Hallo allemaal! Ik krijg verschillende verhalen te horen of wat je het beste kan doen als je kindje een jaar is geweest. Wij geven nog steeds Nutrilon 2, maar ik hoorde dat je ook gewone melk kan gaan geven. Bij Nutrilon zelf gaven ze aan dat dit absoluut geen goede keuze is, en dat je sowieso tot 3 jaar groeimelk moet blijven geven. Maar ik hoor eigenlijk van niet één iemand in mijn omgeving dat ze dit zolang hebben gedaan. Wat doen jullie? En neem je eventueel volle of halfvolle melk?
Het is inderdaad een heel slechte keuze voor de aandeelhouders van Nutricia als kinderen niet tot minstens hun derde kunstvoeding krijgen. Maar voor kinderen, voor jouw portemonnee? Volkomen onzin. Als jij Nutricia aan omzet wilt helpen, prima. Maar nodig is het niet. Vanaf 6 maanden mogen kinderen al beginnen met aangezuurde zuivel, vanaf 9 maanden mag naast hun melkvoeding ook gewone koemelk onderdeel uitmaken van hun menu (eerste weken wel aangelengd met wat water). Na een jaar is het echt klinkklare onzin. Groeimelk is gewoon chemisch bewerkte koemelk. Ze hebben de dierlijke vetten vervangen door plantaardige vetten (nergens goed voor), er zijn extra suikers aan toegevoegd, en zit een smaakje aan. Het enige 'extra' is vitamine D (maar die moet je toch al geven) en ijzer (haalt kind dat normaal eet uit z'n gewone eten)/
Tja, ik mag Tim allang gewone melk geven maar ik geef nog steeds Kruidvat nr 3 omdat ik er geen druppel gewone melk inkrijg. Ik probeer het bijna iedere dag maar hij weigert pertinent.
Ik dacht dat er ook nog andere voedingsstoffen in de nutrilon zaten. Wij gaan iig de ochtendfles nutrilon 4 geven en 's middags/'s avonds dan gewone melk proberen. Wel uit een fles nog steeds. Melk uit een tuitbeker bijvoorbeeld werkt (nog) niet.
Die illusie wekt die fabrikant ook graag en ze geven ook om die illusie te blijven wekken graag veel geld uit aan idiote reclames (denk aan die kindjes met van die straling om hun heen, of moeder van sofietjes op het KDV die door de leidster (die er als een dokter in witte jas uit moet zien) welke moeders type nuchtere ouder ('mijn kindje is al groot, dus drinkt dat niet meer) proberen over te halen het wel aan te schaffen, want je wilt toch het beste voor je kindje??) Gewoon reclame op het gevoel van de ouders inspelen. We willen nl allemaal het beste voor onze kinderen en die reclames weten het zo te bregen dat je je kind wat tekort zou doen als je niet dat product koopt. Maar het is echt dikke vette onzin. As je je kindje tot 3 jaar wilt beschermen met extra voedingstoffen zul je bv 'moeten' geven. Die stoffen zijn nl niet in een pak poedermelk te stoppen. Hier nog twee maal daags bv, maar wij geven haar ook (biologische) volle melk+yogurt. We hebben voor ons kindje nog nimmer een pak kunstmelk aangeschaft. Als ons meisje 18 maanden is stop ik met de borstvoeding en wij gaan dan gewoon lekker door met gewoon bio melk+yogurt.
Ja, die kindjes met zo'n blauwe straling er omheen...haha...echt onzin! Er is nu zelfs kleutermelk (oid) te krijgen, ook van die poeder... En natuurlijk vindt Nutricia het érg onverstandig om bij 1 jaar over te stappen om gewone koemelk, maar niet zo zeer vanwege je kindje, maar wel vanwege hun portemonnee!! (en ten koste van de jouwe) Hier bij 11,5mnd overgestapt op koemelk (volgens mij mag je overstappen vanaf een maand of 10-11??), meestal halfvolle omdat wij die ook drinken. Verder krijgt ze volle franse kwark of volle yoghurt...
Hangt af van hoe goed hij eet en of hij bijvoorbeeld allergieën heeft. Maar in principe kunnen kinderen, die gezond zijn en gevarieerd eten na een maand of 9 rustig overgaan op gewone koemelk. Vitamine D moet je tegenwoordig toch al altijd bijgeven. Na een jaar is kunstvoeding echt onzin. Na maand of 9 wordt fles ook afgeraden door tandartsen en logopedisten (bij normale gezonde kinderen, er blijven uitzonderingen), i.v.m. de kaakontwikkeling, mondmotoriek en spraakontwikkeling.
