Borstvoeding en flesboeding combineren ( standaard voeding)

Discussion in 'Flesvoeding' started by Sjakie22, Sep 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

Feb 13, 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Ik weet dat ze bij borstvoeding aanraden op de HA versie te geven i.v.m. o.a. allergieen. Vorige keer heb ik dat ook gedaan. Mijn borstvoeding kwam langzaam op gang.

Is het slecht om borstvoeding te combineren met de standaard versie?

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Waarom wil je combineren? Vanaf t begin combineren is niet handig, dit omdat je melkklieren dan niet genoeg geactiveerd worden en je dus idd te weinig melk zal hebben/ komt dus niet op gang net zoals bij de eerste denk ik? HA is idd beter, maar ik zou zeker de eerste maanden nniet combineren dit gaat je productie niet trekken.

3. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

Feb 13, 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Bij de eerste moest ik wel, omdat zijn lichaamstperatuur te laag was. De tweede of derde dag ben ik begonnen met kolven en elke keer aanleggen. Mijn melk productie was onvoldoende en ik heb twee keer een Lactatiekundige ingeschakeld, maar mijn productie bleef achter. Ik heb zelfs zo'n spray van de huisarts gekregen. Het was trouwens ook een stress periode. Toen hij twee dagen oud was moesten we weer naar het ziekenhuis vanwege een te hoge lichaamstemperatuur.

Ik heb het een half jaar volgehouden. Aanleggen, bijvoeding en kolven.

Dit keer wil ik ik goed voorbereid zijn. Bij de eerste had ik ook gern kunstvoeding in huis, omdat ik zo naief was en dacht ik ga toch borstvoeding geven.

Natuurlijk is de voorkeur dat ik vanaf het begin 100% borstvoeding ga geven.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of het 'slecht' is hangt van je kind af. Bij een verhoogde kans op allergieen (omdat jij, papa of grote broer allergisch zijn) wordt vaak HA geadviseerd (al zijn ze daar nu een beetje op aan het terugkomen).
    Het verschil tussen HA en standaard is dat in HA de eiwitten wat 'kleiner' of makkelijker verdraagbaar gemaakt zijn, waardoor theoretisch gezien de kans op een allergische reactie iets kleiner wordt.

Maar het is natuurlijk nog helemaal niet gezegd dat je het nodig gaat hebben! Elke zwangerschap, elke geboorte, elk kind is anders. Helemaal niet gezegd dat je deze keer met evenveel stress te maken gaat krijgen. Je weet van je vorige waar het mis kan gaan, en daarom kun je nu al gaan anticiperen. Wat tegenwoordig steeds vaker gebeurt is dat moeders die meegemaakt hebben dat een kind na de geboorte bijgevoed moest worden, al voor de geboorte kleine hoeveelheden colostrum kolven die ze in voedingsspuitjes invriezen. Moet een kind dan bijgevoed worden, dan is het niet meteen nodig om kunstvoeding te geven.
    Handigste is om nu al contact te zoeken met een goede lactatiekundige (eentje die voortkomt uit VBN of LLL - helaas lopen er in ziekenhuizen nogal wat rond die er een beetje met de pet naar gooien en die veel te gemakkelijk kunstvoeding adviseren), die je helpen kan die eerste cruciale dagen door te komen. Laat vooral ook meteen na de geboorte heel goed kijken naar het tongriempje en lipbandje - dat kan veel problemen voorkomen!

Mocht je toch kunstvoeding nodig hebben en er zitten geen allergieen in de familie, dan is standaard goed genoeg. Mocht er wel allergie in de familie zitten dan is het voor de veiligheid beter om bij te voeden met pepti of HA.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    hier vanaf het begin al moeten combineren en al heel snel overgestapt op volledige flesvoeding. ging prima! je kan ook extra kolven om je productie te verhogen :)

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes is een echte eye opener ! Kan je snel nog even doorlezen hoop ik. Ook in de kraamtijd heel handig. En jij kan dat gewoon zonder flesvoeding beetje positief blijven :)

7. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

Feb 13, 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Ik heb dat boek vandaag uit de kast gepakt. Bedankt voor de tip.

Share This Page