Slechte moeder? Wel of geen suiker, wie praat er mee?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Proudmommy80, Jan 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Proudmommy80

Proudmommy80 Actief lid

Oct 17, 2015
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

De zus van een vriendin geeft haar dochter, paar weken ouder dan mijn zoon (9mnd), geen producten waar suiker in zit. Ik ben ook helemaal geen voorstander van het geven van suikers maar hij krijgt sinds kort ook wel eens een babykoekje van Nijntje en dagelijks een flesje water gemengd met diksap. Zij vindt dit absoluut niet nodig en nu voel ik me gewoon schuldig en een "slechte" moeder. Kan toch niet de bedoeling zijn?
    Wie geeft zijn kind ook wel eens iets waar suiker in zit of een potje bijvoorbeeld? Hij krijgt van mij vers maar ook potjes als dat zo uit komt of bij de oppas bijvoorbeeld.
    Hij wil geen water en thee dus vandaar de toevoeging van diksap aan het water.
    Wat geven jullie nog meer als tussendoortjes? Ik heb ook nog bio mais boogies. Vindt hij zalig. Baby rijstewafeltjes zijn nog een beetje moeilijk voor hem.

Ik heb 6 mnd bv gegeven en daarna nog een maand alleen ochtend en avond bv, daar ben ik reuze trots op.

Groetjes!

2. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Persoonlijk vind ik een schuldgevoel nergens voor nodig. Elk gezin maakt z'n eigen keuzes. En ik heb niks met de hysterie die tegenwoordig heerst rondom suiker.

Bij onze oudste hebben we het wat langer volgehouden om 'verantwoorde' tussendoortjes te geven. De jongste snoept nu wel eens mee met de oudste.

Ik vind het belangrijk dat de basis gezond is: brood met gevarieerd beleg, fruit, groente en niet te veel zoet drinken. Daarnaast hebben wij geen probleem met af en toe suiker in een koekje of snoepje.

Het is bij onze jongens vooral een kwestie van gezonde opties voorzetten, gisteren had de oudste na zwemles honger. Dan kan ik wel koek geven, maar ik heb lekker twee rijstwafels met kaas voor hem gesmeerd en dan eet hij dat met smaak op.

Ik heb altijd veel soorten fruit in huis (schoongemaakt in de koelkast), zodat we onze zoons altijd makkelijk en snel een gezond tussendoortje kunnen geven.

3. johanne

johanne Actief lid

Oct 15, 2012
    191
    0
    16
    Dit!

Ik geef mijn zoontje van 1,5 1 x per dag sapje. En hij krijgt ook een nijntje koekje. Maar de basis blijft gezonde voeding. Daar hoort iets lekkers misschien niet bij maar het hoort wel bij een normaal eetpatroon. Wat als hij groter wordt en ineens suikers ontdekt? Dat lijkt mij niet goed.
    Met mate en vooral gezond eten dus fruit, brood, groentes enz...en daarbij af en toe iets lekkers.
    Ik wil geen obsessie krijgen mbt suikers en dit meegeven aan mijn kind.

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Joh voel je absoluut niet schuldig!! Elke moeder doet het anders maar dat betekend niet dat de ene moeder beter is dan de ander.

Hier hebben ze tot een jaar bijna elke dag 2 potjes gehad (fruit en groente) en nog steeds krijgen ze soms Savonds een potje als ik geen zin heb om te koken.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het geven van suiker maakt je absoluut geen slechte moeder maar het is inderdaad nergens voor nodig, zeker zo jong niet. Ik heb een oppas baby van 1 die nog aleen water en borstvoeding drinkt en geen suikers krijgt, die kleine is tenslotte nog volledig tevreden met een cracker of rijstwafel of koekje van goodies. Bij ons zijn we met de oudste pas op school leeftijd en de jongste met 3 begonnen met suikers eten omdat je rond die leeftijd er niet meer 100% zelf conrole over hebt.

