wanneer kolf apparaat kopen

Discussion in 'Voeding' started by lovewinnie, May 6, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    ik wil borstvoeding gaan geven, en als de kleine niet aan de borst wil ben ik van plan om te gaan kolven. nu is mijn vraag dus wanneer kun je het beste een kolfapparaat gaan kopen. kolven wil ik zowiezo ook gaan doen als we weg gaan, op visite of de stad in dus van pas komt hij altijd.
    nu zij een vrouw tegen mij dat er ook moeders zijn waarbij de voeding niet op gang komt of te weinig vitamines bevatten en je dus nog naar flesvoeding moet overstappen. z'n apparaat kost toch al snel 100 euro en vind het toch wel jammer als het straks in de kast ligt zonder dat hij ooit gebruikt is.

2. latoya1985

Mar 22, 2007
    17
    0
    0
    hoi,

ik ben nu bijna 23 weken zwanger, en heb hem al in huis, het kan idd zo zijn dat het borstvoeding geven niet op gang wil komen, maar komt volgens mij niet zo heel veel voor (denk ik hoor)
    groetjes!

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dat klopt echt niet... in de westerse wereld is practisch elke vrouw in staat bv te geven maar het is wel net hoeveel moeite je er voor over hebt. Als jij voor 200% voor bv gaat kan je mijn inziens heus wel een kolf kopen. Zoek wel goed uit wat voor kolf want er zijn echt een heleboel verschillende. Als de bv niet op gang komt of niet snel genoeg dan moet je "gewoon" vaker aanleggen maar mijn zoontje bijv. mistte z'n hap/zoekreflex bij de geboorte (randprematuur met 37wk) en ik heb de eerste 4 weken alles gekolfd en vervolgens met en cupje gegeven (geen flesje bij baby's die niet goed aan de borst drinken ivm met het verleren van de goede drinktechniek en verder zou ik niet onnodig flesjes geven als er er ook een borst inj de buurt is maar dat is meer berust op eigen ervaring)

Verder weet ik niet of je al een bv curcus hebt gevolgd maar dat kan ik je echt aanraden, ze geven daar ook info over kolven ed.

4. safian78

safian78 Actief lid

Jan 26, 2006
    428
    0
    0
    ik heb eerst een kolf gehuurd om te kijken of het lukte, het lukt niet bij iedereen net als borstvoeding geven. Nu het goed gaat heb ik er eentje gekocht, toen harko ongeveer een maand was, ik moet deze week weer werken dus dan heb ik hem echt nodig!

5. AnnaS

AnnaS Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    1,096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Nou ik had nog niet zon kolfaparaat in huis, maar een dag naar mijn bevalling heb ik hem wel gehaald.
    Ik had een heel slaperig meisje die gewoon nog erg moe was van de bevalling en dus dronk ze niet goed aan de borst en doordat ik terug getrokken tepels heb had Cecile geen grip, dus zo,n kolfaparaatje is dan wel idiaal om je borstvoeding op gang te laten komen.
    En met de stuwing dan ook idiaal even kolven om de druk er af te halen.
    Nu heb ik hem weer even opgeruimd want Cecile drinkt nu goed aan de borst wel met een tepelhoedje maar werkt prima!

Straks wil ik wel gewoon kolven als we een dagje weg gaan of als Cecile naar oppas moet.

6. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    Ik wil je uit ervaring een tip geven:
    ik had een handkolf gekocht toen ik zwanger was, ook voor naar het werk e.d.
    Nu lukte het kailynn niet om uit de borst te drinken en kwam mijn bv heel slecht op gang door een keizersnee.
    Ik heb toen als nog een electische moeten kopen omdat ik alles moest alfkolven en daardoor heb ik niks aan mijn handkolf gehad.
    Als je bevallen bent ga je nietr gelijk weg dus hoef je de kolf nog niet tehebben en als je ineens er 1 moet hebben kan je als nog beslissen welke het handigste is voor jou.
    Je kan je van te voren laten informeren en iemand er om sturen als je bevallen bent. moet je af en toe kolven is een handkolf goed en handig omdat je geen batarijen of stroom nodihg hebt en geluidloos is en moet je veel kolven is elctrisch fijner.

Maar 1 ding: koop er 1 als je bevallen bent en weet hoe alles gaat lopen.

succes!

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Ik was vast van plan bv te gaan geven. Maar Jarissa wilde na de geboorte helemaal niet drinken. Met heel veel moeite is ze uiteindelijk de fles gaan accepteren. Ik heb de eerste 2 weken volledig gekolfd. Dus iedere drie uur kolven. Dat kreeg Jarissa in de fles, aangevuld met fv. Na twee weken was ik het spuugzat. Eerst voeden (een uur mee bezig). Dan kolven (weer drie kwartier). Vervolgens verschonen/verzorgen. Dan had ik nog een half uur tot een uur voor het circus opnieuw begon. Na 2 weken dus de kolf aan de kant gegooid en volledig overgegaan op fv (een hele dag kolven leverde 1 tot 2 voedingen op).

