Heb 't een beetje zwaar met m'n zoontje (nu 3 maanden en 1 week), die nog steeds heel veel last heeft van krampen. We gebruiken Infacol voor elke voeding, hij krijgt Omneo-comfort in een Dr. Brown-fles, we laten hem altijd boeren tijdens en na zijn voeding, we wrijven ons helemaal scheel over z'n buikje en proberen alle houdingen, maar het wil allemaal niks helpen. Hij heeft bijna elke dag 1 flinke poepluier en dan is hij meestal erg opgelucht. Hebben jullie tips? Misschien toch niet te goede voeding?
ik zou niet te snel overstappen op andere voeding. Onze dochter heeft ook heel veel last gehad van krampjes en ik dacht toen ook dat het beter zou zijn om te wisselen van voeding. Het probleem daarbij is dat jullie kindje dan weer moet wennen aan andere voeding waardoor hij waarschijnlijk nog meer krampjes zou krijgen.... Tja tips... jullie doen zo'n beetje alles wat jullie kunnen doen. Je zou eventueel je huisarts of concultatiebureau kunnen vragen of zij nog tips hebben. Ik weet dat het nu zwaar is maar het wordt echt beter!
Ik bedenk me net iets, wij hebben in het begin het water gekookt voor de voedingen, dat helpt ook nog wel eens tegen krampjes. En de flessen niet schudden maar roeren met een lepel als je ze aanmaakt dan komen er minder belletjes in de fles. Succes!
Ik zou ook de huisarts bellen dan krijg je misschien meer duidelijkheid, wij waren ook begonnen met infacol, deed goed zijn werk tot een bepaald punt, weer veel krampjes, huilen bij scheetjes, uiteindelijk naar de HA geweest, onze meid poept ook elke dag maar toch een verstopping bij haar dikke darm. Volgende x bel ik direct de HA.
Infacol kan ook dit soort klachten verergeren, terwijl de werking tegen krampjes nooit bewezenis. Zeker kinderen met een allergie kunnen soms last hebben van infacol. Ik zou eerst eens stoppen met middeltjes en alleen kv geven. Fles aanmaken met rooibosthee (pure, dus geen pickwick) helpt vaak. Zie je geen verschil, dan zou ik eens gaan denken aan een andere voeding, bijvoorbeeld HA of pepti. Overleg ook even met CB.
Bedankt voor jullie antwoorden, meiden! Ik heb gisteren het CB even gebeld en vandaag kon ik ook langskomen bij de HA. De tips die jullie schrijven zijn ook voorbij gekomen: niet te snel overstappen naar iets nieuws (daar moeten ze dan inderdaad ook weer aan wennen) en misschien toch eens proberen zonder Infacol (aangezien het toch weinig uithaalt). Verder is waarschijnlijk het grootste probleem dat onze kleine teveel cc per keer krijgt. Hij is van 2 maanden volledige BV (7 à 8 voedingen) in een maand overgegaan naar 5 FV'en. En dan ook nog eens KV, wat volgens mij veel zwaarder op de maag ligt.. Waarschijnlijk hebben die darmpjes het daar zwaar mee. We gaan nu een weekje proberen om 6 voedingen van 150cc te geven. Eens kijken hoe dat gaat!
In een maand 8 voedingen afbouwen is inderdaad veel te snel. Kun je op dat punt niet een beetje gas terugnemen? Ook beter voor jezelf.
Veel te snel? Voor mij of voor de baby? Op een beetje stuwing/spanning na is het bij mij best goed gegaan, heb er steeds minimaal 4 dagen tussen gelaten op advies van het CB en geef nu nog 1 BV. Gas terugnemen is nu dus een beetje te laat, de productie is al sterk verminderd..
Je CB heeft je een erg riskant advies gegeven. 4 dagen per voeding is echt veel en veel te kort. Moeder heeft dan grotere kans op borstontsteking, en vreemd als het klinken mag, langer last van lekkages. Kind kan met zo'n haasttempo flink last krijgen van de ingewanden. Verstandig tempo is een week per voeding, of liever een dag of tien (en dat zouden ze op het CB moeten weten, dat staat al zeker 15 jaar in hun naslagwerken - 4 dagen per voeding staat alleen in de reclame van kunstvoedingsfabrikanten). Je kunt rustig teruggaan naar 2 voedingen of voor elke fles een slokje, dat zal absoluut een rustgevend effect op de darmen van je kind hebben. Het zal me niet verbazen als je CB je ook niet uitgelegd heeft dat je die laatste voeding zo lang mogelijk zelf kunt blijven geven, zelfs als het qua melk maar een halve voeding is. Als je afbouwt maken je borsten afbouwmelk en die heeft een heel hoge concentratie aan antistoffen en andere beschermende stoffen. Dat heeft de natuur zo ingebouwd om te zorgen dat kinderen die niet volledig bv krijgen toch zoveel mogelijk bescherming krijgen. O.a. ook tegen de darmproblemen die je nu beschrijft. Weer een voorbeeld dat je niet bij een CB moet zijn als het over borstvoeding gaat...zelfs als het enige dat je wilt is een goed afbouwadvies te krijgen...
Dank je wel voor deze informatie, want dat hoor/lees je inderdaad nergens.. Erg jammer! Ook jammer dat het CB daar zo bar weinig over weet dan. Blij dat ik die ene voeding iig dan nog heb, ook al is het niet veel meer.
zal wel per situatie verschillend zijn he. Ik was in 2weken "droog" en kreeg een veel rustigere dochter terug dus jouw verhaal zou alleen maar gezorgd hebben voor nog langer huilen/stress/moeheid/etc
Het zal ook zeker niet altijd hetzelfde zijn.. Even afkloppen, maar vandaag gaat het hier erg goed. Hij lijkt goed te reageren op iets minder voeding per keer en geeft minder terug.