Hallo, Graag jullie advies mbt de voeding én gebruik van nutriton bij mijn dochtertje. Ze is nu 7 1/2 week en krijgt flesvoeding, 5 keer 150+5 waar ze het prima op doet. Ze krijgt om de 4 a 4,5 uur en red het 's nachts vaak zo'n 7 uurtjes aaneengesloten. Wel spuugde ze nogal wat. Niet qua hoeveelheden, maar regelmatig geeft ze mondjes terug en ze lijkt er vooral 's nachts veel last van te hebben (hikken, slikken, onrustig etc). Ik ben daarom afgelopen woensdagochtend begonnen met het toevoegen van een schepje nutriton per voeding, en dit leek heel goed te gaan. Niet meer spugen, niet meer onrustig 's nachts, dus ik dacht de oplossing gevonden te hebben. Alleen, sinds twee dagen is ze dus erg onrustig. Heel veel huilen, niet willen slapen, en afgelopen nacht last van krampjes. Nu weet ik dat dat door de nutriton kan komen, maar had ze daar dan niet meteen last van moeten krijgen? Normaal gesproken had ze 1 keer in de 2 dagen een poepluier, nu 3 keer op een dag. Omdat ze zo vreselijk onrustig is nu denk ik erover om maar weer te stoppen met de nutriton, want dit is geen doen zo. Wat adviseren jullie? Nog even aankijken en de kans geven te wennen, of stoppen met de nutriton? Ik neig meer naar het laatste, maar wil ook niet te vroeg stoppen, ook omdat ik niet weet of het de oorzaak van de onrust en het huilen is... Alvast bedankt!
Als ze zo onrustig is en aan het hikken/slikken denk ik dat ze last heeft van (verborgen) reflux. Ruikt ze ook zuur uit dr mondje? Heb je ook al geprobeerd om het bedje wat schuin te zetten? Hier had ons dochtertje in het begin ook veel last van de hik, slikte heel veel in haar slaap en kreunde daar ook veel bij (ze lag op onze kamer en ik kon er niet van slapen). Ze rook ook zuur, vooral haar speen als ze die in had gehad. Ze huilde regelmatig (niet de hele dag) maar nadat we via de huisarts medicatie hebben gekregen, werd ze een heel ander kind: rustig, vrolijk, nauwelijks huilen en goed slapen. Wat betreft de nutriton: Je geeft je kindje wat anders dan alleen maar melk; darmpjes moeten daar sowieso even aan wennen dus kan ze inderdaad even een ander 'poepritme' krijgen Als alternatief van de nutriton kan je ook pure johannesbroodpitmeel halen, schijnt dat kindjes daar soms beter op reageren (minder krampjes) omdat er in nutriton toevoegingen bij zitten. Als je kindje onrustiger nu is met de nutriton dan zonder, zou ik stoppen en morgen de pure jbpm halen.
Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf inderdaad ook aan reflux gedacht, maar ze ruikt zeker niet zuur. Haar bedje staat ook sinds een paar dagen hoger. Het is misschien wel een goed idee met de nutriton te stoppen en op pure jbpm over te stappen, of het eerst maar weer zonder iets proberen. Ze is nu stukken onrustiger dan zonder iets. Jammer, omdat het de eerste dagen zo goed leek te gaan. Nu las ik ook dat dit een 'sprongetjes' periode kan zijn, misschien heeft dat er ook mee te maken? Al met al, valt soms niet mee moeder te zijn als je kindje niet happy lijkt. In ieder geval bedankt voor je reactie!
Kan ook gewoon even wennen zijn voor dr. Misschien ff twee weekjes volhouden. Vaak zijn ze er dan wel aan gewend.
hoi, je kan ook nutrito vervangen door gelilact. mijn dochter kreeg krampen van nutriton tot krijsen toe. gelilact kunnen ze geen krampen van krijgen. dit gebruik ik nu nog bij mijn dochter. ze wil geen onverdunde melk gr
Bedje hoger zetten is achterhaald, heeft geen effect. Na voeding echtbrechtop houden (dus draagdoek of of de schouder) wel. Gelilact wordt in Nederland niet verkocht.
Wij hebben het zelfde met onze dochter gehad. Inmiddels is zij bij de kinderarts en heeft zij omeprazol en motillium tegen de verborgen reflux. Deze combinatie is echt het wondermiddel. Omeprazol hielp al enorm tegen het zuur maar ze bleef onrustig, veel verslikken de hik en slikgeluidjes. Sinds we de motillium erbij hebben(reden hiervoor is omdat ze onrustig bleef en er dan dus nog steeds voeding terug komt maar niet meer met zuur en minder hoog) hebben we een compleet ander kind. Ze slaapt ineens overdag, ze is nu 9 weken en heeft dit de eerste 7 weken van haar leven eigenlijk niet gedaan. De motillium zorgt ervoor dat het eten sneller naar beneden zakt vanuit de maag en dus niet zo snel omhoog kan komen. Ik kan je zeker aanraden om dit te bespreken met de ha zodat je naar de kinderarts kan. Daarbij kwam dat onze dochter nog maar 1x per 8 dagen poepte,en we haar steeds microlax moesten geven. Ook dit is nu niet meer nodig en lukt haar bijna iedere dag gewoon uit zichzelf zoals het moet zonder pijn en paars aanlopen. Ik zou willen dat onze huisarts eerder had geluisterd en ons had doorgestuurd, maar ben erg dankbaar dat ik mijn laatste weken verlof nu echt kan gaan genieten van onze kleine meid.
Bedankt voor alle adviezen! Ik ben toch maar doorgegaan met de nutriton, en het lijkt inmiddels weer wat beter te gaan. Ze is rustig, slaapt weer redelijk goed in 's nachts en heeft qua spugen echt wat aan de nutriton!
Ben je bekend met het gegeven dat Nutriton laxerend kan werken? Misschien is het handig om de dosis voorzichtig op te bouwen, zodat de darmen kunnen wennen. Hier goede ervaringen met Nutriton voor een gulzig etertje.
Bij mij werkt t anders wel. Hoofdeinde staat een goede dertig centimeter hoger en vanaf dat begin slaapt hij rustig.
Ik doe niet de volledige aanbevolen hoeveelheid nutriton in de melk. Ik doe op een fles 150+5 een half schepje Nutriton en geen 1 of 2 afgestreken scheppen... anders werd het echt veel te dik.
Nou, te vroeg gejuicht hier. Vanmorgen werd mijn dochter wakker met allemaal uitslag op de wangen. Had ze gister al een beetje maar lijkt zich uit te breiden. Het zijn vuurrode bultjes en de wangen voelen ook ruw aan. Het jeukt, want ze gaat steeds met haar handjes langs haar gezicht. Het zit alleen op haar wangetjes overigens, rest van haar lijfje niets te zien! Het is nu een week na het starten van de nutriton, zou het hierdoor kunnen komen? Iemand ervaring ermee met het krijgen van uitslag van nutriton? Anders zal ik de oorzaak ergens anders moeten zoeken... Ik denk eraan op proef dan toch maar te stoppen met de nutriton, wel erg jammer van alle voordelen die we ervan hebben, maar dat is dan niet anders... Wat zouden jullie doen?
Mijn dame heeft nu ook huiduitslag en ik ga straks naar de HA... Huiduitslag is ook alleen op de wang(en) bij haar... is erger geworden na de Nutriton. Ik ben benieuwd wat de HA zegt.
Kan een reactie zijn op de hulpstoffen in de nutriton. Bij een reformwinkel kun je pure johannesbroodpitmeel kopen, zonder vulstoffen zoals nutriton. Daar heb je veel en veel minder van nodig, en de kans dat je kind reageert is ook veel kleiner.
Hoi, MayD: Wat vervelend dat je dochter ook uitslag heeft. Bij mijn dochtertje is het weer stuk erger geworden, arm kind. Veel jeuk en het ziet er niet goed uit. Heb het cb gebeld en zij denken dat het niet aan de nutriton kan liggen, maar ik denk daar wel anders over. Je ziet de uitslag vlak na de fles gewoon erger worden. Ik ben benieuwd wat je HA zegt! Dirksmama: Ik heb de pure jbpm gehaald, ga het uitproberen!
hoi,hoi, ik zit ook te dubben om Nutriton te gaan gebruiken omdat onze zoon vaak overstuur wakker wordt na zijn fles. Hij ligt dan te slikken en lijkt daar nog meer van te schrikken. Maar nu lees ik dat je ook pure johannesbroodpitmeel kunt kopen. Hoe werkt dit dan in vergelijking tot Nutriton? Kan je dit gewoon aan de fles toevoegen en staat er dan ook bij hoeveel je moet toevoegen? (of hoeveel voegen jullie toe)
Huiduitslag lag volgens de HA niet aan de Nutriton, maar komt door hormonen... het wordt gelukkig niet erger en ze heeft er geen jeuk aan... Alleen moeten we het met vochtregulerende creme voeden, meer was niet nodig.
@ Petra: ik voeg vanaf vanmiddag op aangeven van de HA een hele schep op 150+5 (165cc) voeding toe. Eerst doe ik de Nutriton in het warme water en schud dit goed door, daarna doe ik de poedervoeding pas in de fles en roer dat door (dus niet schudden) zodat er geen lucht in de voeding komt.
Hoe je het precies gebruikt staat op de verpakking, er zijn een paar verschillende soorten op de markt. Meestal pakt het het beste als je eerst beide poeders mengt. Als je nutriton gebruikt is de beste manier van aanmaken: nutritonpoeder met kunstvoedingspoeder mengen poeder oplossen in de helft van het water dat net van de kook is aanlengen met de rest van het water, koud
Petra, kunt inderdaad ook pure jbpm kopen, hier zitten geen toevoegingen in en hier ben ik nu ook mee begonnen op aanraden van hier ipv de nutriton. Ik ben ondanks het getob nu met uitslag etc (onduidelijk waar het vandaan komt overigens) wel heel blij met het spul, mijn dochtertje is veel rustiger, slaapt beter en spuugt amper meer. Op de verpakking van de jbpm staat precies hoeveel erin moet per 100 ml vloeistof, maar je moet zelf even ontdekken wat je kind nodig heeft. MayD: Volgens de HA ook niet door de nutriton dus? Hmm, ik ben gewoon gestart met de pure jbpm en wacht af wat er gebeurd... Anders maandag naar het bureau en ga ik toch aandringen op proberen van koemelkeiwitarme voeding op proef. Hopen dat het niet nodig is! Ik hoop dat je dochtertje snel van de uitslag af is, heeft ze er last van? Mijn dochter ligt nu met sokjes om haar handjes zodat ze minder hard kan krabben, 's nachts kan ze niet krabben omdat ze ingebakerd ligt, alhoewel het ook wel weer erg zielig is dat ze jeuk heeft en er niet aan kan zitten natuurlijk!