Het maakt je echt geen slechte moeder als je suikers geeft, maar zo bewust omgaan met voeding van je kindje vind ik zelf wel heel goed. Het voegt tenslotte niets toe ( een nijntje koekje dus, of diksap, ze wennen alleen maar aan dat zoete )

6. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik denk dat je om te beginnen het niet zo persoonlijk moet nemen dat een andere moeder een andere keuze maakt. Dit ga je nog zo vaak meemaken en wordt alleen maar lastiger ;)

Of je je kindje wel of geen suiker geeft moet iedereen voor zichzelf weten. Ik zelf ben erg voorzichtig met suikers. Mijn zoontje reageert er erg slecht op en doet het goed op zo min mogelijk suiker. Mijn dochtertje houdt niet eens van diksap dus dat is makkelijk. Dat betekend niet dat ze geen suiker krijgen, alleen niet standaard. Ik vind het geen probleem als ze wat lekkers krijgen op een feestje of een keertje bij opa/oma oid. Alleen het zit zo min mogelijk in hun dagelijkse voeding.
    Maar dat betekend niet dat een andere ouder het net als ik aan moet pakken. Dit is wat werkt voor ons, dit is waar ik tijd in steek. Wat een andere ouder doet of wil, staat hier los van.
    Het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt en waar je kindje goed op reageert.

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Je moet doen als moeder wat jij goed vind voor je kindje jij doet het zo een ander doet het zo.

Ik neig meer naar jouw kant. Een standaard koekje kan best in een voor de rest gezond eet gedrag. Het hoort bij de dag. Je maakt het niet meer speciaal. Grote kans dat hij/zij straks zijn neus voor het koekje op trekt het is niet meer speciaal.

Doe waar jij je goed bij voelt.

8. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Je moet je zeker niet schuldig voelen. Ieder zijn eigen opvoeding en zijn eigen ding.
    Ik snap die hysterie ook niet echt. Kom op, eens keer een koekje of een glaasje diksap. Daar worden zelf echt niet slechter van.

Dochter krijgt naast haar gezonde gevarieerde voeding ook diksap, daarnaast drinkt ze ook veel water dat scheelt, ze eet ook weleens een nijntje koek, of een liga. Ze vind tegenwoordig eierkoeken heel lekker en ze eet ook graag droge cracottes. Ik varieer daarom ook gewoon in deze tussendoortjes.

De enigste grote suikerbom die ze krijgt, is haar pyjamapap van Bambix.
    Ze heeft een snelle stofwisseling dus ze is anders niet genoeg verzadigd voor de nacht. We hebben het afgelopen maanden zonder geprobeerd, dat was echt een drama.

9. Vogeltje80

Oct 16, 2015
    57
    4
    8
    NULL
    NULL
    Vervelend dat je er schuldig onder voelt, dat hoeft helemaal niet. Iedereen zijn eigen keuze vind ik.
    Zelf heb ik mijn dochter net zo lang water gegeven tot ze om wat anders vroeg en kocht ik niet speciaal voor haar koekjes e.d. Als ze wat bij een ander of het kdv wat kreeg deed ik er nooit moeilijk over.

Maar ik heb wel diksap, aanmaaklimonade en koekjes in huis voor als er iemand langs komt en hun kind wil dat wel graag. Ik ga een ander niet in een hokje duwen en wil wel gastvrij zijn.

Inmiddelslust mijn dochter het ook wel hoor allemaal en krijgt ze het ook als ze erom vraagt. Of als een ander kindje het ook krijgt, dan bied ik het haar ook aan.

Er zit echt een verschil vind ik tussen met mate aanbieden (wat jij doet vind ik) en alleen maar zoetigheid geven. En volwassenen lusten toch ook weleens een sapje of een koekje?

10. Zolief

Zolief Fanatiek lid

Jan 2, 2012
    1,413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Ik heb wel gezonde tussendoortjes aangeboden tot ze ruim 2 was. Ze taalde niet naar koekjes. Nu nog niet perse. Ze vraagt zelf het meest om rozijntjes, fruit of dadels.

Doe waar jij je goed bij voelt!

