wakker maken voor fles?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Jessmin, Mar 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #1 Jessmin, Mar 24, 2011
    Last edited: Mar 24, 2011
    Hai allemaal,

Ik snap er helemaal niks van. Bij mijn eerste kan ik me herinneren dat ze altijd één keer in de vier uur wakker gemaakt moesten worden overdag om te eten, omdat ze het anders 's nachts in gaan halen. Nu hoor ik weer dat dat niet hoeft. Maar wat zijn nu de regels bij fv? Moet ik nu wel of niet wakker maken? En wat als er nu een voeding afvalt omdat hij gewoon niet vaak genoeg wakker wordt om te eten? Ik zit nu op 120/4 x6. Mijn zoontje is 2,5 week. Ik maak hem nu om de 4 uur wakker, maar zoals nu heeft hij als laatst om 15.45 gegeten en is om half 5 in slaap gevallen (is al een godswonder op zich :p). Nu slaapt hij dus nog, maar omdat hij vandaag pas vier voedingen heeft gehad lijkt het me niet handig om hem de nacht zo in te laten gaan, want dan valt de zesde voeding weg. Ik vermoed namelijk dan dat hij pas om 21.00 uur weer komt, en dan pas midden in de nacht om 03.00 uur een keer. Ik heb ook al gevraagd of ik 150/5 mag geven omdat ik denk dat ie maar 5x hoeft, maar dat mocht nog niet. Hij is trouwens 4520 gram. Is het nou de bedoeling dat ik tot een uur of 19.00/20.00 blijf wakker maken om de vier uur en dan de nacht in en zelf zien wanneer hij komt, of moet ik overdag ook maar kijken wanneer hij uit zichzelf komt? Hoe weet je dan dat ze dag en nachtritme niet gaan omdraaien? Pfff ik ben niet erg slim geloof ik, maar vind het best ingewikkeld allemaal...

2. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik hou me niet zo aan regeltjes.
    Ik heb bij Milan flesvoeding op verzoek gegeven en hem nooit wakker gemaakt voor een voeding.
    Hij regelde het goed zelf.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er zijn geen regels.. tenminste ik zou niet weten wie die regels komt controleren?

Wij maken onze kinderen wel wakker overdag om te eten. Zodat op die manier er overdag voldoende wordt gegeten en dus inderdaad 's nachts niet onnodig wordt gegeten. Mijn kids zijn gaan doorslapen met 6,5 en iets meer dan 7 weken en dan zijn ze ook altijd blijven doen. Ik heb trouwens altijd bv gegeven tot ze door gingen slapen (op die manier hoefde ik geen rekening te houden met een maximum ofzo of bang zijn om te proppen).

4. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    De mijne eten op verzoek. Soms na 3 uurtjes en soms pas na 6 uurtjes. Ik heb hier mijn eigen regel.. als ze na 21.00 een fles krijgen, dan laat ik ze daarna liggen. En of ze dan 5 of 4 flessen hebben gehad.. mij een zorg. Ze groeien als kool en doen het er goed op.

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Hier wordt Mini2 ook op verzoek gevoed maar soms tuin ik er weer in :D. Gisteren had ze wel al 5 flesjes (drinkt nu soms 5 en soms 6 flessen per dag) op maar de laatste was om 16 uur en toen ik om 22 uur écht naar bed wilde lag ze nog te slapen. Dus ik na lang wikken en wegen toch maar wakker gemaakt voor een fles om 22.30 uur. Ik was zo moe en wilde zo graag naar bed dat ik dacht: zul je zien dat ik er net in lig en dan wil ze haar fles en bovendien komt ze dan misschien pas morgenochtend weer. Manlief kon die fles van 22.30 uur ook geven hoor, maar ze ligt op onze slaapkamer dus dan word ik toch wakker en heeft het vroeg naar bed gaan weinig zin want mijn man is niet echt van de snelle als het om dit soort dingen gaat...
    Anyway, ze heeft maar weinig gedronken van die fles en kwam alsnog om 3 uur vannacht dus het was allemaal maar voor niks, haha!
    En wat heeft de spelende vrouw nu geleerd? Loslaten als je kiest om op verzoek te voeden! :) De baby geeft zelf wel aan waar haar behoeftes liggen. Dat dag/nachtritme komt ook vanzelf goed hoor, mijn dochter heeft haar nacht nu de namiddag liggen en dat verschuift in mijn ervaring vanzelf wel weer...

6. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Miepie: Eigenlijk dus precies hetzelfde als waar ik mee zat gister. Hij ook om 16.00 uur gedronken. Heb hem 21.00 uur wakker gemaakt, maar toen kwam hij dus om 01.00 en om 05.00 uur. Als ik niet had wakker gemaakt was dat waarschijnlijk 23.00 uur, 03.00 uur en 07.00 uur geweest, véél fijner. Wanneer 'mag' je dan naar 5 voedingen trouwens? En geef je haar dan per fles 150/5 of 120/4? (Aangezien ze de ene keer 5 en de andere keer 6 voedingen wil...) Ik wil eigenlijk gewoon zijn fles groter maken en dan zelf wel zien wat hij wil, en als hij dan 6x komt, nou ja, dan krijgt hij 6x 150/5. Maar dat mag dus niet van het cb...

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Grappig, dezelfde situatie en dezelfde twijfels... :)
    Mini2 krijgt nu nog flessen van 120/4 (135cc totaal). Soms drinkt ze die leeg, soms niet. Ik heb al een paar keer 150/5 (165cc totaal) aangeboden om te kijken of ze behoefte heeft aan meer maar dan drinkt ze minder dan die 135cc dus dat heeft nog weinig zin gehad.
    In het schema van het CB staat dat ze vanaf de leeftijd van 1 maand naar 5 voedingen per etmaal "mogen" met een maximum van 750cc. Maar dat is natuurlijk een richtlijn he, ik gebruik het niet als bijbel :) en alle kindjes zijn anders en hebben andere behoeftes.

Ik kijk gewoon naar de behoefte van mijn meisje. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ze een klein poppetje is (bij geboorte 2900 gram en met ruim een maand 3700 gram) en dat ze zich niet gauw zal over-eten. Ze heeft inmiddels redelijk geleerd zelf aan te voelen wanneer ze voldoende heeft gehad. Dus zo af en toe probeer ik een grotere fles en kijk ik even wat ze ermee doet. Ik denk dat ze nu in de overgang zit van 6 naar 5 flessen...

Als ik jou was, zou ik het nog even aankijken met 120/4. Als er eens een dag tussen zit met maar 5 voedingen is dat nogmaals echt niet erg. Alhoewel ik denk dat als je hem 150/5 gaat geven, hij waarschijnlijk zelf op 6 voedingen blijft en dan restjes laat staan of het teveel gaat uitspugen. Ik denk niet dat hij nu al zelf op 5 voedingen gaat zitten...

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik maak niet wakker voor de fles. Behalve; ik probeer het een beetje zo te regelen dat de 4e voeding niet na 19.00 valt, zodat ik tussen 22.00 en 23.00 nog een voeding kan geven. Mn dochter regelt het heel goed zelf, zo kan ze de dag om 5 uur beginnen met een fles of pas om 7 uur en toch komen we min of meer hetzelfde uit. Maar overdag maak ik dus niet wakker, alleen de avondfles drinkt ze slapend tussen 22.00 en 23.00 omdat ze dan geen nachtvoeding meer vraagt. Tot voor kort liet ik haar helemaal op verzoek drinken, ging ze om 19.00 drinken en naar bed en werd ze stipt om 5 uur wakker voor een voeding, nu slaapt ze net iets langer door.

9. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik voed ook op verzoek. Heb nu nog verlof, dus mij maakt het niet uit als hij op een dag nog wel om 0400 komt. Meestal krijgt hij rond 00.00 nog een fles, wordt dan zelf wakker.
    Nu heeft hij om 19.00 een fles gehad, en ik ga straks gewoon slapen en als hij komt dan krijgt hij een fles.

