Hoi meiden, ik ben zwanger van mijn tweede kindje, en mijn meisje is nu 1 jaar en 2 maanden. Het valt me op dat als ik tegen mensen zeg dat ik er zin in heb dat de kleine straks komt, dat mensen dan ontzettend negatief tegen me kunnen doen. Als ik zeg: het zal heus wel druk zijn maar als je je erop instelt komt het allemaal wel goed, krijg ik opmerkingen zo van: nou je zal het aan het begin echt wel zwaar krijgen... en geniet maar van je rust want straks is dat over. Het is net alsof ik het niet leuk mag vinden ofzo... ik vind dit heel jammer, vooral omdat ik heus wel een beetje zenuwachtig ben of alles wel goed zal gaan. Probeer ik er lekker positief tegenaan te kijken en dan krijg je dat! Ik onderschat het heus niet maar het heeft toch geen zin om zo negatief te doen? Dus het lijkt me erg leuk om eens ervaringen te horen van andere moeders die positieve verhalen hebben over hun twee jonge kindjes!
Ik heb zelf een zoontje van 3 jaar en een dochtertje van 10 maanden. En laatst heb ik een weekje een meisje van 13 maanden ter opvang gehad voor hele dagen van 8 tot 5. En dat ging prima hoor, het is even drukker, maar was ik al snel aan gewend. Zijn ook met allen naar de markt geweest enzo. Nu is het bij jou zo dat je dan een baby hebt en een van een jaar. En hier was de jongste dan al wat groter. Hoewel ze alleen maar kan rollen en beetje buikschuiven en nu beginnend vooruit te teigeren. En ook niet zelfstandig kan zitten. Dus op zich ook beetje een baby maar dan groter
Hallo! Wat vervelend zeg dat je zulke reacties krijgt! Daar moet je echt niets van aantrekken hoor! Ik kreeg ook vaak zulke dingen te horen, maar ik ervaar het toch heel anders. Ik heb een dochter van 4 en een dochtertje van net 3 maanden, het is idd wel wat drukker (maar goed lijkt me dat je dat ook wel verwacht), maar zo ontzettend leuk! Ik geniet er elke dag van. En je zegt dat je er al positief tegenaan kijkt, wat kan er dan nog misgaan! Zou ik vooral zo door mee gaan Geniet van je zwangerschap en natuurlijk van de tijd erna
Ook ik vind het belachelijk dat je zo'n negatieve reacties krijgt van mensen... Zelf kreeg ik ook altijd de reactie : dan krijg je het wel druk zeg! Maar ik vind het reuze meevallen. Ik heb een zoon van 25 maanden en een dochter van 5 maanden. Het is gewoon superleuk, vooral als je ziet hoe blij de oudere broer is met zijn zusje. Dan vergeet je de stress momenten al snel hoor. Geniet nog even van je zwangerschap en laat de negatieve reacties je ene oor in en het andere oor weer uitgaan!!
ik heb een dochter van 21 maand en een dochter van 5 maand, en het is heel gezellig zo hoor! vooral in de ochtend dan zitten ze bij elkaar.. eentje in de kinderstoel en de kleinste in de wipstoel.. en dan kieren ze het uit van plezier naar elkaar toe... ook wil mijn grote meid mama graag helpen met het flesje geven en de luier verschonen... ze veegt dan de billetjes schoon van haar zusje.. zooo lief is dat... tuurlijk is het soms wat zwaar maar dat weegt niet op tegen het plezier wat je ervoor terugkrijgt hoor.. en als ze allebei wat groter zijn hebben ze veel aan elkaar... mijn oudste dochter is nooit meer alleen en dat vindt ze heerlijk... als haar zusje huilt wil ze haar knuffelen en kusjes geven... het is het mooiste bezit in je leven 2 van die kleine schatjes... geniet er lekker van straks meid!! je hebt heel wat moois in het vooruitzicht!!! ik krijg ook van die irritante vragen zoals: ooh kan je het allemaal wel aan? of oh heb je het wel druk zeker he? ik zeg dan altijd.. ja hoor gaat prima zo... heerlijk die meiden.. dan zeggen ze ooh ja maar je zal je handen er wel vol aan hebben ofniet? kun je nog wel wat voor jezelf doen? pffff wordt daar zo moe van.. alsof je leven ophoudt ofzo... het is zoveel mooier met mn dochters erbij en je moet je bij bepaalde dingen gewoon even aanpassen.... en ja tuurlijk heb je het soms wat drukker... 2 kindjes die alle aandacht vragen (en terecht!) en dan het huishouden, de boodschappen en de verzorging van je kindjes... maar ach je went eraan hoor en dan gaat alles vanzelf na een tijdje... ik zou ze voor geen geld op de wereld meer willen missen!!! ben supergelukkig met mn mooie gezinnetje!!!
