Mijn zoontje krijgt sinds hij een week of 6 is nutramigen. Daarvoor had hij al eens verstopping gehad, maar met de nutramigen poepte hij 1 mooie smeuïge luier vol op een dag (haha). Maar nu sinds een week of 3 toenemend verstopping. Ik heb nu al wat dingetjes gedaan die het opzich wel hadden moeten minderen of moeten oplossen. Hij krijgt 5 flessen per dag en ik gaf per fles 5 a 10 cc water erbij EN bij 3 flessen deed ik een halve schep voeding minder. ik heb een paar dagen achter elkaar een beetje olijf olie gegeven. Beiden werken niet, hij poept nog steeds harde keutels alleen nu in een vettig laagje. Doet dus nog steeds zeer. ik heb 2 dagen kindicol geprobeerd...maar daar gaat hij dus heel vreemd van doen (denk ik). Zijn humeur was zo anders dan anders en hij huilde alsof hij pijn had. Dus daar ben ik mee gestopt. Heeft iemand hier nog een tip of iets, om dit wat dragelijker te maken. Ik heb lactulose in huis maar gebruik dit gewoon liever niet ivm darm gewenning en krampen. Ik ga het vanaf morgen wel geven om de pijn te minderen maar, dit is geen oplossing voor mij.
Ze zeiden tegen mij juist dat darmen niet wennen aan lactulose en je het daarom gewoon kan geven. Alleen kreeg mijn zoon daar enorme krampen van. Dus ja...ben daar ook mee gestopt. De nutramigen is normaal beter verteerbaar zeggen ze, daarmee ging het bij in zoon juist een stuk beter. Ze raadden ook wel eens nutriton aan, dat kan ook laxered werken. Misschien eens proberen? Anders is er gewoon niet veel aan te doen vrees ik.
Doe je er ook johannesbrood pitmeel in? Hier was die nutramigen zo dun dat het wel moest maar dat kan ook verstoppen.
Nee enkel nutramigen. Van jbpm poepte hij trouwens 8 luiers per dag vol toen hij 6 weken oud was. Maar daar moet ik dan even aan wennen 's ik dat weer ga gebruiken....vond het toen onprettig spul
Heb je Nutramigen lgg? En was de verstopping een van de klachten van de kma? In dat geval zou het kunnen dat je kindje ook nog reageert op de (zeer verknipte) koemelkeiwitten in de fv. De enige optie is dan overstappen naar Neocate of Nutramigen AA, beide volledig koemelkvrij. Ik zou zeker niet beginnen prutsen met jbpm. Vond dat zelf ook rommel. Lactulose kan je gewoon geven, zonder risico op gewenning door de darmen.
Dankjewel shakes. Wij stonden idd ook al te twijfelen over jbpm, vorige x waren we daar gewoon niet happy mee. Ja dacht het wel dat verstopping een symptoom was, maar ik zeg heel eerlijk het is nooit uitgebreid getest. Het voornaamste symptoom was her gillen na de voeding. Niet krijsen maar gillen. Hij had toen wel een paar x verstopping kan ik me nog herinneren 🤔 Ben benieuwd of de dokter over wilt, ze waren toen best terughoudend in de nutramigen puramino omdat hij ws niet "zwaar" allergisch zou zijn en door de nutramigen lgg er een betere kans is dat hij over heen groeit. Dus als we over zouden stappen, dan is het eigenlijk een teken dat hij zwaarder allergisch dan wij in eerste instantie dachten? (Dat zou ik wel verdrietig vinden...had toch hoop op beterschap voor hem) Bedankt voor je advies, klinkt heel aannemelijk wat jij zegt...
