Mn dochtertje is vandaag 3 weken oud. Zij heeft de 1e week borstvoeding gehad en daarna middels afkolven met een medela calma fles. Nu krijgt ze af en toe nog borstvoeding (wat in de vriezer ligt )maar gaat nu meer over naar kunstvoeding. Het probleem is dat ze moeite lijkt te hebben met normaal drinken. De voeding loopt uit de mondhoeken en ze verslikt zich regelmatig. Ook krijgt ze vaak tijdens of na het voeden darm krampen. Nu hebben we al verschillende flessen geprobeerd zoals oa difrax, avent,dr browns maar het blijft maar er uit lopen en ze blijft zich verslikken.. mn vriend vind het zelfs eng om haar een fles te geven. Bij mij drinkt ze iets kalmer en de voeding gaat wel naar binnen maar ook bij mij gebeurt hetzelfde. Heeft het misschien te maken dat ze eerst de borst kreeg? iemand tips?
Mijn dochter kreeg haar eerste afgekolfde melk ook met de medela fles want die zat bij mijn kolf. Ik vond ook dat de melk daar enorm snel uitkwam. We hebben daarna de aventflessen geprobeerd met de kleinste speen en dat ging prima.. Maar kan me niet voorstellen dat dat gat nou zoveel kleiner is dan die van dr brown of difrax eigenlijk.. Maar het is het proberen waard.
Welke avent fles is dat (want daar zit toch ook verschil in? ) Ik heb nu een avent fles die in de baby doos zat. In ieder geval al bedankt voor je bericht.
Je hebt 1 week borst gegeven, en je hebt last van overproductie, dus ik bijna niet voorstellen dat die ene week echt invloed heeft gehad.. Tis waarschijnlijk even zoeken Is het wel een newbornspeen? Ga je helemaal stoppen? Bij overproductie heeft het wat langer de tijd nodig tot je borsten het begrepen hebben, en je kindje de stroom beter aankan.
Je zou een difrax fles met een dental speen kunnen proberen. Deze speen is speciaal voor onrustig drinken en verslikken.
Of de melk wat dikker maken met Johannesbroodpitmeel (nutriton van nutrilon) zodat ze zich minder verslikt en de melk minder snel doorstroomt. En de baby op haar zij voeden. Dan kan ze de melk makkelijker laten lopen en zich minder snel verslikken.
Ik ben helemaal gestopt met bv. Ik kon het niet meer aan,die pijn was echt verschrikkelijk. Ze dronk aardig aan de borst (1 per voeding )maar die kreeg ze nooit leeg. De bobbels bleven in mn borsten zitten. Ik moest kolven en kolfde bijna een halve liter per keer Ook waren mn tepels overgevoelig en had ik ook nog eens last van andere dingen, dus het werd mij helaas te veel Ik heb zelf geen spenen erbij gekocht maar gewoon hoe ze worden verkocht. (Wel de kleinste variant )
Jammer dat je dan al zo snel besloten hebt helemaal te stoppen. Zo te zien heb je meer dan voldoende melk, en met goede begeleiding van een lactatiekundige hoeft het ook helemaal pijnlijk te blijven. Wat het lekken met een fles betreft: de mond van een baby is nou eenmaal gemaakt om een tepel in te hebben, geen speen. Als je een fles geeft, zorg dan dat de speen heel diep in de mond gaat, de tip van je tepel raakt bij het aan de borst drinken de keel, de tip van een flessenspeen moet dat ook doen. De lippen van een baby horen de harde rand van de flessenspeen te raken. Verder, een kind hoort niet te liggen als het een fles krijgt, maar half rechtop te zitten.
Hou alsjeblieft eens op met die schuldgevoelens aan te praten!! Sjonge jonge, zij geeft toch aan dat de pijn haar teveel werd. Niemand op aarde verplicht je bv te geven hoor. Ik ga het niet eens proberen omdat ik me er niet goed bij voel, dat vind je zeker helemaal vreselijk. OT: misschien helpt het inderdaad met dat johannesbroodpitmeel, of een kleinere speen?
Je hebt van dr brown ook een newborn speen ( kan alleen op de smalle variant) Ik weet niet of je die al geprobeerd hebt? En ben het wel met bovenstaande eens, tuurlijk is het jammer als de borstvoeding niet lukt, maar dat zal TS ook zeker jammer gevonden hebben, en wat niet gaat, gaat niet!
Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik heb nooit bv gegeven en onze dochter doet het keurig op fv! Nutriton (johannesbroodpitmeel) zou ik nog niet doen hoor. Ze is nog wel erg jong en ze kunnen er best wat kramp en ongemak van krijgen. De darmen zijn nog zo onrijp...
Ohja daar heb je gelijk in inderdaad, mijn nichtje is nu zo'n 6 weekjes en zij krijgt het wel, maar 3 weekjes zal misschien nog te vroeg zijn.