Bij mijn kids zit er 14 maanden tussen en ik zeg maar zo: het is 3x zo druk, maar 10x zo leuk!! En dat meen ik echt. Ik vind het heerlijk om met mn 2 mooie mannen door de stad te lopen en 's morgens de oudste de jongste een kusje geeft. En mn oudste (nu 15 maanden) geeft de billendoekjes aan als ik de kleinste een schone luier geef. Heerlijk toch?!!!
hier ook al vaak dieopmerking naar mijn hoofd geslingerd gekregen. en dan zeg ik altijd we zullen wel zien en laten het gewoon op ons af komen. Laatst was ik bij iemand op kraamviste die hebben een meisje van 3 en een meisje van 3 maanden. en iedere keer tegen mij zeggen wacht maar Zwegje dat krijg jij ook wel of wacht maar daar kom je nog wel achter hoe zwaar het is!! ja laat me er lekker achter komen.
Ik kan er nog niet over meepraten, wij hebben pas een kleintje. Maar ook wij willen niet erg lang wachten met "nummer 2" (als het ons gegeven is). Wat me altijd zo opvalt, is dat mensen gelijk hun mening klaarhebben over anderen en dat ook willen laten horen. In mijn zwangerschap gingen we op het laatst nog verhuizen, nou, daar kreeg ik ook een hoop commentaar op, "je weet niet waar je aan begint"! Alsof je ze niet allemaal op een rijtje hebt ofzo. Nou meid, heerlijk genieten van je 2 kindjes straks! Het zal inderdaad wel druk zijn, maar daar krijg je de wereld voor terug.
Bij mij zit er 13 maanden tussen en het is zo verschrikkelijk leuk dat ik het zowat aan iedereen zou aanraden. Er zal vast nog wel een moment komen dat het echt druk is maar voorlopig is het alleen maar genieten. De kleinste begint nu steeds meer naar de oudste te kijken en vooral te lachen en de oudste haar lievelinswoord is Suuuuuuuuuuuuuuze, zodra ze wakker is wil ze gelijk naar haar zusje en die krijgt de hele dag door dikke en natte kussen. Als ik boodschappen ga doen dan duw ik de duowagen en trek ik de boodschappenkar en zo kan ik alles meenemen wat ik maar wil en krijg ik duizenden complimenten van mensen dat ik dat doe. Op vrijdag ga ik babyzwemmen met de meisjes. Er is opvang bij het zwembad en zo zwem ik eerst met de 1 en dan met de ander. De eerste keer vond ik het wel spannend maar ik denk nu altijd: ik doe het gewoon. en dat is eigenlijk met alles: ik doe het gewoon
Hoi Ik wil niet negatief doen, maar ik lees hier alleen maar positieve verhalen, maar zo is het zeker niet altijd! Diana van ons is 2 jr en Hans nu 7 maanden, nou t is dat ik de kids snel achter elkaar heb, omdat mijn lijf niet zo best is en ik nog geopereerd moet worden waar bij het risico nog al groot is dat mijn baarmoeder beschadigt. En dat risico wilden we niet lopen,dus vandaar 2 kids vlug op elkaar. Maar oh! ik had heel graag nog even gewacht! Het is echt zwaar! Het is best leuk en heel gezellig als er geen van de 2 ziek is. Je geen baby hebt met reflux,kiss, en heel veel heeft gehuild de afgelopen 7 maanden. En nog steeds 1 tot 2 of wel 3 keer in de nacht wakker is. Ook slapen ze nooit tegelijk smiddags, daar had ik toch zeker op gehoopt dat ze samen een middag tukkie doen, maar als de 1 slaapt is de ander wakker. Het is denk 10x gelukt in de 7 maanden. Groeten dieneke
Wat heb je dat mooi geschreven, word er helemaal blij van! (en hoop dat wij snel ook mogen vertellen dat nummertje 2 eraan komt )
Leuk om dit topic te lezen. Ik ben niet zwanger van een tweede, maar als ons het gegund is hoop ik dat wel snel te mogen zijn (helaas nog geen cyclus door BV). Maar zelfs nu al hebben mensen een oordeel klaar, pfff.... tuurlijk is het druk met 2 kleintjes, maar met een kind van bijv. 5 en een baby heb je het ook heus wel druk lijkt me! Bij elk leeftijdverschil heb je voor- en nadelen en in zoverre je het natuurlijk voor het zeggen hebt, moet je gewoon doen waar je je goed bij voelt. En buitenstaanders moeten lekker hun grote mond houden!
ik vind het echt heel fijn om te lezen dat er moeders zijn die het ontzettend leuk vinden met twee kleintjes! Bedankt! @mamadieneke: zo te lezen heb je niet alleen te maken met twee kindjes, maar ook met allerlei andere factoren die het er niet makkelijker op maken. Ik geloof inderdaad ook dat het zwaar kan zijn, maar ik hoop ook in jouw geval daarnaast toch wel een beetje leuk?