Hij komt nu 5x per 24 uur, maar wanneer dat verschilt wel wat. Hij heeft het zelf ook geregeld van 8 flessen naar 5, binnen 3 weken ofzo. Had niet meer genoeg aan de hoeveelheid, dus wat er bij gedaan, en dan liet hij er meer tijd tussen, hij krijgt nu 5x 150+5
    En ik schat dat hij ruim 5 kilo weegt, waarschijnlijk al meer.

Hij slaapt nog niet echt door, al hoor ik dat met doorslapen 5 uur wordt bedoeld, en dat haalt hij wel. Straks ga ik maar 16 uur werken, dus ach, als ik er dan 's nachts een x uit moet, dan is dat ook geen probleem. En we slapen na een voeding allebei snel weer, dus het is maar een half uurtje..

10. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

May 14, 2010
    1,216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier ook flesvoeding op verzoek.

Flessen ophogen/vervangen heb ik nooit in overleg met het CB gedaan. ALs zoon al zijn flessen leeg dronk en daarna ook korter op elkaar voor een voeding kwam, was dat voor mij het teken om zijn flessen op te hogen. Hij zit nu sinds ruim een week op 5x 150+5.

Wakker maken doen wij sinds kort tussen 22 en 23u. Hij laat die fles namelijk zelf vallen en komt dan midden in de nacht of toch pas tegen de ochtend en dan vind ik dat er te lang tussen zit cq. te weinig voeding krijgt. Moet er wel bij zeggen: ik maak hem alleen wakker als er dan al 4 á 5u geleden een voeding in is gegaan. Én als ik hem niet wakker krijg (dat merk ik snel genoeg in zijn bedje) dan laat ik hem ook liggen. Maar meestal lukt het wel en drinkt hij zijn fles grotendeels leeg. Om vervolgens de nacht door te slapen.

Qua hoeveelheid voedingen: soms drinkt zoon er maar 4 op een dag, soms toch weer eens 6. Ik maak me daar niet zo druk om. Zoon geeft zelf wel aan wanneer hij honger heeft. Het ene kindje heeft nu eenmaal meer honger dan de andere en zelf heb ik ook hongerige en minder hongerige dagen. Zoon groeit hier goed dus dat is voor mijzelf wel maatstaf.

11. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Ik hou me ook niet zo aan de regeltjes en vraag zeker niet om toestemming hoeveel en wanneer ik de flessen moet geven. Hier doen we voeding op verzoek. We laten onze dochter slapen tot ze uit zichzelf wakker word en dan krijgt ze de fles. Ze is dan goed uitgerust en heeft honger en zin in eten. Dit hebben we bij onze eerste dochter ook gedaan. De eerste twee weken hebben we s nachts nog wakker gemaakt en daarna alles op zijn beloop gelaten en haar gevoed wanneer zij zich meldde. En als jij denkt dat jou kind het zat aan kan om 5x150cc te drinken dan moet je dat lekker doen:)

12. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Dat lijkt me ook zooo heerlijk als hij zou slapen tot de volgende voeding, dan weet je ook goed wanneer hij wil eten. Vooralsnog krijst hij als een ketter als hij in zijn eigen bedje ligt overdag, pffff. En we weten dus niet of het krampjes zijn, of dat hij te moe is om in slaap te vallen. Mijn dochter heb ik ook grootgebracht met het ritme en regelmaatprincipe van Ria Blom, maar in laten huilen ben ik nooit goed geweest. Gelukkig deed ze dat ook niet en sliep ze in met haar speentje. Maar mijn zoontje (3 wkn dus nu) die krijst echt keihard en dat kan ik echt niet aanhoren en haal 'm er dan maar weer uit. Maar vannacht was hij dus helemaal van z'n padje doordat hij overdag alleen maar in de box had geslapen, en dan krijgt hij volgens mij last van z'n buik. En hij blijft dus wakker en huilen, dus dan gaan we uit pure stress van 'wat heeft ie nou?' om de drie uur er maar een fles in stoppen. Die hij ook nog leegdrinkt. Maar ja, krijgt ie daar weer krampjes van. Pffff. Ging dit bij iedereen zo toen jullie kindjes zo jong waren? En iemand een goeie tip voor een antikrampjes-fles? Ik ga wel lekker van de hak op de tak zo hè ;)

13. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hoi meid.
    Ik zou misschien wel ff langs de huisarts gaan, misschien heeft hij wel reflux? Dan kunnen ze veel pijn hebben als je ze neerlegt..

