Wij geven vanaf de geboorte etos ha. Ze heeft altijd al moeilijk gepoept. Door omstandigheden in overleg met de kinderarts hebben we pepti geprobeerd. De ontlasting was heel dun..! Maar nu weer terug naar etos ha, omdat de pepti niet werkte. Maar de ontlasting is dus ook week dik, groen en vaak kleine beetjes. Kan het zijn dat hetdoor de ha komt? Zou ze dit met standaard of forte ook hebben? Ik weet dat er omneo bestaat, maar dat is ook deels ha en dus ook lichter verteerbaar. Als we overstappen van voeding, dan moet het beter vullen, want ze zit al een tijdje aan de max. Ze krijgt namelijk 7x 135 ml. En dan nog 10 cc extra water in elke fles. Wat zouden jullie doen? En hebben jullie nog andere tips tegen moeilijke ontlasting? En zouden jullie eerder naar standaard of naar forte overstappen, aangezien ze al om de krap 3 uur komt voor de fles met h.a.?
Kruidvat hypo allergeen is een combi voeding, HA en voor krampjes/moeizame ontlasting. Hier kon mn zoontje ook niet normaal mee poepen, dikke drollen! Friso HA kreeg hij gewoon zachte ontlasting van.
Mijn dochter poept met Friso HA soms dagelijks, soms twee dagen niet. Soms is het hard, een soort klei, en soms is het zacht. Soms bruin, soms groen. En soms is het van alles een beetje, dat zijn de meest interessante poepluiers Ik weet dat HA voeding vaker groene ontlasting geeft. Maar verder kan ik je vragen eigenlijk niet beantwoorden...
Wat werkte er precies niet aan de pepti? Babypoep hoort heel dun te zijn, dikke poep kan op KEA wijzen. Dus als de poep dik is met HA, dan lijkt mij eerder dat de HA niet HA genoeg is. Standaard of forte maakt dan de boel alleen maar erger.
Pepti maakte de klachten niet beter. Alleen de ontlasting dus. De ka vond dat er te weinig aanleiding was voor kma, helemaal omdat pepti niet echt wat deed dus. Ik heb ook goede dingen over biobim gehoord. Maar dat is ook licht verteerbaar, dus zal ze straks ook niet voldoende verzadigd mee zijn. Wat vinden jullie van olijfolie door de fles? Zou dat helpen? Of valt dat dan ook onder bijvoeding?
Als ik jouw stukje zo lees, dan komen er een aantal vragen/opmerkingen naar boven bij mij: - Waarom geef je HA voeding? Om allergieën te voorkomen? Dan kun je niet overstappen op Forte of Standaard voeding omdat dan het hele effect weg is. - Ik zie dat je dochter 3 maanden is en 7 flessen per dag krijgt. Waarom geef je haar niet minder flessen met meer inhoud? Hier sliepen ze na 8 weken door en kregen ze dus 5 flessen met 150/180 cc water en 5/6 scheppen voeding. Tussen de voedingen zat dan 4 uur (ongeveer dan hè) - Groene, wat dikkere ontlasting is vrij normaal bij HA voeding. Ik heb zelf 1 keer olie in de voeding gedaan, omdat mijn oudste ook niet wilde poepen, maar nooit meer. Vond het zo zielig voor hem. - Wat zegt de KA over de moeizame ontlasting?
En overstappen naar een ander merk? Wij gebruiken Groeie Start HA (Nestle) en hier doet onze kleine het heel goed op. Dit is ons toen aangeraden en sindsdien gaat het goed met de ontlasting.