Ideeën voor tussendoortjes; fruit, rijstwafel, volkoren cracotte, gekookt ei, dadels, gedroogde abrikozen, cranberry's, rozijntjes, stukje kaas, komkommer, tomaatjes, soepstengel, volle yoghurt/kwark, paprika.

11. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,336
    10,295
    113
    Niet schuldig voelen je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Onze uk is net 21 maanden en krijgt melk,thee en water.tussendoor cracotte, soepstengel ,rozijntjes maar ook wel eens half plakje peperkoek zonder suiker.

De koekjes zijn niet standaard maar af en toe moet kunnen. Met feestjes of op bezoek krijgt hij sterk aangelengde ranja of sap.

Wij hebben altijd voor hem gekookt en heeft nog nooit een potje gehad.

Persoonlijk vind ik suiker en zeker diksap / ranja koekjes onder de 1 onzin.
    Ik snap wel dat kindjes eerder suiker krijgen wanneer er meer kindjes zijn.

12. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Vooral het bovenstaande. ... ik zou bij mezelf nagaan waarom je je nu schuldig voelt?

Ik vond suiker ook helemaal niet nodig op die leeftijd, mijn kinderen genoten genoeg van Fruit en groente als tussendoortje.
    Maar ik bracht ze wel 1,5 dag per week naar kdv, en een ander deed dat niet. Maar als ik achter mijn keuze sta, is schuldig voelen nergens voor nodig..

Dit gezegd hebbende: ik zou hem wel aanleren om water te drinken! Met 9mnd is er nog geen sprake van lustikniet, en als melk dadelijk wegvalt zou hij dus de hele dag alleen sap moeten drinken..

13. Ilz

Ilz Actief lid

Apr 7, 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Niet schuldig voelen!! Op t kdv bij ons gingen ze poffers eten met de ouderen kindjes ze vroegen aan ons of onze kleine meid ook een poffer mocht.. NATUURLIJK!! Dit was de dag voor kerst.. Wij eten met kerst ook lekker dus zij mag dat ook ze was toen iets meer dan 8 maanden.. En ze vond t lekker haha.. Ik ben er niet streng in, vriendin van mij zei ook: huh mag ze dat van jullie?? Alsof de wereld vergaat wanneer een kleine iets zoetigs krijgt... Thuis verder eet ze gewoon lekker gezond 😀.. En ja bij opa's en oma's enz wordt ze soms verwend met een koekje.. Werden wij vroeger ook toch?!

14. Veera

Veera Niet meer actief

Geef zelf niet heel veel suikers, geen koekjes ofzo maar ze heeft ook wel eens een pyjamapapje of yoghurtje gehad. Thuis drinkt ze water maar op het kdv krijgt ze af en toe diksap. Ik lig er niet wakker van in ieder geval

15. Jen30

Jen30 Niet meer actief

Je moet je zeker niet schuldig voelen. Zo jammer dat we ons dit laten aanpraten. Ik weet er alles van.
    Ik doe nu echt zoals ik het wil, samen met mijn vriend dan hè.
    Mijn kind is net 1 en heeft vanmiddag heerlijk genoten van een ongezond "grote mensen koekje".
    We letten er op dat ze ze zo gezond mogelijk eet maar ik zelf vind een keer wat lekkers ook onmisbaar en gun mijn kind dat ook

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik zou je sowiezo niet schuldig voelen hoor!
    Ieder moeder maakt haar eigen keuze en wil het beste voor haar kind.