Heb je het idee dat hij krampjes heeft? Hier deed infacol echt wonderen, tussen de 3 en 6 weken had hij er echt veel last van, maar de infacol hielp echt super! Nu gebruik ik het bijna niet meer en heeft hij het ook niet meer nodig.

De darmpjes zijn nog niet "af" dus het is ook een periode waar je door heen moet denk ik. Maar zou wel eerst bij de huisarts uitsluiten of het geen reflux of iets anders is. Sterkte!

14. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #14 Jessmin, Mar 26, 2011
    Last edited: Mar 26, 2011
    @Violetriot: Infacol heb ik hier ook maar hij gaat er zo van kokken als ik dat staafje in zijn mond steek en leegdruppel dat ik er een beetje van schrok en niet meer gegeven heb. Helft liep er ook weer uit. Gaf jij het dan ook voor élke voeding? Of alleen voor de avondvoedingen ofzo?

Krijsen doet ie pas na een tijdje dus hij ligt eerst wel rustig, maar zo gauw je denkt dat hij in slaap gaat vallen, begint het gedoe... Eerst jengelen en daarna volledig uit z'n dak. Sliepen jullie kindjes met 3 wkn al zo 'netjes' in hun eigen bedje overdag? Ik weet niet meer goed hoe het met mijn dochter ging, ik dacht dat zij wel overdag in haar eigen bed sliep en ook rustig was daar, maar ja, alle kinderen zijn ook weer verschillend...

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Mini2 slaapt overdag wel in haar wiegje maar als ze wakker is, krijst ze ook zo hard, sjonge.... Dat deed haar grote zus ook niet hoor, zo hard krijsen! Ben er deze keer misschien ook gevoeliger voor, ik weet het niet. Maar ik moet dan wel meestal een paar keer het speentje even terug doen voor ze slaapt, dat wel. En ze wordt ook altijd wel eventjes wakker. Dan luister ik even een minuutje welke kant het opgaat en doe ik ofwel de speen terug ofwel laat haar even gaan en dan valt ze weer in slaap.

Wij gebruiken al vanaf week 2 Infacol en hier helpt het wel echt hoor! En ze krijgt het voor elke voeding. En we gebruiken de Difrax S-fles die lijkt wel OK. We gebruikten die bij Mini1 ook al. En verder probeer ik idd een regelmaat te hebben maar ik vind dat soms nog wel eens lastig met kraamvisite, grote zus die nog niet zo heel groot is en niet alleen gelaten kan worden, je wil ook nog weleens de deur uit, enzovoort. Maar over het algemeen is het hier wakker worden, flesje (en Infacol), boertje, even knuffelen, soms in de box en dan hup naar bed. Maar als ze niet snel genoeg naar bed kan is het een stuk moeilijker haar te laten slapen en is ze vaak wakker tot de volgende voeding die dan ook sneller op de vorige komt.

Lastig dat jouw kleine zoveel huilt overdag en wakker is, dan weet je idd niet zo goed waar het nou aan ligt en of hij honger heeft...

16. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik gaf voor elke voeding infacol, nu alleen nog 's avonds.
    Mart huilt hiert vooral veel als hij al erg moe is als hij naar bed gaat.
    Vanochtend was het: fles om 0900, knuffelen en spelen tot 10.00 en roen viel hij bijna in slaap op mn arm. En nu slaapt hij nog!

Hij slaapt 3 slaapjes overdag, waarvan 2 in zijn bedje en meestal tussen de middag in de draagdoek. Dan wil hij per se niet in zijn bed..gillen en mopperen, dan doe ik hem in de doek en slaapt hij gelijk, ook goed denk ik dan, als hij maar slaapt!