Ik snap wel wat Dirksmama bedoeld, denk ik. De eerste periode van borstvoeding kan heftig zijn, en je kan tegen vervelende opstartproblemen aanlopen. Je kan dan de keuze maken om te stoppen, en dat is prima, een ieder heeft zijn eigen motivatie daarin, het hoe en waarom, dat is niet zo belangrijk. Je kan ook kiezen om hulp te vragen (net als je zou doen als het met de fles niet lekker loopt, dan vraag je het cb om advies). Meestal zijn opstartproblemen goed op te lossen, alleen niet in je eentje. Daarom is het " jammer" dat veel mama's de weg niet weten te vinden,of überhaupt niet weten dat er hulp is, en, ook belangrijk,dat de narigheid gelukkig niet blijvend is.
Alsof je zin hebt om door te gaan als je ligt te creperen van de pijn terwijl er op de plank prima flesvoeding staat. Ook als je wel hulpt vraagt zijn je klachten niet in 1x over hoor. Het punt is gewoon dat flesvoeding zo'n taboe is. Je bent zogenaamd een betere moeder als je bv geeft en met pijn en moeite toch maar ''even doorbijt''. Daar kan ik gewoon kwaad om worden. Je altijd maar te moeten verantwoorden, bah!
Waarschijnlijk gaan de flesjes te snel. Aan de borst drinken is namelijk veel zwaarder drinken dan uit de fles drinken en gebruik jou dochter gewoon meer kracht dan nodig is. Bij mijn dochter had ik namelijk hetzelfde probleem als ik afgekolfde melk gaf en bij haar liep het dan ook langs de mondhoeken. Hier ook meerdere flessen geprobeerd waaronder ook de calma en kwam uiteindelijk uit bij de fles van Tommee Tippee. Echt ideale fles. Succes.
1 maand na de geboorte, geven er meer moeders kunstvoeding dan borstvoeding hier in nederland. De meerderheid dus.Met 3 maanden geeft 2/3 kv. Dus tja, taboe? En wat is jouw ervaring precies overigens? Verder, lees eens wat ik schrijf. Moeders die de keuze maken om te stoppen, ( of überhaupt niet beginnen),prima! De reden doet er niet toe. Overigens, sommige vrouwen hebben wél "zin" om door te gaan, en niet kiezen voor de fles die op de plank staat, ondanks de pijn.Jij vind dat blijkbaar ondenkbaar,maar zo vanzelfsprekend als jij het brengt, is het niet.Ook die keuze is prima, en niet aan jou om over te oordelen. Zeker als je zelf niet in die positie bent geweest..Deze mama's krijgen zo vaak niet de professionele steun die ze nodig hebben..En ja, sommige klachten zijn wél in een paar dagen over. Hoe kom je er bij dat dit niet zo zou zijn? Gewoon iedereen in z'n waarde laten. En steun geven waar nodig is.
Zoe: ik heb er echt alles aan gedaan om bv te geven en ik vind het heel jammer dat het echt niet gaat Ik heb een lactatie deskundige ingeschakeld en meerdere verloskundiges gesproken. Zelfs mijn kraamhulp bleef tot half 10 en zat samen te janken met mij om hoeveel pijn ik had. Ook zijn mn hechtingen gaan ontsteken (zo ook nu de binnenste oplosbare hechtingen accepteert mijn lichaam niet en probeert deze er zelf uit te werken ) Nu kamp ik met een borst ontsteking. Het houd voor mij een keer op. Ik merk ook dat ik er helemaal doorheen zit en ik trek op het moment helemaal niks meer ik ben echt waar kapot om 3 weken lang alleen maar met pijn te moeten leven, je dochter niet tevreden kan stellen omdat je punt 1 niet eens normaal kan zitten , mn borsten de 1 na de andere pijnlijke bobbel er in blijft schieten. Mn borsten zijn zelfs blauw omdat ik contant heb moeten blijven masseren en nu toch een borst ontsteking heb Ik heb er echt alles aan gedaan echt waar!! Was allang al blij dat ik ondanks de pijn toch nog heb kunnen afkolven voor de vriezer. Ik zit nu echt zwaar in de put en denk ook wel tegen een depressie aan
Lieve meid, al was het allemaal zonder problemen te gaan, als je geen.borstvoeding wil geven, wil je niet, klaar. Je hoeft je nergens voor te verantwoorden. Jammer dat het ondanks jouw inzet niet gelukt is. Het is helemaal niet zo makkelijk om te stoppen, ook al heb je pijn,zeker als je zelf eigenlijk wel door zou willen gaan. Heel makkelijk om te denken:dan stop je toch, maar zo werkt het niet......Ik kan me het schuldgevoel heel goed voorstellen, je hebt een beeld in je hoofd van hoe je het had gewild, je doet alles wat je kan, en als het dan zo anders loopt, is dat heel verdrietig! Ik heb bij nr 2 ook huilend aan de telefoon gehangen (met de lk), zo teleurgesteld dat het leek te mislukken allemaal. Heel intens! Wat ik al schreef, iedere moeder moet op steun kunnen rekenen, wat je keuze ook is. Je weet hoe je de b.o. moet aanpakken? Niet mee blijven lopen hè! Van overproductie naar stoppen in 3 weken, is best veel voor je borsten. Zorg nog even goed voor ze! Wat betreft het drinken: gebruik een newbornspeen, zorg dat de voeding echt minimaal 15 minuten duurt. Tussendoor een boertje laten. Niet liggend voeden, je kindje half rechtop houden.