Dankjewel voor de reacties. Ik zal proberen overal antwoord op te geven: We geven ha omdat mijn man vele allergieen heeft. Maar als we overgaan naar standaard of forte zijn we dat 'kwijt'. Dat besef ik. Maar een kindje wat goed poept en geen honger heeft vind ik dan toch belangrijker, want ha is niet perse bewezen dat het werkt. De 7 flessen heeft zeker geen voorkeur. Mijn zoontje zat voor 6 weken op 6 voedingen en daarna door het doorslapen op 5. Ook om de 4 uur. Maar bij mijn dochtertje gaat dat echt niet. Ik wil de flessen wel ophogen, maar de vorige keer dat ik dat deed, maakte het geen verschil met hoe snel ze weer kwam. En door de hoeveelheden die ze krijgt, kan ik het niet te vaak en lang proberen, want dan gaat ze over de liter per dag heen. @kyra: wat was er zielig aan olijfolie door de fles? Valt olijfolie onder bijvoeding dan? Dat de ontlasting groen of zelfs soms bijna tegen zwart aan is vind ik niet erg, als ze er maar geen last van heeft. En dat is wel zo. Ze heeft ws verborgen reflux met bijbehorende klachten. Hiervoor krijgt ze zantac maar of het verschil maakt, dat hebben we eigenlijk niet duidelijk kunnen zien. De belangrijkste klachten nu nog zijn moeilijke ontlasting, onrustig zijn, veel scheten laten, krampen?, moeilijk in slaap blijven, overstrekken. Wij lopen nu ook bij een manueel therapeut en zij geeft aan dat de dingen die ze in haar lichaam voelt, erg overeenkomen met het kiss syndroom. Dus we hopen dat haar behandelingen de onrust en het overtrekken weg neemt. Maar na veel lezen op internet zijn een aantal voedingen een optie geweest. Biologische voeding of omneo of extra care. En ik denk dat we nu voor kruidvat extra care gaan. Zou dat veel verschil maken met nutrilon omneo? Als we deze voedingen kiezen, dan blijft het ha en zou het de ontlasting kunnen helpen. Al hoop ik dat het hongerige niet erger wordt...!
Dat hongerige kan heel goed door de reflux komen, maar dat weet je misschien wel. Dan is het niet echt honger, maar de behoefte om pijn in de slokdarm of brandend maagzuur te verzachten met de melk. Geeft je uren na de voeding soms nog melk terug, boert ze dan nog flink, of zie je haar nog eten wegslikken? Dan zit ze nog vol en vraagt ze dus geen eten vanwege honger maar vanwege onwelbevinden. Dan zijn er andere trucs om de pijn te verminderen en haar in een ander ritme te brengen. Vergis je ook niet wat een energie het kost om niet lekker te zijn door de reflux en eventueel Kiss, en om zo moeizaam te slapen. En zouden de medicijnen geen problemen kunnen geven met de ontlasting, als bijwerking?
Zoonlief kon hier juist bij de kruidvat extra care niet poepen, omdat dit ook een voeding was voor moeizame ontlasting en krampjes. Hij kreeg er echt dikke groen gele keutels van. Ik zou niet op eigen houtje gaan overstappen, maar overleggen met KA, CB of de voedingsadvieslijn.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. We geven tegen de reflux zantac. Volgens de ka zijn er weinig bijwerkingen. In de bijsluiter staat niets over de stoelgang. We hebben verder het bedje omhoog en houden haar na de voeding een tijdje omhoog. Ze boert zeker heel vaak later nog, maar volgens mij niet vlak voor een volgende voeding weer. En spugen doet ze bijna niet, ze heeft ws verborgen reflux. Heb je nog meer tips? Ik vind het er echt uit zien als honger, wat ze aan ons laat zien. We hebben nu kruidvat extra care gekocht en gaan daar denk ik morgen mee beginnen. Zou je in één keer overstappen of mengen? Het slapen laten we ook wat meer los. Lukt het iet dan blijven we bij haar, of gaan we haar in de wagen wiegen of anders in de draagdoek of draagzak. Want bij ons zijn wil nog wel eens helpen.