Heb nu de beco butterfly binnengekregen, daar sliep hij ook gelijk in, dus lijkt me ook ideaal als je dingen in huis moet doen.

Jessmin, draag je je kindje ook wel eens, in een doek ofzo? Wordt Mart dus altijd super rustig van en ik heb mn handen vrij :D

17. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Miepie en Violetriot: Jullie kindjes kokken dus niet van dat Infacol? Misschien nog maar eens proberen dan... Heb nu de breastflow-fles, waaraan je heel langzaam drinkt, dus wel goed voor krampjes maar heb soms het idee dat de speen niet goed gevuld is. Dus nu Tommee Tippee-fles proberen, nog van z'n zus, maar dan met nieuwe spenen. Difrax S-fles heb ik ook nog liggen van z'n zus, maar die speen is vrij hard en klein in verhouding met de breastflow-fles, dus wou eerst eens Tommee Tippee proberen...

@Violetriot: die lijkt een beetje op die babybjörn toch, die butterfly? Ik heb hem wel in een geweven draagdoek gehad maar hij zat zich eigenlijk vooral af te duwen en te mopperen.

EDIT: Nou, volgens mij wil hij toch echt 150/5, want hij drinkt zijn fles nu ineens in 10 min en hapt dan de hele tijd naar nog meer. En nu had ik 30/1 extra gemaakt en dat dronk hij ook helemaal. Hij is vervolgens ietsje tevredener maar toch ook weer niet helemaal... Spugen baby's ook voeding terug terwijl ze nog niet helemaal vol zitten, dat jullie weten? Want daardoor denk ik soms dat 150/5 teveel is, omdat hij bij 120/4 wat terugspuugt. Maar ik had zonet echt wel het idee dat hij gewoon meer wou eten eigenlijk, ook al gaf hij wel weer een mondje terug na de eerste hoeveelheid...

18. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

May 14, 2010
    1,216
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ jessmin: wat betreft in slaap huilen: ik kreeg met na-gym een hele goede tip van de docente. Als je kindje in bed ligt te huilen en het heeft de handjes open, dan is je kind dingen aan het verwerken en kan je hem het beste in bed laten liggen en in slaap laten huilen (evt. speentje geven en aai over de bol, maar zeker even niet uit bed halen).
    Ligt je kindje met dichte knuistjes dan is er wat aan de hand en geldt bovenstaande uiteraard niet.
    Misschien een handige tip. Ik vond het iig erg nuttig om te weten en kijk sindsdien ook altijd naar mijn zoons handen.

19. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Juudje: mijn zoontje ligt in een bakerzak dus dat gaat lastig worden vrees ik.. Wel jammer, klinkt als een fijne tip! Hij ligt wel altijd met z'n ogen dicht te huilen, maar als ik tussendoor als hij echt uit z'n plaat gaat een speentje ga brengen, gaan z'n oogjes wel langzaam weer open. Die speen is natuurlijk ook een extra prikkel, maar dat extreme gekrijs kan ik echt niet langer dan 2 minuten aan. Jengelen is een ander verhaal, maar daar is hier echt geen sprake meer van... Hij heeft ook altijd een natte vlek naast z'n hoofd, dus komt er ook nog voeding omhoog in z'n bed. Heb nu twee Dikke Van Dale's onder z'n ledikant, maar het helpt nog niets...

20. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Jessmin, eigenlijk is 10 minuten net iets te snel om een verzadigend gevoel te krijgen. Enneh mijn dochtertje spuugt áltijd terug, of ze nu 120 drinkt of 160 cc hoor. hier drinken ze zo'n 15 minuten aan de fles en ook na het slapen, soms even wachten nog, maar anders zijn ze te moe om te eten en drinken ze vrijwel niks. Moet zeggen dat vooral Devin veel slaapt nog hoor. En ik laat ze hier ook in slaap huilen. Carmen heeft dat echt 'nodig'. Als ik heen ga raakt ze nog meer over de rooie. ^^

Share This Page