Zat ik vanmiddag mijn consultatieboekje door te bladeren. Staat er vanaf 9 maanden... 3 maaltijden en 4 tussendoortjes Ben even gaan tellen, ontbijt, lunch en avondmaal, op die 3 kom ik wel. Maar tussendoor heb ik na de eerste fles fruit, dat is 1. En na de avondmaal (2 uur later) zijn laatste fles, maar dat word vast niet gezien als tussendoortje..? Wie komt er wel uit op 4 tussendoortjes? En wat bied je dan aan? Groetjes terra
Persoonlijk vind ik 4 tussendoortjes nogal veel. De hoofdmaaltijden en het fruit, die zijn het belangrijkst. Onze dochter krijgt ook niet zo vaak een tussendoortje. Toen ze 9 maand was, kreeg ze alleen nog maar fruit tussendoor. Later 's middags ook een ligaatje ofzo.
Ik vind idd 4 tussendoortjes ook veel. Heb vandaag liga 2e stap gekocht, kan hij ook mooi koekkluiven oefenen Maar dat is naast zijn fruit een 2e tussendoortje. Ik vind dat ik het eigenlijk prima doe met 2 en soms maar 1 tussendoortje. Sorry ego
Hier kwamen we tijdens zijn vreetperiode wel aan 4 tussendoortjes, namelijk 2 keer fruit, 1 keer een cracker oid en nog een flesje melk voordat ie naar bed ging. Nu zitten we op 3; 1 a 2 keer fruit, 0 a 1 keer een cracker oid en een flesje voordat ie naar bed gaat. Dat is trouwens echt een miniflesje van 60cc.
Hier kom ik ook meestal niet aan 4 tussendoortjes hoor! Lucas krijgt idd ook drie hoofdmaaltijden (pap, brood+fruit, warm eten), en tussendoor 's ochtends yoghurt, 's middags een fles en aan het eind van de middag een soepstengel met wat drinken. Een flesje tel ik dus voor het gemak wel mee, maar Lucas drinkt er bijna niet meer van, dus eigenlijk telt ie ook weer niet.... Zeker als je kindje nog twee flinke slaapjes maakt (zoals die van mij met 2x2 uur), heb je er gewoon de tijd niet voor om 4x iets tussendoor te geven! Ach, zolang je kind happy is, is het prima toch? Als ie honger heeft, meld ie zich wel... en volgens mij heeft het ook te maken met een soort maximum (om overvoeding te voorkomen en ook voor het behoud van de tandjes). Liefs!
en als je dan fruit geeft als tussendoortje, hoeveel geef je dan? vanmorgen had meneer aan 100 gram komkommer echt niet genoeg namelijk
Het ligt er ook wel aan wat de behoefte is van je kindje. Wij kwamen er gewoon niet aan toe toen ze 9 maand was, ze sliep toen nog vrij veel(nog wel 3x per dag). Als je een fles voor het slapen gaan ook meerekent als tussendoortje, dan kwamen we op ca. 3 tussendoortjes.
Ik geef fruit als toevoeging bij de broodmaaltijd, i.v.m. zijn ijzeropname (krijgt nog geen vlees), maar dan neem ik ongeveer een halve appel, mango of banaan, etc. Van kleiner fruit (bijv. een perzik) krijgt ie dan een hele. Daarnaast eet ie ongeveer 1-1,5 boterham. Toen ik nog fruit als tussendoortje gaf, nam ik ook ongeveer dezelfde hoeveelheden. Ligt er ook heel erg aan of je het pureert of in stukjes geeft! Ik geef Lucas nu stukjes (weigert gepureerd...) en dan is een half stuk fruit vaak voldoende. Als ik het pureer, eet ie zo een hele mango op... Liefs!
Ik heb altijd gehoord dat 5-7 voedingsmomenten genoeg is. Met 8 maanden kun je niet echt hoofdmaaltijden en tussendoortjes onderscheiden volgens mij. Maar je gaat wel steeds meer richting 3 hoofdmaaltijden en dan 2 tot 4 tussendoortjes. Dat zou je zo rond het jaar kunnen hebben vanaf 8 tot 12 maanden gaven wij fles met papgranen of boterham met fles melk fruit (1,5 - 2 stuks) boterham met halve fles melk liga/rijstewafel/stukje fruit+sap warme prak fles voor het slapen. Die late fles is vervangen door thee+melk na zijn verjaardag. 6 eetmomenten dus.
Wij doen het nu zo: ontbijt: 1 boterham met flesje 120/4 tussendoor: fruit/soepstengel met wat drinken lunch: 1 boterham met tuitbeker melk 120/4 tussendoor: fruit/soepstengel met wat drinken diner: groente met een klein laagje yoghurt (ong 100 cc denk ik) voor het slapen: fles 150/5 Als je dus de fles van 's avonds meerekent zitten we op 3 tussendoortjes, en ik zou er ook niet nog eentje in kunnen stoppen! Soms krijgt ze wel eens nog een soepstengel onderweg ofzo, maar meestal niet. Ik vergeet het ook wel eens, of ze slaapt er doorheen. Fruit krijgt ze wel elke dag, en sinds een paar weken eet ze dat heel goed dus krijgt ze altijd 1 stuk fruit (bv. een appel, banaan, kiwi, mandarijn, of een combi). Verschilt een beetje hoe groot dat is. Laatst hadden we mango, en dat heb ik in 3 porties gedaan met een banaan er doorheen. Dus ze eet dan in 1 keer een halve mango op Fruitmonstertje! CB zei hier dat ze ook 2 stuks fruit op een dag mocht als ze/we wilden, maar ze eet haar groenten helaas nog steeds erg slecht, dus ik probeer 's ochtends fruit te geven en 's middags iets kleins (soepstengel met wat drinken meestal, of een liga/rijstwafeltje). 's Avonds eet ze dus vaak zo'n 60-100 gram groenten, als ze in een goede bui is. Meestal eet ze met ons mee, dus dan kan ze eten zoveel ze wil, maar haar eigen porties uit de vriezer zijn vrij klein (60 gram) omdat ik het zonde vind om alles weg te gooien als ze geen zin heeft. Dat gebeurd nogal vaak, zeker bij andere mensen thuis, dus ik maak dan gewoon kleine beetjes. Ze krijgt altijd yoghurt, dus dat is dan een soort opvullertje voor wat ze niet eet qua groenten.. Helaas.. Maareehh, ik zou me niet zo strikt aan dat schema houden. Gewoon lekker je eigen ding doen!
Nou ja, zo zie ik dat. Maar je kunt het ook als niet zo zien eigenlijk. Ik zie het wel als iets extra's omdat hij op zijn leeftijd zo'n fles niet meer nodig heeft, maar je kunt het ook als drinken zien. En dat valt denk ik niet onder een tussendoortje
oke even tellen, ontbijt: papfles lunch: 2 boterhammen + klein flesje (als hij niet te lang slaapt hier een koekje met wat water) avondmaal: 200 gram groente/aardappels + 100 gram fruit laatste fles voor slapen gaan ik zit op 4 a 5 eetmomenten. ach hij groeit goed en is vrolijk... ik maak me geen zorgen. alleen jammer dat het dan zo in het cb boekje staat.
Dat CB boekje is natuurlijk ook maar een richtlijn Ze kunnen moeilijk alle opties/uitzonderingen uitsluiten Is er een reden dat je het fruit tijdens het avondmaal geeft en niet als tussendoortje? Is niet erg gangbaar namelijk en ook niet perse logisch (maar misschien heb je er een specifieke reden voor).
niet logisch? het is maar wat je gewend bent wij eten altijd fruit na het avondeten. hij heeft kma, dus toetjes als yoghurt en vla e.d. geven we niet, ipv daarvan doen we fruit als toetje.