Nino12

    Nino12 Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.813
    2.978
    113
    Vrouw
    Ik begrijp echt niet dat er zo makkelijk gedacht wordt over het middel nurofen. Voor die kleintjes echt een paardenmiddel! Nooit zomaar geven, echt een belasting voor de nieren ook.
     
    Jessi79, Knut10, Zuremat en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Je baby ibuprofen geven is niet wenselijk. Of de arts moet t aanraden omdat paracetamol niet afdoende werkt (na een operatie hebben wij ook wel ibu mogen geven aan de baby).

    Zetpil geven om naar de opvang te gaan als kind ziek is vind ik niet oke. Maar als t gaat om bv tandjes of vaccinatie is er geen sprake van ziekte vind ik t anders.
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.320
    26.021
    113
    Ik ken het middel niet eens eigenlijk. De eerste keer dat ik erover hoorde was hier op het forum. Ik weet niet meer wie maar er was iemand die sprak wel vaker over nurofen, en gaf het volgens mij gewoon bij tandpijn en koorts . Ik dacht daarom dat het gewoon een (nieuw) merk paracetamol was of zo.

    Is het vrij verkrijgbaar?
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.633
    26.229
    113
    Vrouw
    Ja. Ibuprofen vanaf 3 maanden is het. Gewoon te halen bij de Etos
     
  10. Nino12

    Nino12 Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.813
    2.978
    113
    Vrouw
    ja het is vrij verkrijgbaar en dat vind ik bijzonder omdat het blijkbaar door sommige ouders zo makkelijk gegeven wordt. Hier heeft ons meisje 1x nurofen gehad in het ziekenhuis toen ze nierbekken ontsteking had. Toen waren de artsen er al heel terughoudend mee omdat het echt een heftig middel is. Paracetamol is vaak voldoende voor die kleintjes en anders zou ik het zeker ook met een arts overleggen
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.751
    113
    Ik krijg hier het gevoel bij dat het niet echt is? Nieuw hier/meteen een bijzondere vraag.
     
    spruitje80, Nino12 en Sado vinden dit leuk.
  12. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.239
    368
    83

    Nee officieel mogen ze met geen enkele pijnstillers naar de opvang ( om koorts te onderdrukken)

    Maar als er iets anders is zoals bijvoorbeeld een kneuzing of iets anders om pijn te onderdrukken ipv koorts kan dat in overleg en willen ze zelf in overleg ook wel pijnstillers geven.
     
  13. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.629
    2.516
    113
    Het is een merknaam voor ibuprofen en in vloeibare vorm, en valt dus onder de NSAID's. Echt wel wat anders dan paracetamol, en niet iets wat je bij tandjespijn geeft.
     
    Nino12 en KleineLai vinden dit leuk.
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    12.039
    12.473
    113
    Vrouw
    Het zou eigenlijk ook niet vrij verkrijgbaar mogen zijn vind ik.
     
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.406
    17.376
    113
    Vrouw
    Wij hebben wel nurofen in huis maar gebruiken het zeker niet voor zomaar wat koorts of pijn.
    Onze oudste heeft ieder jaar wel een keer oorontsteking en afgelopen winter heb ik nurofen gehaald voor hem omdat paracetamol niet voldoende werkte.

    Beetje een vreemde vraag of kind dan wel met nurofen naar de opvang mag als het met paracetamol niet mag :o:
     
  16. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.751
    113
    Ach is weer eens een andere vraag dan de standaard vraag: of een kleuter na 20:00 uur nog cola mag.... ;)
    1ste en enige vraag van haar: ik geloof er niks van.
     
    Jessi79 en Spectre vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina