Nachtvoeding afbouwen

Discussion in 'Flesvoeding' started by mumtobe21, Oct 31, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

Dec 6, 2008
    9,208
    1
    38
    Ons mannetje is vandaag 3 weken oud en aangezien hij nu overdag meer gaat drinken krijgt hij met een 7e voeding (een nachtvoeding) teveel (volgens de richtlijnen ;) )

Nu zijn we bij onze dochter de nachtvoeding in de kraamweek al gaan afbouwen in aantal cc's.. elke nacht 10cc minder en uiteindelijk had ze 'm helemaal niet meer nodig en sliep ze lekker door.

Nu wil ik dus hetzelfde gaan doen bij ons mannetje en hebben we sinds zaterdag de flesjes opgehoogd van 90+3 en teruggieten naar 90cc naar 90+3 (zonder terug te gieten, dus krijgt hij 100cc) zodat hij over de hele dag 70cc extra binnen krijgt en we dus de nachtvoeding af kunnen bouwen naar 20cc zonder dat hij in 24 uur minder melk in cc's binnenkrijgt

is het nog te volgen? ;)

maar nu drinkt hij dus alle 7 flesjes (van 100cc) met smaak op en zijn we de nachtvoeding nog niet aan het afbouwen.

hoe doen/deden jullie dat?

2. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow joh ik zou echt nog niet Denken aan het afbouwen van de nachtvoeding!

hij is pas 3 weken! mijn mannetje drinkt nog steeds vaak wel 2x snachts!

Ik zou gewoon eerst kijken wat er gebeurt als je bv de laatste fles voor het avond/nachtslaapje opghoogt naar 120+4

en dan kan je bv overdag ook alle flessen 120+4 gaan geven, als hij dit gewoon opdrinkt

wie weet heeft hij dan minder honger snachts?

maar ik zou nog niet fanatiek bezig zijn met het afbouwen van de nachtvoeding hoor, zou hem gewoon lekker geven waar hij zin in heeft

ligt er natuurlijk wel aan hoe zwaar hij weegt en hoeveel hij mag hebben, maar als hij snachts toch honger heeft kan je hem moeilijk niets geven lijkt me :)

3. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

Jun 21, 2010
    2,661
    5
    38
    Zo, dat is nogal wat werk om het op die manier af te bouwen zeg..!!!

Wij zijn sinds een week ongeveer over gegaan op 5 x 135. Ik merkte gewoon dat hij echt behoefte had aan meer. Het ging een paar dagen heel goed en hij had genoeg aan de 135.

Nu sinds een paar dagen heeft hij opeens behoefte aan meer en kom ik uit op 6 x 135. Maar nu drinkt ie niet alle flesjes van 135 leeg. Waarschijnlijk wil hij dus gewoon wat vaker iets minder drinken. Maar ook in de nacht drinkt hij keurig 135 leeg.

Ik hoop dat hij snel doorslaapt en overdag dan iets meer wil drinken, maar zolang hij zijn flesjes niet helemaal leeg drinkt, zal dit nog geen zin hebben om af te bouwen, want ik kan overdag dus niks meer aan bieden dan hij al heeft.

Ik denk dat hij het zelf wel aangeeft wanneer hij geen nachtvoeding meer hoeft en je hier zelf weinig aan hoeft te doen eigenlijk. Zolang hij het nodig heeft, zou ik het gewoon geven.

4. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

Dec 6, 2008
    9,208
    1
    38
    Verder ophogen is geen optie aangezien hij nu al meer krijgt als dat hij mag.

dat hij pas 3 weken is dat weet ik ;)
    maar onze kraamhulp bij onze dochter heeft ons verteld dat een nachtvoedingook gewenning is
    en bij onze dochter werkte het afbouwen in de kraamweek al erg goed!

hij weegt nu 3,5e kilo en
    natuurlijk laat ik hem geen honger lijden als hij echt aangeeft honger te hebben maar bij onze dochter was
    het dus ook zo dat het een beetje in haar systeempje zat en ze dus alleen wakker werd voor een slokje want
    uiteindelijk maakte het haar niet uit hoeveel ze kreeg want ze ging altijd weer lief slapen daarna
    en met 4 weken sliep ze s'nachts al 9 en soms 10 uur achter 1 stuk.

nou MOET ons mannetje helemaal niets en is hij een ander kind als ons meisje maar wil wel kijken of
    dit voor hem ook werkt en t zou mooi zijn als we daarmee voorkomen dat we straks moeite hebben om die nachtvoeding
    eraf te krijgen als het wel echt tijd wordt!

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Hier ben ik niet aan het afbouwen geweest.
    Kan je daar dus geen advies in geven.
    En gewenning hoef je de eerste 4 maanden nog niet bang voor te zijn volgens mij.

Mijn zoontje heeft 13 weken lang nachtvoeding gehad.

Ons meisje krijgt nu 6 a 7x 120/4 aangeboden drinkt niet alles op maar is niet tevreden met 90/3.

Afgelopen nacht had ze om 21.00 haar flesje en kwam tot onze verbazing pas om half 5 terwijl ze anders om 1.00 en 5.00 komt.

Ik denk dat het vanzelf komt, en dat je de nachtvoeding niet hoeft af te bouwen.
    Ze gaan vanzelf meer overdag drinken, en laten vanzelf een fles vallen.

Ons meisje weegt nu ook net 3240 gram.
    Volgens het CB is 120/4 6 a 7x aanbieden prima.
    Ze zei ga op je gevoel af ;)

6. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Wij hebben bij Milan niet afgebouwd, die vroeg iedere keer later om zijn fles en heeft dit zo zelf opgelost.
    Stan krijgt nog gewoon een nachtfles.

7. adi

adi Niet meer actief

:$

Stamt jouw kraamhulp uit de tijd dat de baby's meteen na de geboorte alleen water 's nachts kregen om maar zsm door te slapen? Hoe kan iemand überhaupt zoiets denken, laat staan mensen die ervoor opgeleid zijn? Een baby wordt in de buik constant gevoed en is na de geboorte daaraan gewend, en heeft in het begin die constante voeding (of iets wat er in de beurt komt) ook nodig.

Maar dat terzijde, je zoontje heeft nu het gewicht van een gemiddelde pasgeboren baby en mag volgens mij niet langer dan 4-5 uur zonder voeding. Niet zozeer voor de honger, maar voor zijn bloedsuikerspiegel.

8. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik sluit me aan bij Adi.

Vind het barbaars dat je een baby zijn nachtvoeding wil ontzeggen omdat het "gewenning" is...

9. mumtobe21

mumtobe21 VIP lid

Dec 6, 2008
    9,208
    1
    38
    nouu...
    moet niet gekker worden..
    wordt hier weggezet als barbaars :O
    misschien even iets beter lezen want heb duidelijk aangegeven dat ik hem niets ga ontzeggen als hij aangeeft de voeding nodig te hebben..

ik ga hier niet eens meer op in..

topic mag van mij gesloten worden!

10. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,273
    2,975
    113
    Op verzoek gesloten.

Lotte

Share This Page