Ik zou eerst mengen, dat heb ik ook gedaan toen ik van borst op kunst overstapte en bij ons ging dat goed. Goed rechtop voeden, dat kan met d.ifrax. Qua slapen: mijn dochter doet één slaap per dag in de maxi cosi. Dat heeft de kinderarts ons geadviseerd. Ze mocht er van de ka wel de hele dag in slapen, kon volgens haar weinig kwaad als ze tussendoor maar lekker languit mag spelen. Die slaap in de mc duurt vaak ruim 3 uur! Speentje, knuffeldoekje, hydrofiel over haar beentjes (mc is warm slapen dus niet te warm maken) en muziekdoosje aan... en dan slaapt ze zo! Dus dan rust ze tenminste eens per dag echt goed uit en kom je ook zelf even tot rust. Nu we een paar weken verder zijn proberen we het weer wat af te bouwen en dat gaat redelijk goed. Mijn dochter wordt als ze in een bed slaapt vaak na drie kwartier wakker en lijkt dan écht wakker. Maar als ik nogmaals de speen geef, de knuffel erbij doe en het muziekdoosje aandoe slaapt ze toch vaak nog een uur erbij. Ik kan moeilijk voor je bepalen of ze honger heeft of vraagt vanwege de reflux. Ik weet dat sommige refluxkindjes het beste gedijen op de hele dag kleine beetjes eten en andere juist op een paar keer per dag flinke porties. De ka adviseerde mij minder vaak te voeden zodat haar maag tot rust kwam. Bij mijn dochter werkte dat al binnen een dag. Wij hebben haar voeding ook verdikt en dat gaat ook goed. Maar verder heeft ze het niet heel erg, want we gebruiken geen medicijnen. Succes!
Oja, indikken met jbpm van natufood doen wij ook. Wij gaan vanavond proberen een groter fles te geven en dan kijken wat ze daarmee doet. In de mc slapen doet ze amper. Dan moeten we wel al een poos rijden in de auto. Ze slaapt normaal namelijk op de buik. Soms kan ze heel goed slapen en soms heeft ze een slechter moment of slechtere dag. Soms slaapt ze 2,5 uur, soms 45 min. Ik probeer ook altijd nog eerst de speen te geven vooral na een korte slaap. Ik doe dat desnoods 6x. De ene keer helpt dat, de andere keer niet. Vaak heeft ze dan te veel krampjes ofzo. We gebruiken ook difrax. Bij mijn zoontje hebben we ook omneo gebruikt. Nu dan dus vanaf morgen extra care van kruidvat. Maar bij de omneo raakte de speen steeds verstopt. Heel irritant. Toen hebben we uiteindelijk de voeding heel erg ingedikt en speen m gebruikt. Dat ging toen goed. Dus dat kunnen we nu ook doen als het hetzelfde gaat bij de extra care voeding. Ik ben trouwens echt niet voor de mc en lang gebruiken zeg maar. Maar nu sinds mijn dochtertje, snap ik heel goed dat mensen soms keuzes maken die misschien niet de voorkeur hebben.maar als dat maakt dat je kindje tevreden is: dan is dat vele malen belangrijker he! Ik denk dat we dan toch maar gaan mengen, maar wel in 1 dag overgaan. Helemaal omdat het anders waarschijnlijk erg zoeken wordt naar het gebruik van jbpm en de soort speen. As de fles dat vaak te snel gaat of steeds vastloopt heb je ook geen relaxt overstappen. Bedankt voor het meedenken iig!
De klachten die je noemt vind ik toch wel erg op allergie lijken. Hoe lang heb je pepti gegeven? Soms zie je pas na dik twee weken echt verandering, en soms heb je ook bij pepti nog een reactie en werkt iets sterkers zoals nutramigen beter. Reflux en allergie gaan vaak hand in hand.
Ja ik ben ook niet 100% overtuigd hoor. Maar de ka vind er niet genoeg aanleiding om iets als neocate te geven. Kan de ha ook een machteging voor neocate geven?