Dat je naar die zwaardere dieetvoeding zou moeten, betekent niet dat de kma zal blijven hoor. Mijn dochter heeft tot anderhalf Neocate gedronken en kon vanaf twee jaar netjes alles van koemelk verdragen. Ze is gek op ijsjes, pudding en yoghurt
Hoi JuullesD, Mijn kindje heeft ook KMA en ze dachten ook dat zij licht allergisch was. Wij kregen op het begin Pepti als advies, maar de klachten bleven. Er is zelfs een provocatietest geweest, maar mijn dochter liet niet echt goed zien dat ze last had. Op een gegeven moment ging ze echt bijna niet meer drinken en vaste voeding wilde ze al helemaal niet. Ik voelde haar buikje heel erg borrelen en ik merkte dat ze 'ineen krimpte' tijdens de fles. Alsof ze krampjes had. Toen zijn we overgestapt op de Nutramigen LGG, maar hetzelfde verhaal. Schijnt nu hetzelfde als Pepti te zijn, want de fabrikant heeft het product aangepast begreep ik van de kinderarts 3 weken terug. Nu dus over op Nutramigen Puramino en ze drinkt bijna alle flessen leeg, vaste voeding gaat goed én ze poept 1 of 2 en soms zelfs 3 keer op een dag. Poepen ging namelijk ook moeizaam bij haar. Het is het proberen waard? Als je geen verbetering ziet, dan weet je dat het daar niet aan ligt. En ik heb begrepen van de kinderarts dat het niet erg is om van Nutramigen LGG over te stappen naar Puramino en mocht dat het niet zijn, weer terug naar LGG. Die overstap is niet heel groot zei ze. Succes!
mijn zoontje had ook harde keutels van de pepti. uiteindelijk zijn wij wel 1x per dag 1ml lactulose gaan geven op deze leeftijd en dat ging prima.
Bedankt voor jullie reacties, heeft me onwijs geholpen! ik heb opzich niks tegen lactulose alleen ik vind het geen lange termijn oplossing. Maar ik heb de dokter gebeld, helaas is mijn eigen dokter met verlof dus had ik een oude stoffige dokter die kma maar iets vond om over heen te groeien. Al die speciaal voeding hielp toch niet. Ik heb braaf hmmmm gehumd aan de telefoon vooraat ik hem er doorheen zou trekken Hij zou gaan kijken om puramino voor te schrijven dus ben benieuwd. Kleine vent is 4 maanden dus voorlopig moet hij nog melk voeding krijgen...ik wil graag bij deze voeding blijven. Snap niet dat hij zo moeilijk doet...hij hoeft het zelf toch niet te betalen...
Hier sloeg het vanzelf om toen hij ook andere dingen te eten kreeg. Toen ging poepen opeens als een trein
ik snap dat je hem nog niet iets anders dan melk gaat aanbieden. Hier wel begonnen met 4mnd bijvoeding maar daar ook snel weer mee gestopt (geen succes). maar je moet wel iets doen idd want nog 2 maanden zo door is geen pretje. is er binnenkort toevallig al een provocatietest? van gewone melk gaan ze ook weer beter poepen is mijn ervaring
Tot nu toe hebben wij geen provocatie test gehad gelukkig. Ik ben vrij pittig gaan strijden om deze voeding en als verpleegkundige heb ik soms wat overwicht. Ook had ik het cb achter me staan en een fijne huisarts. Alleen is die huisarts met zwangerschapsverlof, dus ging de vervanger moeilijk doen. Er was toen hij zo klein was zoveel aan de hand, was een echte huilbaby. We hebben toen zoveel dingen aangepakt samen met het cb en uiteindelijk was het enige wat nog kon kma of gewoon een echte huilbaby. En zo een 2 weken na de nutramigen hield het huilen op en kwam er langzaam aan een lief lachend jongetje tevoorschijn....(Ik ga nog huilen als ik terug denk aan hoe ongelukkig hij was. Zes weken huilen huilen) en nu haalt hij het in door de hele dag te lachen❤
Het huilen huilen huilen daar weet ik idd alles van. Pepti heeft hier ook na 11 weken een einde aan gemaakt. vanaf toen had ik een gelukkige andere baby (ok, hij spuugde nog veel), maar het huilen was verdwenen. Bleek hier geen KMA te zijn (iedereen zei ook van niet), maar waarschijnlijk waren zijn darmpjes nog niet af. Ik heb zelf diabetes en dan schijnen de organen sowieso langzamer te rijpen. Maar hij heeft zeker veel baat gehad bij de aangepaste voeding. Kijk wat je ermee doet, hopelijk zijn de harde keutels iig snel verleden tijd. sterkte!
Nou de dokter wilt helaas niet echt mee helpen. Hij wilde geen puramino voorschrijven want het was niet gediagnosticeerd dat het kma was. Hij ging pepti voorschrijven. Maar dat hoef ik niet, dan blijf ik liever bij nutramigen