Hier ben ik tot 1 jaar wel terug houdend geweest met suiker, maar ik ben vanaf het begin nooit heel 'krampachtig' geweest. Dit bedoel ik overigens niet negatief, want iedere moeder maakt haar eigen keuzes. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat mijn zoontje niet helemaal geen suiker kreeg. Mijn moeder had bv. speciaal nijntje koekjes voor hem gekocht toen hij een maand of 8/9 was. Dan ga ik niet zeggen dat hij die niet mag, maar ik zeg bv. wel dat ik 1 koekje voor hem genoeg vind en dat we die andere dan graag mee naar huis nemen. Ik kom niet wekelijks bij m'n moeder. ;)
    Zoontje is nu 1,5 en krijgt 2x per dag een drupje limonade in z'n water en verder krijgt hij thee, melk of water. De limonade krijgt hij 's morgens en 'middags bij z'n tussendoortje.
    Tussendoortje bestaat hier 1x per dag uit fruit, meestal 's middags, maar zoontje is niet zo'n fan van fruit, moet nog steeds erg wennen aan de structuur dus veel eet hij er niet van. Maar ik bied hem op dat moment geen alternatief in de hoop dat hij ooit meer van het fruit gaat eten.
    Het andere tussendoortje is iets van een koekje en dat kan heel divers zijn. De ene dag een cracker, soepstengel of biscuitje. De andere dag een speculaasje, lange vinger, en gisteren zo'n kleine krakeling. Het is maar net wat ik in huis heb en hier is het nu al zo dat zoontje natuurlijk precies wil eten wat ik heb. Dus voor mij is het op zich ook goed, ik eet niet meer elke ochtend een 'grote' koek, want dan wil m'n zoontje dat ook en dat vind ik niet oke.
    Maar eerlijk... hij heeft hier pas ook heerlijk genoten van een halve stroopwafel en citroencake valt ook in de smaak. Maar zoiets krijgt hij echt maar hooguit 1x per maand bv. op zondag als wij ook vaak iets extra's eten.

17. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Hij krijgt potjes, krentenbollen en diksap. En 'snoept' mee van bitterballen en stokbrood als we lekker uit gaan.
    Het feit dat andere ouders andere keuzes maken vind ik helemaal best en betrek ik absoluut niet op mezelf. Ik doe wat mij goeddunkt en het zal me echt een zorg zijn wat iemand daar evt van vindt.
    Dat ligt dus ook echt helemaal bij jezelf en sterk in je eigen schoenen staan. Beste TS, waarom heb jij het nodig om je zo af te meten aan wat een ander doet of vindt?

18. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Eens met amdaa, ook wat betreft het water drinken. Het is echt wel handig als je kind water lust, anders wordt het straks de hele dag sap drinken.
    Wat voor thee heb je aangeboden? Wij zijn begonnen met babythee van Hipp (de variant met vruchten), die viel goed in de smaak. Daarna rooibosthee en fruitthee (eigenlijk zonder thee, want zonder theïne).

En voel je niet schuldig! Iedereen doet de dingen anders, dat ga je nog wel vaker merken.

19. Ailise

Ailise Lid

Dec 1, 2014
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook (bijna) geen suiker, zout of pakjes voor onze dochter van 20 maanden. Ik vind het niet nodig, maar iedereen zijn ding. Onze dochter kreeg ook geen taart op haar verjaardag (ze vindt een nijntje biscuit al een enorme traktatie - die krijgt ze heel af en toe). Verder moet iedereen het zelf weten. Een vriendin van mij geeft haar kind van twee elke dag een zoet toetje en koek, geen oordeel, maar ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen ;) je moet doen wat goed voelt voor jou. Ik vind het ontzettend meevallen! Een nijntje biscuitje is heus niet zo slecht en een beetje diksap ook niet. (zo lang ze er geen liters per dag van drinken)

Ik schrik er soms van dat dreumesen gewoon chips of snoep krijgen, of bij de Mac mee eten (op regelmatige basis) - of dat ze nog alle maaltijden uit kant en klare potjes krijgen...Maar ook daarvoor geldt; ieder zijn keuze...

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Niet schuldig voelen!

Hier ook vrij bewust met suiker en zout, maar dat betekent niet dat ze nooit een koekje mag ofzo. Jongste is nu bijna 1,5. En de oudste is dol op hagelslag, nou, dat vind ik echt wel prima. Ik ben niet anti-suiker, maar wel voor suiker met mate. Een beetje diksap en een koekje, echt geen overdreven hoeveelheid suiker!

Share This Page