Hartstikke bedankt ! Hij eet geweldig ; 1e fles uur of half 8 direct nadat hij wakker wordt 210/7. Uur of 9.30 een fruit hapje vaak vers zo nu en dan uit haast een potje. Uur of 12.30 2 boterhammen met beleg. Uur of 15.00 en rijstewafeltje, wortelchips, komkommer, tomaat of iets anders ff tussendoor Uur of 16.30 avondeten (vanavond 2 stronken lof en 2 kleine aardappeltjes) en af en toe een toetje ligt. Dan om 19.30 zijn laatste fles 210/7. Tussendoor natuurlijk zijn drinkbeker. Hij wordt 's ochtends wakker en "moet" dan echt zijn fles. Denk dat ik die er wel af krijg want eerlijk gezegd zal dat mij meer moeite kosten dan hem (lees uit bed komen boterham smeren in de kinderstoel en geven) ik vind het namelijk heerlijk om nog even te blijven liggen (man maakt de fles). Maar 's avonds wow hoe krijg ik die eraf? Kan ik hem ook wat gewone (warme) melk geven in bijvoorbeeld zijn tuitbeker voor het slapen gaan? En die tuitbeker he die tuit van Lemmy zijn tuitbeker is zacht net als een speen is dan een harde tuit ivm spraak enzo niet beter? Sorry voor het lange verhaal, maar dat ik jouw eigen schuld moet je maar niet zoveel weten
Je kan 's avonds ook thee met een beetje melk gaan geven. Begreep van mijn moeder dat ik dat altijd heerlijk vond.
Als ik ook even mag reageren: Die laatste fles/ melkvoeding ging er bij ons geleidelijk vanzelf af... Ook daar had ik zelf meer drama van verwacht dan dat het uiteindelijk opleverde! Ze heeft hem eigenlijk helemaal niet gemist! Ze was toen wel bijna 15 maanden... Misschien kun je dan inderdaad steeds wat minder melk geven in een tuitbeker, of op een gegeven moment wat gaan mengen met thee?? Hier drinkt ze na het tanden poetsen nog een bekertje water en gaat dan slapen... Hij eet verder prima zie ik! Als je moeite denkt te hebben met de ochtenden kun je ook eerst granenpap maken??? Is ook een goed ontbijt hoor! In het weekend of op vrije dagen kun je dan rustig met hem een boterham eten beneden... Zo deed ik het in ieder geval en op een gegeven moment zit je gewoon iedere ochtend aan de boterham met hem! Je groeit er vanzelf in!
Sluit me bij de andere moeders aan. Je kind doet het zo te zien prachtig. Voor de avond zou je inderdaad wat rooibosthee met een wolkje melk kunnen geven. En pap is een prima ontbijt, de een houdt meer van pap, de ander houdt meer van brood. Kan allebei.
Over die laatste fles: maakte ik me ook onwijs druk om, en om niks! Goeie eter, altijd alles op en ineens is dat over. Eet nog steeds niet slecht hoor maar echt n stuk minder. En die fles geef ik nu maar n heel klein beetje melk 50cc met 60cc water meer voor t rust en knuffel moment en omdat t bij t slaapritueel hoort. Maar hij drinkt hem bijna nooit leeg, soms wel, maar dan heeft hij gewoon dorst. Vaak maar een paar slokjes. Dat was voorheen echt ondenkbaar! Rooibos met melk kan idd ook, wilde ik ook gaan doen maar ivm hevige.verkoudheid nog niet gedaan.
ik heb altijd zo gedacht: voor de echt 'nodige' voedingsmiddelen wordt geen reclame gemaakt. voor de zoete babypapjes, peuter/dreumes/kleuter melk, rare koekjes en zoete drankjes wel.
Aaah dames dank julliewel ! Ik heb nog anderhalve bus nutrilon staan dus die ga ik eerst eens opmaken. Dan ga ik denk ik idd naar thee met een beetje melk ofzo. Ben benieuwd!
Die laatste fles ging er bij ons eigenlijk vanzelf af. Eerst ging onze dochter tussen het avondeten en haar laatste fles heel moeilijk slapen: soms 30/45 minuten, maar soms helemaal niet. Op een gegeven moment ging ze na het avondeten meteen slapen. Een paar weken later moesten we haar echt een uur na het normale tijdsip wakker maken voor die laatste fles. Toen dat een week zo door ging hebben we haar gewoon een keertje níet wakker gemaakt en toen sliep ze tot de volgende ochtend. Sindsdien geen laatste fles meer gegeven. Mijn tip is dus: wellicht ga je vanzelf aan het ritme van je kind zien wanneer die fles er af kan.
Harde tuit beker doet die kleintjes vaak zeer.. (hier iig want de boventandjes komen erdoor) en ze wil echt niet uit de harde tuitbeker drinken.. alleen maar uit de zachte beker
Ik heb in het begin half om half gedaan. En opwarmen wil ook helpen. Nummer 3 is volgens mij gezoet, dus dan is de overgang naar gewone melk extra groot.
De avondfles eraf was hier wel moeizaam. Mijn dochter heeft lang haar fles gehad, later ben ik overgegaan op een beker warme melk (goedkope tuitbeker van Hema). Nu drinkt ze 's avonds altijd een kopje thee (dochter is 3,5 jaar).