Afijn, om op je vraag terug te komen. Ik had vooraf geen kolf gekocht. Toen duidelijk werd dat Jarissa de borst niet zonder meer (uiteindelijk dus helemaal niet) ging accepteren heb ik gekozen voor een electrische kolf. Zeven keer per dag kolven met een handkolf zag ik niet zitten. Mn vriend heeft er toen 1 gekocht, was zo klaar. Ik zou er dus voor kiezen om pas een kolf te kopen als je al bevallen bent. Of om er dan eerst 1 te huren misschien. Ik heb nu EUR 80,00 uit gegeven aan een kolf die ik 2 weken gebruikt heb. Veel geld. Achteraf wel de moeite waard hoor, ik weet dat ik alles heb geprobeerd om Jarissa aan de borst te krijgen en geef haar daardoor nu met een fijn gevoel fv. Als alles wel volgens plan loopt bij jou heb je pas later een kolf nodig.

Let ook op bij het kopen van een kolf dat je flessen passen op je kolf. Wel zo handig.

8. essepes

essepes Actief lid

Aug 18, 2006
    198
    0
    0
    Ik had mijn (hand)kolf al ruim voor de bevalling in huis, en ben achteraf heel blij dat ik hem al had toen de kleine er eenmaal was. Bij mij kwam de bv wat traag op gang en heb dus (naast heel vaak aanleggen) tussendoor ook nog gekolfd. Ook toen ik eenmaal last begon te krijgen van stuwing kon ik de kolf goed gebruiken om de druk eraf te halen.
    Als je er nog niet meteen 1 wil aanschaffen zou je er ook eerst eentje kunnen huren.

Liefs esther

9. AnnaS

AnnaS Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    1,096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Ik ben er mee eens dat je het beste een kolfaparaat kunt kopen na de bevalling, want dat heb ik ook gedaan.
    En een electrische is gewoon makkelijker, vind ik zelf.
    Cecile wilde in begin ook heel erg moeilijk drinken aan de borst, maar ik heb gelukkig onzettend veel geduld.
    En mijn kraamhulp zei dat bv een kunst is, de eene baby pakt het wel direkt en de andere baby moet echt aan de borst leren drinken.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kunt altijd eerst een kolf huren bij het groene kruis. De kraamverzorgster die hier gaat komen heeft ook een kolf bij zich (Avent) die moet je dan wel gelijk kopen.

11. Hier ben ik het niet mee eens, een nicht van mij die heeft nu 2 kinderen, bij beide kinderen borstvoeding gegeven...
    tot ongeveer 3 maanden...
    de rede van stoppen is geweest omdat haar voeding niet goed genoeg was, de eerste heeft toen op de IC gelegen omdat ze te weinig binnen had gekregen en dus ondervoed was, bij de 2e weer proberen want ze wou het heel graag, ook hier was de voeding uiteindelijk niet goed genoeg...

en geloof me ze stond er volle 200% achter!

12. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

Nov 5, 2006
    430
    0
    0
    Kijk ook verder, als je gaat werken en je werkt meerdere dagen in de week moet je overwegen om een dubbele electrische kolf te kopen. Scheelt bergen tijd. Ik heb een enkele gekocht (na de bevalling) en heb daar nu een beetje spijt van. Een dubbele was op het werk echt ideaal geweest.

Ben begonnen met handkolf van Medela (geleend van een vriendin) Die had ik al voor de bevalling in huis dus. Idd voor afkolven bij stuwing ideaal. Maar niet om lang te gebruiken. Krijg je een beetje lamme hand van.

Na vier weken heb ik een electrische gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Ben toen gaan oefenen met kolven. Heb er na twee weken 1 gekocht. Daar kolf ik nu elke ochtend mee (enkelzijdig, electrisch van Avent) En op mijn twee werkdagen de hele dag.

Ik zou hem dus niet kopen voor de bevalling en voor in de kraamtijd kijken of je er 1 van iemand kan lenen. Je hebt dan nog tijd zat om te gaan orienteren en je weet dan ook wat je nodig hebt.

Succes ermee Groetjes

13. Sam22

Sam22 Actief lid

Jun 28, 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    Voeding is altijd goed...het zal ws niet genoeg zijn geweest of een ander probleem...maar de voeding is altijd goed...vrouwen in de derde wereld die zelf ondervoed zijn kunnnen hun kindje toch ook BV geven kijk maar eens even op borstvoeding.com daar staan alle fabels op een rij

ff ontopic. Ik was er heilig van overtuigd BV te gaan geven. Ik had al voor ik bevallen was een ameda lactaline gekocht en heb hem de eerste dagen hard nodig gehad. aangezien ik op zondag bevallen was moest ik er dan 1 huren die zijn altijd van Medela en dat vind ik ondingen dus ik ben blij dat ik inmiddels de ameda in huis had

14. AnnaS

AnnaS Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    1,096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Een kolfaparaat is verstandig vanwege hygiene niet op bruikleen te nemen, vanwege spruw!
    Bij ons van Icare van het huurbureau deden het niet meer vanwege spruw, had anders ook eentje op bruikleen gedaan, maar daar ben ik heel snel anders over gaan denken toen ze vertelden dat vanwege spruw beter gewoon een nieuwe kunt kopen.
    En dat heb ik gedaan.

15. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Amen! Als dat kindje te weinig heeft binnegekregen is dat idd gevaarlijk maar dat had waarschijnlijk niet te maken met de voeding maar met bijv. de zuigtechniek. Je kan als moeder het redelijk in de gaten houden of de bv goed gaat (plasluiers, suf worden, drinktechniek), je kan tussendoor wegen voor je eigen gemoedsrust en twijfel je dan is er een lactatiekundige die met je mee kan kijken en advies geven.

16. Zeeuwsmeisje

Aug 9, 2006
    3,051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Over dat kolfapperaat huren. dat kan best hoor, ligt aan het soort apperaat. In het ziekenhuis bijv. kan je kolf gebruiken en dan hebben ze voor elke patient een eigen opzetstuk (waar je borst in/tegenaan zit en eigen slangetjes zodat de melk niet in aanraking komt het het apperaat verder.

Er zijn wel kolven die je tweedehands kan kopen dan hoef je alleen zelf die opzetstukjes ed te kopen maar bijv. een mini-electric zou ik niet gauw 2de hands kopen omdat daar melk bij de motor zou kunnen kopen en je niet alle onderdelen kan uitkoken (bijv. de motor waar dus melk in kan komen)

Dat met spruw is trouwens een beetje vreemd, als je bijv. een handkolf van avent hebt en die kook je helemaal uit dan is de spruw ook wel verdwenen, die schimmel overleeft water van 100graden niet hoor. Als je zelf spruw hebt gehad koop je toch ook geen nieuwe kolf

17. Suusje76

Suusje76 Bekend lid

Apr 8, 2006
    723
    0
    0
    Ik geef je de tip om te wachten tot na de bevalling. Dan weet je hoe alles loopt en welke kolf voor jou het meest geschikt is. De kraamhulp of het ziekenhuis heeft altijd een kolf die je kunt gebruiken bij nood.

Groetjes Suusje

18. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ik zou er nog geen kopen. Ik ben zelf namelijk heel blij dat ik dat niet gedaan heb.

Jarik wilde/kon niet zuigen. Dus heb ik de Symphony van Medela gehuurd en hiermee de bv op gang gebracht. je koopt daar trouwens je eigen setje slangen en toeters bij dus over de hygiëne hoef je je geen zorgen te maken.

Jarik bleef het maar niet snappen dus ik ben blijven kolven. Toen heb ik op mijn gemakje een goede kolf uitgezocht. Maar wel eentje die ik van tevoren echt nooit gekocht had! Nu was deze (PISA) echt nodig! Anders had ik dus met 2 kolven gezeten...

Bizar, dit is bijna mijn verhaal! Behalve dat ik na een week of 3 of 4 volledig op gekolfde melk zat. En het steeds beter ging. Nu geef ik nog steeds mm uit de fles en heb ruim 19 liter in de vriezer. Ik kolf nu 5x een half uur en dan tussen de 1200 en 1400 cc per dag (vandaar die vriezervoorraad).

19. liset

liset Actief lid

Aug 2, 2006
    223
    0
    0
    noord-holland
    Ik had voor de bevalling ook al een handkolf in huis. Na de bevalling hebben wij eerst 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Daar kolfde ik ook elke voeding af met een dubbele electrische kolf. omdat Milan niet sterk genoeg was om uit de borst te drinken. Dat ik later thuis wilde kolven kreeg ik het niet voor elkaar en heb toen toch een electrische enkele kolf gehaald. Achteraf heb ik dus wel spijt dat ik al een kolf in huis had. Want een kolf is meestal zo gehaald.

20. slingding

slingding VIP lid

Apr 9, 2006
    5,425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    Zelfs nu ik 4.5 maanden domperidon slik (hhogste toegestaande dosering) krijgt ze nog niet genoeg en kolf ik 120 ml terwijl ze 200 drinkt en krijst ze nog na elke voeding van de honger en laat ze vroegtijdig los dit begon bij de voeding van 23.00 uu toen al om 19.30 en pas terug ook bij die van 16.00 uur en nu zelfs al bij de voeding van 12.00.
    Door de doperidon blijft de productie op peil maar het peil blijft te laag.
    Ik begin ook last te krijgen van zo lang domeridon slikken.
    Ik kan wel kost wat het kost bv willen blijven geven maar we beleven er op het ogenblik geen plezier van en ze heeft het kost wat het kost toch 5 maanden zoveel mogelijk gehad en nu bouw ik langzaam af!
    En al die verhalen laten mij weer twijfelen hoor...
    maar het is beter voor beide scheeld haar een hoop huil momenent en mij medicijnen in mijn lijf en stress.
    Ik heb me met meer dan 200% ingezet kan ik zeggen ik heb alles gedaan wat in mijn macht zat heb zelfs een maand verlengt bevallingsverlof genomen omdat ik zo graag bv wil geven maar ik heb gewoon niet genoeg!

Share This Page