Hier ook moeder van twee kleintjes (15 maanden verschil) Het is inderdaad druk en aangezien de 2e een huilbaby was, was het in het begin soms afzien. Maar het wordt steeds makkelijker en he begin is snel vergeten. Ze zijn zo leuk en lief samen. Echt geweldig! Echt een trotse grote zus en en kleine zus die tegen haar grote zus opkijkt haha. Dus als ik de keuze weer moest maken, zou ik precies dezelfde keuze maken!
Ons zoontje is van augustus 2008 en op 15 april zijn wij uitgerekend van ons tweede kindje. Dus we zitten zo ongeveer in dezelfde situatie. Al die negatieve opmerkingen die ik krijg laat ik mooi aan me voorbij gaan. Ik snap heus wel dat het ook wel zwaar zal zijn. Je hebt er straks tenslotte een kleintje bij, maar betekent dat dan dat je er niet van mag gaan genieten. Aan alle leuke dingen zitten ook minder leuke kanten. Dat is altijd al zo geweest. Ik kan gewoon niet wachten op het moment dat ons gezinnetje weer een stukje groter wordt. Ik kijk er gewoon ontzettend naar uit. Daar komt ook nog eens bij dat dit tweede kindje ook weer een weloverwogen keuze is geweest en dat een ander niks aan onze keuze kan veranderen. En ze hebben er ook gewoon niets mee van doen. Wij zijn er heel erg gelukkig mee.
Hai Nijntje, Erg herkenbaar, ik krijg ook alleen maar te horen hoe druk ik het ga krijgen. behalve van de dolenthousiaste opa's en oma's trouwens. Leuk om dit topic te lezen! Ik had gisteren toevallig een topic geopend omdat ik me een beetje zorgen maak om hoe Mischa op zijn kleine broertje zal gaan reageren, maar als ik deze reacties zo doorlees ben ik al een stuk meer gerustgesteld. Onze kindjes schelen trouwens weinig, Mischa is net 1 jaar en ik ben een weekje langer zwanger dan jij. En ik heb er zin in! Het lijkt me zo gezellig, twee van die kleine kereltjes! Ik geniet al zo van Mischa, en ik ga er vanuit dat dat straks alleen nog maar meer zal zijn. Twee van die leuke lieverds! Groetjes!
Bij ons was het geen keuze maar een verrassing, maar ook daar kunnen ze niets aan veranderen, hahaha!
Wij kiezen er bewust voor om nog even te wachten. Als het ons gegund is en het gaat een beetje normaal dan hopen we dat Tirza zo rond de 3 of 4 jaar is (twijfelen nog) op het moment dat haar broertje of zusje komt (als die er komt want ook daar zijn we nog niet zeker van). Voor ons voelt dat prettiger omdat we Tirza dan beter uit kunnen leggen wat er gaat gebeuren, dat ze grote zus wordt + ze is dan ook veel zelfstandiger dan nu waardoor het, denk ik, iets makkelijker te behapstukken is dan als er 1 -1,5 jaar tussen zit. Oh ja, en ik hoop dan ook weer wat bewuster bezig te kunnen zijn met een zwangerschap dan dat ik nu zou kunnen zijn (het lijkt allemaal nog zo nieuw). Nadeel is natuurlijk dan wel weer een wat groter leeftijdsverschil. Dus zo is er voor alles wel wat te zeggen. Belangrijkste is dat je er zin in hebt en 'ik doe het gewoon' vind ik ook wel erg mooi omschreven. Niet te lang nadenken over hoe iets moet... als je het wilt, er voor gaan! x Kweenie
Ik heb (nog) niet twee kindjes, maar ik vond het commentaar van andere mensen al irritant bij de eerste, dus dat wordt nog wat als er een tweede komt. Mensen hebben altijd wel wat te zeuren.. en als je dan zegt dat het allemaal wel meevalt.. "dat komt nog wel" of "wacht maar".
je haalt de woorden uit mijn mond. Wij wachten ook tot jinthe wat ouder is! Maar ik denk ook dat het geweldig is 2 kleintjes vlak achter elkaar!!