Dag Dames, Ik had een vraag: HOuden jullie (ongeveer) vast aan een schema met de voedingen of voeden jullie op verzoek? Ik weet soms niet goed of ik haar nu beter wakker kan maken, (na minimaal 3,5 a 4 uur) of haar moet laten slapen.. (overdag dan bedoel ik) Soms slaapt ze namelijk na 4 uur nog. Vind het eigenlijk zielig om haar wakker te maken,maar als ik haar laat liggen dan is het vaak zo dat ze natuurlijk enorme honger heeft en het op een krijsen zet en dan duurt het natuurlijk te lang voordat ze haar flesje krijgt.. Ook loopt zo het hele schema in de soep.. Hebben jullie tips en/of ervaringen om te delen?? Alvast bedankt!
Ik maakte ze in principe niet wakker. Vind dat niet nodig. Behalve als er meer dan 5 uur tussen zat overdag, maar dat gebeurde eigenlijk nooit. Een schema komt vanzelf, ook als je op verzoek voedt. Maar de eerste 2-3 maanden zijn sowieso lastig, denk je net een ritme gevonden te hebben, gooit je kindje het weer om Met 2-3 maanden zaten wij op 5 voedingen, meestal rond 07:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 en 23:00. Geheel op verzoek dus. Ja, er zit weleens een half uur tot een uur verschil in de tijden, maar dat is toch niet erg? Wat betreft honger hebben zodra ze wakker wordt, ja, dat is niet anders... Maar zolang duurt het maken van een flesje niet toch?
Ik deed het ook op verzoek. Overdag probeerde ik wel de max van 4 uur aan te houden, maar als hij dan nog lekker sliep dan werd dat ook weleens 4,5 uur. Vaak kwam hij dan de fles erna wel weer vlotter. Oké, dan was het even flink brullen, maar die minuut of 2 vallen ze echt niet van om. Mijn jongste weigerde ook echt een schema, als ik hem wakker maakte voor een fles, kwam hij zelf ook nog om zijn eigen tijd, dan kreeg hij gewoon teveel binnen. Als je geen schema hebt, kan het ook niet in de soep lopen
Wij geven nog steeds in principe voeding op verzoek (ik eet zelf ook niet volgens een vast schema...), maar na 5 uur is wel mijn max overdag. Nu komt het ook niet meer voor dat hij er langer tussen laat maar de eerste maanden kon hij nog wel eens zijn dag- en nachtritme compleet omgooien. Wij zaten met 2-3 maanden op hetzelfde schema als Emmarijn. Ik maak nu eerst altijd de fles klaar voordat ik hem uit bed haal, hij huilt namelijk niet zo lang hij in bed ligt, maar als ik hem beneden in de box leg dan is het wel kassa.
Ik vind het persoonlijk wel fijn een ritme er in. Ik laat hem nooit meer dan 4 uur slapen voor een voeding en als hij dan wat eerder wakker wordt rek ik het uit, want anders drinkt hij zijn flessen niet goed. Maar het ene kind is anders dan de andere. Oudste hield zicht totaal niet aan schema's, maar de middelste en jongste meestal precies om de 4 uur/of wakker maken. Wat fijn is, dat we allebij weten waar we aan toe zijn. En ik vind persoonlijk dat ze met die leeftijd dat goed in de gaten hebben. Wij zitten al vanaf de 5/6 weken 07.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00. Vanaf vrijdag proberen laatste fles eraf te halen.
Ik zu er overdag niet veel meer dan 4 uur tussen laten. Wij moesten de oudste ook altijd wakker maken overdag. De jongste niet, daar moeten we vaak mee rekken om de drie uur zelfs te halen.
Hier in principe op verzoek maar na 4 uur wel wakker maken. Als ik dit niet deed ging hij savonds inhalen en om de twee uur om voeding komen.