Misschien kan iemand mij helpen.. ik ben me aan het oriënteren op flesvoeding. Nu zei de vk tegen me dat als we flesvoeding willen gaan geven, we het beste hypoallergene kunnen geven ivm eczeem en hooikoorts in de familie. Als ik hier informatie over op zoek, lees ik dat hypoallergeen achterhaald is. Met mijn zoontje hebben we geen hypoallergene flesvoeding gebruikt en ook weinig problemen ondervonden. Hij had wel een hele droge huid en wat lichte eczeem in zn gezichtje, maar dit hebben we kunnen verhelpen door vette creme te gebruiken. Nu ben ik dus erg benieuwd of iemand hier meer van weet....
Het is zeker bewezen dat hypoallergeen achterhaald is. Ook in het zkh gebruiken wij geen hypoallergene voeding meer, tenzij ouders dit specifiek wensen dan bestellen we dat.
dirksmama, ik twijfel niet aan mijn vk. Maar had al andere verhalen gehoord en gelezen, namelijk dat het achterhaald is. Vandaar hier ook mijn vraag. En een vk is niet gelijk een voedingsdeskundige he. Bedankt voor je reactie Tralala, werk je zelf in het ziekenhuis?
Ik heb ook gehoord dat het achterhaald is. Maar hoe het precies zat weet ik niet meer. Wij gaven ook ha ivm eczeem en hooikoorts in mijn familie. Volgens mij horen vallen dat het daar niet tegen helpt.
Het is absoluut niet bewezen dat HA niet werkt. Maar het is ook niet bewezen dat het wel werkt. De meningen zijn enorm verdeeld en gebaseerd op theorieen. De theorie dat het misschien wel niet werkt heeft momenteel de overhand, maar dat kan zo weer omslaan. Daar staat tegenover dat er zeer veel ouders zijn die bij hun kind (volledig onwetenschappelijk) wel verschil bemerkten. Het is niet achterhaald maar wel omstreden (was het altijd al). Het schijnt dat de standaard van nu meer HA is dan 20 jaar geleden. Ziekenhuizen hebben trouwens volgens mij nooit brood gezien in HA. Toen mijn kinderen geboren werden was er alleen standaard in het ziekenhuis. Mijn oudste is daarmee bijgevoed en heeft een koemelkallergie. Bij de jongste kwam er pas na een enorme scene op de kaart te staan dat er indien bijvoeden nodig was er pepti gegeven moest worden. HA hadden ze niet.
Ook ik vraag mij af.... waar is dan dat onderzoek? Waar staat dat gepubliceerd? Er wordt erg veel geroepen, maar bewijzen? Maar goed.... hier beide kinderen tot 6 maanden op HA flesvoeding vanwege de allergieën van de vader. De oudste heeft wel eczeem gekregen vanaf ongeveer 4 maanden, is nu met Avène onder controle. De voorbode van de eczeem was duidelijk de berg die maar bleef. De jongste heeft geen berg (minimaal boven de wenkbrauwen in de eerste paar levensweken) en ik ben benieuwd wat dat gaat geven. Onze kinderarts zegt dat HA voeding na de 6 maanden geen zin meer heeft, dat je dan op gewoon over kunt gaan. Ik geef wel HA voeding in de hoop dat het helpt.